هدف‌گذاری اپل برای ساخت تراشه های 3 نانومتری در آمریکا

تراشه های 3 نانومتری

اپل و TSMC در حال مذاکره برای انتقال تولید تراشه های 3 نانومتری به ایالات متحده هستند و قرار است تولید کارخانه آن تا  2 سال آینده آغاز شود.

به گزارش تکناک، بسیاری از افراد ممکن است ترامپ را به خاطر سیاست بی رحمانه اش در قبال بسیاری از مسائل و دست نیافتن به آن سرزنش کنند. اما کاری که در دولت وی به خوبی انجام شد، تمرکز بر تولیدات نیمه هادی در ایالات متحده بود.

در نتیجه آن، برترین کارخانه ذوب فلز جهان، TSMC، کارخانه تولید تراشه در فینیکس، ایالت آریزونا افتتاح گردید و تولیدات آن از سال 2024 آغاز خواهد شد.

آغاز ارسال تراشه‌های 3 نانو‌متری از امسال

برای کسانی که آگاه نیستند، باید بدانند تعداد پایین تر گره های پردازشی، موجب هدایت ترانزیستورهای بیشتری بر روی سیستم روی تراشه(SoC) می‌شود.

digikala

این به نوبه خود، قدرت بیشتر و امکان عملیات بیشتری را در هر ثانیه مقدور می کند. پیش از این، سامسونگ و TSMC تنها شرکت های نوآوری در زمینه تولید پردازشگر بوده‌اند. اما گره پردازشی 4 نانومتری سامسونگ باعث گرم شدن تراشه می شود. در واقع، تمام سازندگان تراشه که از پردازشگر 4 نانومتری استفاده می‌کردند، به جای آن دیگر از تراشه TSMC استفاده می‌کنند.

سامسونگ تصمیم گرفت از این گره صرف نظر کند و روی گره پردازشی 3 نانومتری کار کند. در واقع، این شرکت کره ای به زودی تراشه های 3 نانومتری را عرضه خواهد کرد. در مقابل، TSMC تولید پردازشگر 3 نانومتری A17 Bionic را برای آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 اولترا در سال آینده آغاز خواهد کرد.

با نگاهی به تراشه های قبلی اپل با استفاده از فرآیندهای مختلف تولید، به مقایسه آنها می‌پردازیم. آیفون 11 با Apple A13 Bionic ارائه شد. در این مدل اپل با استفاده از یک پردازشگر 7 نانومتری شرکت TSMC آیفون ۱۱ را عرضه کرد.

در سال 2019، با استفاده از 8.5 میلیارد ترانزیستور در یک دستگاه همه را به حیرت در آورد. اما امسال اپل با معرفی مدل آیفون 14 پرو با A16 Bionic و استفاده از پردازشگر 5 نانومتری پیشرفته TSMC (معروف به 4 نانومتر) در آنها، توانست حدود 16 میلیارد ترانزیستور را روی یک تراشه جای‌دهد.

در این رابطه، باید اعلامیه IBM در ماه می 2021 را به یاد بیاوریم. این شرکت از توسعه یک تراشه 2 نانومتری خبر داد و ادعا کرد این تراشه به سازندگان اجازه جای‌دهی۵۰ میلیارد ترانزیستور در فضایی به اندازه یک ناخن را می‌دهد.

دلیل انتقال تولید چیپست ها از چین توسط اپل

اپل و TSMC برای چندین دهه با هم همکاری‌ می کنند. و این شرکت مستقر در کوپرتینو 25 درصد از درآمد سالانه TSMC را به خود اختصاص می دهد. اخیرا شرکت های آمریکایی در حال انتقال سرمایه گذاری های خود از چین به هند، ویتنام، تایلند و سایر کشورهای جنوب آسیا هستند. اما انجام این کار به آن آسانی که به‌نظر می‌رسد، نیست. حتی به گفته  برخی از تحلیلگران برای اپل حداقل 8 سال طول می کشد تا تولید آیفون را از چین به هند منتقل کند.

از سوی دیگر، چین قصد خودکفایی در تولید تراشه را دارد. به همین دلیل ممکن است چین هر زمان که بخواهد بتواند تایوان را شکست دهد. بنابراین برای اپل، انتقال تولید تراشه به دور از چین و تایوان منطقی است.

کارخانه تولید فینیکس منتظر خروج تراشه های 5 نانومتری از بازار است. پس از آن، به احتمال زیاد اپل و TSMC تولید پردازشگر ۳ نانومتری را به ایالات متحده انتقال خواهند داد. البته، TSMC باید استعدادهای برتر بیشتری را بدین منظور به ایالات متحده بیاورد.

با این حال، حتی اگر اپل و TSMC شروع به ساخت تراشه در ایالات متحده کنند، همچنان موانع زیادی وجود خواهد داشت. زنجیره تامین موجود در چین دارای مزایای خود است. به عبارت دیگر، همه قطعات در چین یا کشورهای همسایه آن تولید می شود و تدارکات و پشتیبانی آنها کاملا هماهنگ است. بنابراین اگر TSMC تصمیم به آغاز ساخت تراشه های 3 نانومتری در ایالات متحده بگیرد، از زنجیره تامین حذف خواهد شد.

موضوع دیگر موجود، آغاز تجارت کارخانه آریزونا تا سال 2025 برای تجارت ممکن است. اما حدسیات بر این است که اپل و سایر شرکت ها تا آن زمان به تراشه های 2 نانومتری روی خواهند آورد. محاسبات ساده نشان می دهد سری آیفون 17 پرو از این گره پردازشی استفاده خواهد کرد. اما اگر اپل همچنان تراشه های مورد استفاده در مدل های غیر پرو و ​​پرو را از هم متمایز کند، تا سال 2025، مدل های آیفون 17 ممکن است از این تراشه های ساخت ایالات متحده استفاده کنند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.