آیا اپل واقعاً به حریم خصوصی کاربران اهمیت می دهد؟

اپل حریم خصوصی

اکثر برندهای بزرگ در دنیای فناوری ادعا می کنند که از حریم خصوصی کاربران خود محافظت می کنند. با این حال، بارها و بارها شاهد سوء استفاده عمدی از داده های کاربران از سوی این شرکت ها بوده ایم.اپل حریم خصوصی

به گزارش تکناک، اپل برای حفاظت از حریم خصوصی شهرت بسیار خوبی دارد. با این وجود، این بدان معنا نیست که اپل واقعاً به حفظ حریم خصوصی کاربران اهمیت می دهد.

در ستون «تفکر داده محور»، یوریاه آو رون، بنیانگذار Oasis PR و کارشناس باسابقه رسانه با نزدیک به 20 سال تجربه، این نظرات را مورد بررسی قرار داده است.

زمانی در سال 2018، تیم کوک، مدیرعامل اپل، گفت: حقیقت این است که اگر از مشتری خود کسب درآمد کنیم، می‌توانیم پول زیادی به دست آوریم .ما انتخاب کرده‌ایم که این کار را نکنیم. هرگز باور نکرده‌ایم که این پروفایل‌های دقیق افراد، که اطلاعات شخصی فوق‌العاده عمیقی دارند که از چندین منبع در کنار هم قرار گرفته‌اند، باید وجود داشته باشند. او همچنین می‌افزاید که چنین اطلاعات کاربری می‌تواند «علیه دموکراسی ما مورد سوء استفاده قرار گیرد و تبلیغ‌کنندگان نیز از آنها سوء استفاده کنند.

خوب، آیا اپل همچنان به این اصول پایبند است؟ ما نمی توانیم در مورد آن چندان مطمئن باشیم. به منظور دقیق‌تر کردن Apple Search Ads (تبلیغات جستجوی اپل) برای کاربران، اپل از حساب Apple ID کاربر و سایر اطلاعات برای تبلیغات در سال 2022 استفاده می‌کند. داده‌های استفاده شده توسط اپل شامل اطلاعات تاریخی معاملات کاربران در فروشگاه App است. اپل همچنین از برنامه ها و بازی های دانلود شده توسط کاربران و سابقه پرداخت کاربران در خریدهای درون برنامه ای و غیره استفاده می کند.اما سوال اینجا است آیا این می تواند کسب درآمد از داده های کاربران اپل باشد؟

اپل و استانداردهای دوگانه

البته، اگر اپل از داده‌هایی که کاربران ارسال می‌کنند برای کسب در آمد استفاده کند، در این صورت از داده‌ها درآمدزایی می‌کند. در حال حاضر، اپل هر برندی را که سعی در کسب درآمد از کاربران خود داشته باشد، تحت فشار قرار می دهد. اکنون، شرکت همان کاری را انجام می دهد که از انجام آن توسط دیگران جلوگیری می کند و از این طریق انحصار تشکیل می دهند. دستگاه‌های اپل دارای ویژگی خاصی هستند.

AppTrackingTransparency (ATT). این ویژگی شرکت را قادر می‌سازد تا برندهای دیگری را که تلاش می‌کنند از داده‌های کاربر آن استفاده کنند، مسدود کند. این ویژگی به دستگاه های اپل اجازه می دهد تا منحصراً شخص اول باشند، بنابراین این شرکت تنها کسی است که می تواند از آن داده ها استفاده کند.

در توضیح نحوه استفاده از داده ها برای تبلیغات، توضیحات اپل و توضیحات شخص ثالث متفاوت است. اپل، به سادگی جمع آوری و استفاده از داده های کاربر را به عنوان “شخصی سازی” توصیف می کند.

با این حال، زمانی که تبلیغات شخص ثالث تلاش می‌کنند رضایت کاربر را برای تبلیغات جستجوی اپل دریافت کنند، اپل اطمینان می‌دهد که نحوه ردیابی کاربران توسط برنامه را شرح می‌دهد.

برنامه شخص ثالث توضیح می دهد که چگونه “شما را در برنامه ها و وب سایت های متعلق به شرکت های دیگر ردیابی می کند”. البته، همه ما می دانیم که کاربران به راحتی به اپل اجازه می دهند این کار را انجام دهد ولی به برنامه های شخص ثالث اجازه جمع آوری داده ها را نمی دهند و فکر می کنند داده ای که برنامه های دیگر از آنها جمع آوری می کند با داده ای که اپل جمع آوری می کند متفاوت است. اما در واقع، هر دوی آنها داده های یکسانی را جمع آوری می کنند.

همین چهار سال پیش، جمع آوری داده های کاربران برای مقاصد کسب درآمد از دیدگاه اپل  بسیار اشتباه بود. در این چهار سال چه اتفاقی افتاد؟ چه چیزی تغییر کرد؟ اپل دیگران را تعطیل می کند اما می خواهد خودش از همان داده ها استفاده کند، این اقدام و رویکرد شرکت به عنوان “ریاکارانه” توصیف شده است. این همچنین نشان می دهد که اپل واقعاً به داده های کاربر اهمیت نمی دهد. تنها زمانی اهمیت می‌دهد که به درآمدی که از داده‌ها می‌توانند کسب کند، نیاز نداشته باشد.

برندهای بزرگ به داده های کاربر نیاز دارند

در چند سال گذشته، پرونده های متعددی مربوط به مسائل مربوط به حریم خصوصی بوده است. این پرونده ها معمولا شامل برندهای بزرگی مانند اپل، گوگل، متا، اسنپ چت و غیره می شود. اما پایان شناسه اپل برای تبلیغ کنندگان (IDFA) پیامدهای بزرگتری برای سایر طرف ها در اکوسیستم تبلیغات دیجیتال دارد.

در حالی که حفظ حریم خصوصی کاربر بسیار خوب است، هدف گذاری دقیق نیز مهم است. این دیدگاه استاد دانشگاه بوستون، گرت جانسون است. جانسون با توجه به پیش‌نویس کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در مورد نظارت تجاری و امنیت داده، استدلال می‌کند که تبلیغ‌کنندگان و حتی مصرف‌کنندگان به تبلیغات دقیق نیاز دارند. او ادعا می کند زمانی که شناسایی بین سایتی، برنامه ای وجود دارد ، ارزش تبلیغات برای تبلیغ کنندگان به شدت افزایش می یابد .

فیس بوک در یک مقیاس بزرگ در مورد “هدف گذاری دقیق برای بهینه سازی نرخ تبدیل تبلیغات” نشان می دهد که بدون استفاده از هدف گیری دقیق، هزینه جذب مشتری تا 37درصد افزایش می یابد. با این حال، این امر به کسب و کارهای کوچک و همچنین در مقیاس متوسط آسیب می رساند. جانسون معتقد است که سایت‌های خبری، تولیدکنندگان محتوا و ناشران اگر از هدف‌گذاری و کوکی‌های دقیق شخص ثالث استفاده نکنند، نمی توانند از تبلیغات درآمد زیادی کسب کنند. تحقیقات اخیر گوگل نیز این ادعا را که می گوید بدون کوکی ها، قیمت تبلیغات تا 52 درصد کاهش می یابد تایید می کند.

به عنوان یک کاربر، شما می خواهید چیزهایی را ببینید که مورد علاقه شما هستند. مردم اغلب در مورد تبلیغات تصادفی که مطلقاً هیچ علاقه ای به آن ندارند عصبانی می شوند. بنابراین، به عنوان کاربر، ما واقعاً می خواهیم اگر باید تبلیغات را ببینیم، این تبلیغات را هدفمند  ببینیم. با این حال، کاربران به «دست‌هایی» که داده‌های آن‌ها را مدیریت می‌کنند بسیار تردید دارند.

نتیجه

جای تعجب است که اپل اکنون در آستانه استفاده از حریم خصوصی به عنوان منبعی برای افزایش درآمد خود است.فروش  آیفون ها و آی پد در حال حاضر درآمد بسیار بالایی را برای اپل به ارمغان آورده اند. مقایسه این ارقام با ارقام مورد انتظار از تبلیغات بسیار ناچیز است. صرف نظر از شرکت و اینکه مهم نیست که شرکت چقدر بزرگ باشد، تجارت تبلیغاتی آن بر داده های کاربر متکی است. بنابراین، چند مورد وجود دارد که اپل باید در مورد آنها شفاف ظاهر شود. اپل باید واضح و مستقیم در مورد آنچه که قصد دارد با داده های کاربران در سال جاری انجام دهد توضیح دهد. همچنین، این شرکت باید یک زمین بازی برابر برای همه بازیکنان ایجاد کند. آنچه برای اپل خوب است برای سازندگان شخص ثالث برنامه ها نیز خوب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.