اپل دایره تامین قطعات خود را فراتر از آسیا می‌برد

شرکت اپل مدتی است به دنبال راه هایی برای تنوع بخشیدن به زنجیره تامین قطعات محصولات خود می گردد و در این راستا اقداماتی را برای خرید تراشه از خارج از قاره آسیا آغاز کرده است.

به گزارش تک ناک، بر اساس گزارش بلومبرگ که به اظهارات تیم کوک در یک جلسه داخلی اشاره می کند، ظاهراً اپل در حال برنامه ریزی برای خرید تراشه های ساخت آمریکا و اروپا است.

اپل تصمیم گرفته است تراشه های مصرفی خود را از کارخانه ای در آریزونا بخرد که قرار است تولید در آن سال 2024 آغاز شود، این یعنی اپل می تواند تا دو سال آینده از این تراشه ها استفاده کند.

تراشه‌های اختصاصی اپل، مانند تراشه M2 که قدرت پردازش جدیدترین مک‌بوک‌ها و پردازنده‌های سری A آیفون را تامین می‌کند، عمدتاً توسط شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان یا TSMC تولید می‌شوند.

همانطور که از نام این شرکت پیداست، بیشتر کارخانه های آن در تایوان واقع شده اگرچه در حال حاضر یک مرکز پیشرفته این شرکت در آریزونا در حال ساخت است که احتمالاً در سال 2024 تولید تراشه ها را آغاز خواهد کرد.

با توجه به اینکه اپل کارهای زیادی با TSMC انجام داده است به نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد تراشه‌ها را از این مرکز جدید در خاک امریکا بخرد. با این حال TSMC تنها شرکتی نیست که در امریکا تأسیسات ساخت تراشه راه اندازی می کند. اینتل هم قصد دارد یک کارخانه دیگر در آریزونا بسازد و آن را تا سال 2024 افتتاح کند. راه اندازی این کارخانه به دنبال تصویب قانونی توسط دولت ایالات متحده برای سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد دلاری در تولید داخلی نیمه هادی  صورت می گیرد. اینتل گفته است که قصد دارد به جای ساختن پردازنده‌های خود، تراشه‌هایی برای شرکت‌های دیگر تولید کند، اما بعید به نظر می‌رسد که اپل قصد داشته باشد آن را به بخش مهمی از استراتژی تامین تراشه‌اش در آینده تبدیل کند.

فناوری شرکت اینتل به اندازه TSMC پیشرفته نیست لذا به طور قطع عاملی در استفاده اپل از TSMC برای تامین تراشه مورد استفاده تولید مک های جدید خواهد بود.

صرف نظر از اینکه کدام شرکت یا شرکت‌هایی تراشه‌های اپل را در ایالات متحده و اروپا می‌سازند، لزوماً جای تعجب نیست که این شرکت به دنبال ظرفیت خرید تراشه های تولید شده خارج از آسیا است.

این شرکت همواره به دنبال تنوع جغرافیایی در زنجیره تامین خود بوده و در چند سال گذشته تولید آیفون را در هند افزایش داده است. همچنین از سال 2020، تولید برخی از ایرپادها را در ویتنام آغاز کرده بود. البته گزارش‌هایی وجود دارد که اپل این کار را برای مک‌بوک‌ها، اپل واچ‌ها و آی‌پدها انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.