ایلان ماسک : به واتساپ اعتماد نکنید

ایلان ماسک در واکنش به خبر دسترسی واتساپ به میکروفون گوشی موبایل به مردم هشدار داد که نباید به واتساپ اعتماد کنند

ایلان ماسک در واکنش به خبر دسترسی واتساپ به میکروفون گوشی موبایل به مردم هشدار داد که نباید به واتساپ اعتماد کنند.

به گزارش تکناک، یک مهندس توییتر می‌گوید که این برنامه  وقتی که تلفن همراه او خاموش بوده به میکروفون تلفن هوشمند اندرویدی او دسترسی پیدا کرده است. این اتفاق باعث واکنش ایلان ماسک شد، اگرچه او انگیزه‌ای برای حمله به برنامه  رقیب دارد اما واتساپ مسئولیت این خطا را بر عهده باگ گوگل عنوان کرده است. بعد از این خبر ایلان ماسک به مردم هشدار داد که نباید به واتساپ اعتماد کنند.

فؤاد دبیری، مدیریت مهندسی توییتر در طول آخر هفته، تصویری از گوشی اندروید خود را منتشر کرد که نشان می‌داد واتساپ به میکروفون او دسترسی دارد. او در توییت خود نوشت: از زمانی که خواب بودم تا ساعت 6 صبح که بیدار شدم واتساپ در حال استفاده از میکروفون گوشی من بوده است.

به نظر می‌رسد دبیری این مشکل را از طریق داشبورد حفظ حریم شخصی کشف کرده است که از ورژن 12 اندروید قابل دسترسی است. این داشبورد می‌تواند به شما در تشخیص و محدود کردن دسترسی یک برنامه به برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری کمک کند. براساس تصویر منتشر شده، به نظر می رسد داشبورد، واتساپ را در حال تلاش مکرر برای دسترسی به میکروفون تلفن بین ساعت های 4 تا 7 صبح به وقت محلی شناسایی کرده است.

ماسک، صاحب توییتر در پاسخ نوشت: می‌توان به واتساپ اعتماد کرد. این پاسخ باعث شد برخی کاربران به او بگویند که این برنامه را حذف کرده‌اند.

دسترسی به میکروفون مطمئناً باعث تعجب و شگفتی بسیاری از کاربران شده است، به خصوص که این برنامه متعلق به متا است. با این حال، واتساپ می گوید که این بحث یک سوء تفاهم است.

واتساپ در توییت خود گفت: ما باور داریم که این یک باگ در اندروید است که باعث اشتباه در نمایش اطلاعات در داشبورد حریم خصوصی می‌شود و به گوگل درخواست کرده‌ایم تا این موضوع را بررسی و رفع کند.

واتساپ همچنین به این نکته اشاره می‌کند که تمام تماس‌های صوتی و پیام‌های کاربران در این پلتفرم با رمزنگاری سرتاسری (End-to-End) انجام می‌شود. این بدان معنی است که هیچ کس، حتی خود واتساپ، قادر به رمزگشایی داده‌های تماس صوتی نخواهد بود مگر اینکه دستگاه هوشمند کاربر را در اختیار داشته باشد.

حساب تویتری این پیام رسان همچنین افزود: واتساپ فقط در زمانی که کاربر یک تماس صوتی می‌گیرد یا یک یادداشت صوتی یا ویدیو ضبط می‌کند با اجازه خود کاربر به میکروفون دسترسی دارد، حتی در این حالت هم، این ارتباطات توسط رمزگذاری سرتاسری محافظت می‌شوند، بنابراین واتساپ قادر به شنیدن آن‌ها نخواهد بود.

گوگل نیز به PCMag گفته است که در حال همکاری با واتساپ برای بررسی این مشکل هستند.

با این حال، اگرچه این اولین بار نیست که ماسک به این برنامه پیام رسان رمزنگاری شده حمله کرده است، باز هم توییت او ممکن است به شهرت واتساپ آسیب بزند. در سال 2021، پس از آنکه واتساپ یک سیاست حفظ حریم خصوصی جدید را اعلام کرد که در آن توضیح داده شد چگونه می‌توان اطلاعات کاربر را با فیس‌بوک به اشتراک گذاشت، ماسک کاربران را به استفاده از برنامه پیام‌رسان رقیبی به نام Signal تشویق کرد. یک هفته بعد، پس از واکنش منفی عموم، واتساپ بروزرسانی سیاست خود را به تعویق انداخت.

ماسک ممکن است با نوشتن این توییت، انگیزه های پنهانی داشته باشد. پلتفرم خود او، یعنی توئیتر، قصد دارد روزی با تبدیل شدن به یک برنامه فوق العاده با قابلیت پیام رسانی شخصی، بانکداری و رسانه های اجتماعی، رقیب واتساپ شود. این شامل ارائه رمزگذاری سرتاسری برای پیام‌های مستقیم و تماس‌های صوتی نیز خواهد شد. بنابراین، اگر ماسک بیشتر بر روی واتساپ تمرکز کرد، نباید تعجب نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.