ایلان ماسک Grok را برای گروهی از کاربران X عرضه کرد

ایلان ماسک، سرانجام چت‌بات مورد انتظارش با نام Grok را برای یک گروه کوچک از کاربران آمریکایی پلتفرم X (توییتر سابق) عرضه کرده است.

به گزارش تکناک، گروک، مانند بسیاری از چیزهایی که ماسک به آن دست می‌زند، هم باعث هیجان و هم نگرانی افراد شده است از این رو یک چت‌بات زیرک و طعنه‌آمیز محسوب می شود.

امروز این سیستم برای گروه انتخابی آزمایش‌کنندگان بتا در آمریکا به کار افتاد. Grok یک مدل زبان بزرگ جدید (LLM) برای چت‌بات‌های هوش مصنوعی است که با هدف “کمک در جستجوی درک بهتر” ساخته شده و قصد دارد تا کمی شوخ طبعی به پاسخ‌های خود بیفزاید. گروک پس از خروج از مرحله بتا برای همه مشترکین X Premium+ (با هزینه ۱۶ دلار در ماه) در دسترس خواهد بود، اما هنوز زمانبندی عمومی برای این امر وجود ندارد.

بر اساس وبلاگ xAI، گروک به مدت چهار ماه در دست توسعه بوده و تنها دو ماه از آموزش آن کامل شده است. به نظر می‌رسد تیم توسعه‌دهنده از گروک-1، اولین مدل زبان بزرگ (LLM) گروک بسیار راضی هستند و یک جدول مقایسه عملکرد تولید کرده‌اند که در پایین آن را می‌بینید.

از ارقام جدول بالا، واقعاً به نظر می‌رسد گروک-1 دستاورد قابل توجهی باشد. یک کامنت در وبلاگ xAI آن را “استثنایی” توصیف می‌کند، زیرا فقط مدل‌هایی با زمان و حجم آموزشی بسیار طولانی‌تر/بزرگ‌تر بر اساس چهار معیار ارائه شده، عملکرد بهتری نشان داده اند.

xAI و ماسک ادعا می‌کنند که Grok اما با وجود اینکه فعلاً کمی محدود شده است، به دلیل دانشی که از پلتفرم توییتر/X استخراج کرده، یک “مزیت منحصر به فرد و بنیادین” دارد.

برخی ممکن است کنجکاو باشند که چرا به یک مدل زبان بزرگ (LLM) دیگری مانند Grok نیاز داریم. بیانیه ماموریتی که توسط xAI ارائه شده، با زبانی بلندپروازانه درباره «ساخت ابزارهای هوش مصنوعی که به بیشترین شکل ممکن به نفع کل بشریت باشد» صحبت می‌کند، همچنین به عنوان یک دستیار تحقیقاتی قدرتمند، و تولیدکننده ایده‌ها از گروک نام می‌برد .

هوش مصنوعی Grok برای جنجال آماده شده است

به نظر می رسد که چندین بیانیه در هنگام راه اندازی، خوانندگان را برای چالش های آینده آماده می کند. یکی از موارد مهم در بیانیه راه اندازی Grok (artificial intelligence chatbot from xAI) آن است که گروک «برای افراد با زمینه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی مختلف مفید خواهد بود.» علاوه بر این، اظهار می‌شود که این هوش مصنوعی قادر به «پاسخگویی به سوالات تند» است. آخرین نکته، شوخ‌طبعی پیش‌تبلیغ شده و کنایه، ممکن است به دقت به عنوان سپری در برابر انتقادات برای اشتباهات اجتناب‌ناپذیر آینده در نظر گرفته شده باشند.

برای نمونه‌ای از تعامل با گروک، ماسک چندین پاسخ طنزآمیز این چت‌بات به سوالات را به اشتراک گذاشته است. یک مثال در بالا قابل مشاهده است. نمونه دیگری از گروک از طریق مقایسه مستقیم با یکی دیگر از مدل‌های GPT، همانطور که در زیر قرار داده شده است، آمده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.