بهبود زخم های مزمن با پانسمان جدید

به طور معمول، هنگام درمان زخم های مزمن، پزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا آنها را عاری از باکتری ها نگه دارند. اما یک پانسمان آزمایشی جدید، در واقع از باکتری ها برای کمک به التیام چنین زخم هایی استفاده می کند.

به گزارش تکناک، هنگامی که یک زخم پوستی دیابتی یا زخم مزمن دیگر عفونی می شود، کلنی های باکتری های مشکل ساز درون آن، لایه ای از مخاط را تشکیل می دهند که به عنوان بیوفیلم شناخته می شود. این بیوفیلم تا حد زیادی از میکروب ها در برابر اثرات ضد باکتریایی آنتی بیوتیک ها یا ضدعفونی کننده ها محافظت می کند.

در جستجوی روشی برای از بین بردن این بیوفیلم ها در محل زخم، دانشمندان MIT و موسسه تحقیقاتی Empa سوئیس، محصول موجود که به Bio-K+ معروف است را بررسی کردند. این مکمل که عمدتاً به عنوان یک مکمل سلامت روده به بازار عرضه می شود، حاوی سه نوع باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیل است.

دانشمندان Bio-K+ را به یک پانسمان (dressing : sterile pad or compress applied to a wound) زخم هیدروژل تجاری موجود به نام Aquacel اضافه کردند، سپس پانسمان تقویت شده را روی یک کشت بیوفیلم تولید شده توسط باکتری سودوموناس آئروژینوزا (یکی از عاملان اصلی عفونت زخم) اعمال کردند. از آنجایی که لاکتوباسیل‌های موجود در پانسمان، اسید لاکتیک تولید می‌کنند، باعث می‌شوند PH بیوفیلم به سطح اسیدی کاهش یابد و در نتیجه آن را از بین ببرند.

سپس، پانسمان روی زخم‌های کوچک ایجاد شده در نمونه‌های پوست انسان که روی آن‌ها بیوفیلم P. aeruginosa رشد کرده بود، اعمال شد. پانسمان 99.999 درصد از عوامل بیماری زا را از بین برد، در حالی که به هیچ سلول پوستی آسیبی وارد نکرد. همچنین باکتری های پروبیوتیک، فیبروبلاست ها را که سلول هایی هستند که به تشکیل بافت همبند کمک می کنند،‌ تشویق کردند تا به داخل زخم ها مهاجرت کنند.

مقاله ای در مورد این تحقیق که توسط دکتر کوان رن از Empa رهبری شد، اخیراً در مجله Microbes and Infection منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.