اینتل پشتیبانی از 2 پردازنده‌ قدیمی را متوقف می کند

پس از سه سال طولانی، اینتل تصمیم گرفته است تولید برخی از بازماندگان PC و Workstation خود را متوقف کند.

به گزارش تکناک، اینتل در سال ۲۰۱۹ پردازنده‌های Cascade Lake را برای جایگزینی Skylake معرفی کرد. Cascade Lake نسخه بهینه‌سازی شده‌ای از Skylake بود که مرحله بهینه‌سازی در مدل توسعه فرایند-معماری-بهینه‌سازی اینتل را نشان می‌دهد.

پردازنده‌های ۱۴ نانومتری در پیشنهاد‌های مختلفی ارائه شدند، از جمله Cascade Lake-X برای HEDT، Cascade Lake-W برای کار اداری و Cascade Lake-SP و Cascade Lake-AP برای سرورها.

در یک اعلامیه تغییرات محصول جدید (PCN)، اینتل خطوط تولید Cascade Lake-X و Cascade Lake-W خود را متوقف کرده است. این پایان برای هر دو پردازنده‌ Tray و Boxed اعمال می‌شود.

Cascade Lake-X که به دسته‌بندی Core X-series تعلق دارد، یک مجموعه کمیاب با فقط چهار SKU Core i9 بود: Core i9-10980XE Extreme Edition، Core i9-10940X، Core i9-10920X و Core i9-10900X. اینتل برای مدتی حالت HEDT را کنار گذاشته بود. Cascade Lake-X آخرین مجموعه پردازنده‌های HEDT از تیم آبی بود. قبل از راه‌اندازی Sapphire Rapids، شایعاتی در حال گردش بود که اینتل ممکن است با Sapphire Rapids-X به بازی HEDT بازگردد؛ با این حال، هنوز هیچ شواهد قطعی برای تأیید این شایعات مشاهده نشده است.

در همین حال، Cascade Lake-W که اینتل آن را تحت سری Xeon W-2200 بازاریابی کرد، گزینه‌های متنوع‌تری را با مدل‌هایی از Xeon W-2225 چهار هسته‌ای تا Xeon W-2295 هجده هسته‌ای ارائه داد. این تفاوت مهم است چرا که اینتل در ادامه سری W-3200 را معرفی کرد که بر اساس Cascade Lake است. با این حال، این شرکت فعلاً تنها سری W-2200 را متوقف می‌کند. در هر صورت، سری Xeon W-2200 و Xeon W-3200 توسط سری Xeon W-2400 و Xeon W-3400 با به‌روزرسانی‌های بیشتر جایگزین شده‌اند.

اگرچه اینتل اعلام کرده است که تولید Cascade Lake-X و Cascade Lake-W را متوقف می‌کند، اما مشتریان هنوز با یک دوره زمانی قابل قبول می‌توانند برای سفارش پردازنده‌های ۱۴ نانومتری اقدام کنند. اینتل آخرین تاریخ سفارش قبل از قطع محصول را برای ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ تعیین کرده است و شرکت پردازنده‌های Cascade Lake-X و Cascade Lake-W را پیش از ۳۱ ژانویه ۲۰۲۵ ارسال خواهد کرد.

به طور منطقی، قطع تولید پردازنده‌ها  قطع تولید چیپست‌هایی که این پردازنده‌ها را پشتیبانی می‌کردند را نیز به همراه دارد. اینتل اعلام کرده است که از طریق یک PCN مجزا، چیپست‌های X299 و C422 را بازنشسته خواهد کرد. این چیپست‌ها قبل از راه‌اندازی Cascade Lake توسط اینتل وجود داشتند. چیپست‌های X299 و C422 در سال ۲۰۱۷ با سوکت LGA2066 در دوران Skylake معرفی شدند. این چیپست‌ها تا سه نسل از پردازنده‌های اینتل، از جمله Skylake، Kaby Lake و در نهایت Cascade Lake را پشتیبانی می‌کردند.

Cascade Lake برای اینتل و بیشتر مشتریان یک یادگاری از گذشته است. این شرکت به تدریج در حال متوقف کردن تولید محصولات قدیمی و هدایت منابع خود روی پیشنهادهای جدیدتر خود مانند Sapphire Rapids است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.