این بیماری علت اصلی مرگ در ایران است

این بیماری علت اصلی مرگ در ایران است

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیشترین علت مرگ در ایران به دلیل بیماری های قلبی عروقی است گفت: امروزه با کم شدن بیماری‌های واگیر شاهد هستیم که ۸۳ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش تکناک، بهرام عین اللهی اظهار کرد: سالانه حدود ۳۰۰ هزارنفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند و بیش از ۱۵۰ هزار مرگ و میر از بیماری‌های قلبی عروقی داریم.

وی ادامه داد: ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران فشارخون بالا دارند؛ درحالی که خیلی‌ها شاید یکبار هم فشارخون خود را اندازه گیری نکرده باشند. زمانی می‌گفتند اگر بخواهیم فشارخون بگیریم حتما باید نزد پزشک برویم اما امروزه دیگر اینگونه نیست و باید امکانات آن همه جا فراهم باشد.

این مسئول افزود: از طرفی سالانه ۳۰ هزار مرگ به دلیل دیابت داریم؛ در حالی که فرد شاید از بیماری خود مطلع هم نباشد. در عین حال بیش از ۶۰ درصد افراد کشور از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند و ۳۰ درصد از مردم هم از ابتلای خود به دیابت بی خبر هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم با آگاهی به موقع از امسال تا سال ۱۴۰۹ بتوانیم از نیم میلیون مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی و ۳۰ هزار مرگ بر اثر دیابت، پیشگیری کنیم‌.

وی افزود: بیش از ۲۲۰ هزار مرگ، یعنی حدود ۸۹ درصد مرگ (death : permanent cessation of vital functions) در سال ناشی از عوامل فشارخون، قندخون، چاقی، اضافه وزن و… است. داشتن تحرک کافی بدنی بسیار مهم ست. انواع و اقسام غذاهای پرنمک و پرچرب مورد استقبال نسل جوان است و ما می‌دانیم بسیاری از بیماری‌ها در کودکی پایه‌گذاری می‌شود و مصرف زیاد غذای پرنمک، نوشابه و… در آینده فرد اثرگذار است‌. در این زمینه از مسئولین مدارس می‌خواهیم در بوفه‌ها از ارائه این محصولات مضر خودداری کنند و حتی پویشی برای آگاهی رسانی این موضوع به بچه‌ها آغاز کنیم.

خسارت ۸۰ تریلیون تومانی بیماری های غیرواگیر به کشور

عین‌االهی با اشاره به تاثیر بیماری‌های غیرواگیر بر اقتصاد و پیشرفت کشور، اظهار کرد: این بیماری‌ها سالانه بیش از ۸۰ تریلیون تومان به اقتصاد ما ضربه می‌زند که این آسیب برابر با پنج درصد تولید ناخالص داخلی سالانه است.با اصلاح سبک زندگی تا ۷۰ درصد می‌توان از ظهور دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به آثار زیان‌بار مصرف دخانیات بر سلامت، اظهار کرد: همیشه از مردم خواستیم مصرف دخانیات را یا ترک کرده یا به حداقل برسانند.

وی افزود: با این پویش برنامه داریم تا از ۲۰۰ هزار مرگ بر اثر فشارخون جلوگیری کنیم. همچنین با اصلاح سبک زندگی تا ۷۰ درصد می‌توان از ظهور دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد. با آگاهی به موقع و کنترل موثر از امسال تا سال ۱۴۰۹ می‌توان از ۶۱۰ هزار مرگ در حوزه بیماری‌های قلبی و از ۳۰ هزار مرگ در حوزه دیابت پیشگیری کرد.

وزیر بهداشت گفت: سود اقتصادی این اقدام پیشگیرانه در یک دوره ۱۵ ساله حدود ۵۴ تریلیون تومان است. بار اقتصادی بیماری‌های قلبی در کشور ۴۳ تریلیون و بار اقتصادی دیابت ۱۳ تریلیون محاسبه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.