این تراشه قدرت تکلم را به افراد بازمی گرداند

محققان دانشگاه تسینگ‌ هوای پکن، دستگاه ساده ‌ای را ابداع کرده‌اند که می ‌تواند قدرت تکلم را به افرادی که به دلیل جراحی یا هر شرایط دیگر صدای خود را از دست داده اند، بازگرداند.

به گزارش تکناک، این دستگاه یک تراشه مربع یک سانتیمتری است و به راحتی می تواند به گلو متصل شود تا صداها و زمزمه هایی که به سختی قابل شنیدن است را به گفتاری با صدای عادی تبدیل کند. این اختراع توسط محققان “گلوی هوشمند مصنوعی و پوشیدنی مبتنی بر گرافن” نامیده می شود و انرژی آن توسط یک باتری به اندازه سکه تامین می شود.

بر اساس گزارش TechXplore، پروفسور رن تیانلینگ، رهبر تیم تحقیقاتی، گزارش داد که نوآوری جدید توانایی تشخیص و ترجمه عناصر گفتاری مانند صدا، آهنگ ‌ها و کلمات را با دقت 99 درصد دارد. این امر با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی برای تفسیر صداهای ضبط شده و ارتعاشات بدن برای تولید صداها به دست می آید.

تیانلینگ گفت: این یک فرآیند ساخت صدای عملی با عملکرد پایدار است که با مقاومت در برابر نویز صدا گذاری یکپارچه دارد. AT در حقیقت به ابزاری امیدوارکننده برای سیستم ‌های تشخیص گفتار و تعامل نسل بعدی تبدیل شده است.

او همچنین توضیح داد که حسگرهای گرافن تراشه جدید برای تشخیص ارتعاشات ریز روی سطوح پوست مناسب هستند.  او گفت که این دستگاه می تواند حرکات ماهیچه ها و ارتعاشات صوتی منتقل شده به سطح پوست را حس کند و اطلاعات مکانیکی قابل تشخیص را به گفتار تبدیل کند.

تداخل نویز یک مشکل نیست

نکته خوب این است که تداخل صداها درمحیط های شلوغ و تهاجمی مانند بزرگراه ها، بلایای آتش سوزی و کابین هواپیما بر عملکرد دستگاه تأثیر نمی گذارد. این دستگاه  بدون توجه به محیطی که در آن قرار دارد در سطوح بهینه به کار خود ادامه می دهد.

تیانلینگ گفت: وضعیت سلامت گوینده، مانند بیماری ‌های عصبی، سرطان، تروما و محیط اطراف، اغلب بر انتقال و تشخیص صدا تأثیر می ‌گذارد.

این شرایط بر تراشه ای که کیفیت منحصر به فردی دارد و می تواند با وجود هرگونه تداخل خارجی کار کند، تأثیری ندارد. مطالعات جدیدی برای بررسی بیشتر صداها مورد نیاز است، اما محققان معتقدند که این دستگاه به اندازه ای کاربردی و کارآمد است تا در آینده رایج شود.

او گفت: AT هوشمند ما الگوی جدیدی برای تشخیص گفتار ارائه می ‌کند و انتظار می‌  رود راه را برای کاربرد حسگرهای مکانیکی در سیستم ‌های هوشمند نظارت بر خانه، لوازم الکترونیکی پوشیدنی و حتی مسائل امنیتی هموار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.