این جوراب هوشمند به کمک بیماران آلزایمری می آید

افرادی که از زوال عقل رنج می برند نه تنها گیج می شوند، بلکه می توانند به شدت مضطرب و حتی پرخاشگر شوند.

به گزارش تکناک، یک دانشمند بریتانیایی برای تشخیص چنین رفتارهایی قبل از اینکه از کنترل خارج شود، یک جفت جوراب مجهز به حسگر ساخته است.

دکتر زیک استیر، متخصص رباتیک از دانشگاه بریستول، اولین بار پس از مشاهده مشکلات رفتاری فزاینده مادربزرگ خود با پیشرفت زوال عقل، به این ایده رسید.

از آنجایی که چنین سالمندانی اغلب در مراکز بهزیستی قرار می‌گیرند که نمی‌توان آنها را به طور مداوم شخصاً تحت نظر داشت، او تصمیم گرفت تا یک فناوری پوشیدنی ایجاد کند تا به مراقبان در اولین نشانه‌های ناراحتی مرتبط با زوال عقل هشدار دهد.

استیر همچنین می‌خواست جوراب هوشمند به شکل یک لباس آشنا باشد که قبلاً به طور منظم پوشیده شده است، بنابراین به راحتی توسط بیماران استفاده می‌شود.

محصول حاصل با نام جوراب هوشمند (SmartSocks) از طریق یک استارت آپ بریتانیایی به نام Milbotix تجاری می شود.

نحوه عملکرد بدین شکل است که مراقبان با اسکن یک کد QR روی یکی از جوراب ها با استفاده از یک برنامه در تلفن هوشمند خود شروع می کنند. سپس حسگرهای موجود در آن جوراب به طور مداوم بر ضربان قلب، سطح تعریق و حرکات بدن فرد پوشنده نظارت می‌کنند.

این داده‌ها به‌صورت بی‌سیم به یک سرور ابری منتقل می‌شوند و الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی آن‌ها را فورا” تجزیه و تحلیل می‌کنند. اگر علائم بی قراری تشخیص داده شود، مراقب از طریق یک هشدار در تلفن خود مطلع می شود. سپس آنها بلافاصله به بیمار مراجعه می کنند و امیدواریم قبل از اینکه همه چیز از کنترل خارج شود آنها را آرام کنند.

جوراب‌ها کاملاً قابل شستشو هستند و قبلاً در خانه‌های سالمندان بریتانیا با موفقیت آزمایش شده‌اند. آنها اکنون موضوع یک کمپین تامین مالی جمعی در پلتفرم Crowdcube هستند و علاقه‌مندان می‌توانند حمایت مالی ارائه کنند. در حال حاضر هیچ خبری در مورد قیمت تخمینی یا زمان عرضه آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.