این ربات احساسات خود را بیان می کند!

ربات‌های شخصی ماشین‌هایی هستند که برای ارائه کمک در جنبه‌های مختلف زندگی روزمره مردم طراحی شده‌اند.

به گزارش تکناک، این دستگاه‌های همه‌کاره اشکال گوناگونی دارند و می‌توانند وظایف مختلفی را بر عهده بگیرند، از انجام خودکار کارهای خانه گرفته تا ارائه همراهی و حمایت از سالمندان و افراد دارای معلولیت.

جیبو (Jibo) جدیدترین نمونه از ربات هایی است که توسط موسسه Cynthia Breazeal مهندسی شده است و می تواند کاری را انجام دهد که حتی تعداد کمی از انسان ها می توانند انجام دهند.

توضیح دادن احساسات از ویژگی های شاخص این ربات است و جیبو این کار را در چندین زبان از جمله انگلیسی و عربی انجام می دهد.این نتایج بر اساس گزارش MIT است که روز یکشنبه منتشر شد.

فراتر از دستیاران تعاملی

کار Breazeal به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه ربات‌های همراه ممکن است روزی به چیزی بیش از دستیاران تعاملی تبدیل شوند که هم اکنون درخواست‌های مربوط به اطلاعات آب ‌و هوای پاسخ می دهند، لیست کارهای روزمره را تکمیل می‌کنند یا نور محیط را مدیریت می‌کنند.

تیم PRG در آزمایشگاه رسانه MIT، جیبو را به عنوان یک مربی عاقل و دوستی که امیدواریم فناوری‌های روباتیک اجتماعی را بهبود بخشد، توسعه دادند.

اکنون، شریفه القوینم، دانشمند محقق در PRG، جیبو را برای انجام وظایفی مانند مراقبت از سلامت روان و آموزش تربیت میکند.

به لطف کار خود، جیبو می تواند از روانشناسی مثبت برای آموزش افرادی که نیاز به حمایت عاطفی دارند استفاده کند. در یک مطالعه، مشخص شد که این ربات رویکردهای خود را به بیماران بر اساس پاسخ های آنها تغییر می دهد. جیبو توانایی ترکیب نشانه های کلامی و غیرکلامی مانند مکث های طولانی و گرفتن خود در آغوش را نشان داد تا مشخص کند شرکت کنندگان واقعاً چه احساسی دارند.

جیبو حتی زمانی که تشخیص داد که سوژه‌ها احساسات شدیدی از خود نشان می‌دهند، توانست همدلی خود را نشان دهد. اگر شرکت کنندگان از اشتراک‌گذاری امتناع می‌کردند، جیبو به آرامی آنها را با یک سوال بعدی مانند می‌توانید بیشتر به من بگویید؟ مورد ملاطفت قرار می داد.

تکنیک‌های این ربات حتی ممکن است برای جلوگیری از افسردگی و خودکشی مفید باشد. جیبو برای رسیدگی به افراد در هر سن و جنس آموزش دیده است. القوینم گفت: من دوست دارم جیبو را به همراهی برای کل خانواده ببینم.

کمک به کودکان پناهنده سوری

القوینم در پروژه بعدی خود امیدوار است که فرصت های بهتر و همچنین حمایت عاطفی را برای کودکان پناهنده سوری فراهم کند. هدف طراحی گروهی از ربات‌های اجتماعی است که توانایی آموزش زبان انگلیسی و مهارت‌های اجتماعی-عاطفی را به کودکان داشته باشد و در عین حال به آنها کمک کند تا میراث فرهنگی خود و همچنین زبان عربی را حفظ کنند. این پروژه هنوز در مرحله تامین مالی است، اما اگر القوینم حرفی برای گفتن داشته باشد، خیلی زود روشن خواهد شد.

القوینم گفت: ما با اطمینان از اینکه جیبو می‌تواند به زبان عربی و همچنین چندین زبان دیگر صحبت کند، زمینه را ایجاد کرده‌ایم. اکنون امیدوارم بتوانیم یاد بگیریم که چگونه جیبو را برای بچه‌هایی مثل من که نیاز به حمایت دارند، در حالی که یاد می‌گیرند چگونه با دنیای اطرافشان تعامل داشته باشند، مفید کنیم.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که ربات‌های شخصی می‌توانند زندگی را آسان‌تر و راحت‌تر کنند، اما می‌توانند چندین مسئله حریم خصوصی و اخلاقی را نیز مطرح کنند. امنیت داده ها، رضایت کاربر و احتمال وابستگی به فناوری تنها تعدادی از این نگرانی ها هستند.

با پیشرفت تکنولوژی، ربات های شخصی احتمالا مقرون به صرفه تر، توانمندتر و در زندگی روزمره ما ادغام می شوند. به این ترتیب، مهم است که آنها با احتیاط و دقت طراحی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.