این ربات متخصص اکتشافات فضایی است

مهندسان توانستند رباتی با الهام از اوریگامی و تغییر فضا به نام Mori3 برای برآورده کردن نیازهای اکتشافات فضایی آینده بسازند.

به گزارش تکناک، در حال حاضر، اکتشافات فضایی تا حد زیادی به کاشفان رباتیک متکی است. با این حال، یکی از محدودیت‌های ربات‌ها، ناتوانی آنها در سفر به مناطق ناهموار و انجام وظایف مختلف در فضا است. ربات‌های تغییر شکل دهنده به عنوان راه‌حلی برای برآورده کردن نیازهای اکتشافات فضایی آینده و حتی سفرهای فضایی کوتاه پیشنهاد شده‌اند.

جیمی پیک، مدیر آزمایشگاه رباتیک تغییر شکل پذیر، در یک بیانیه رسمی گفت: Mori3 می تواند اندازه، شکل و عملکرد خود را تغییر دهد. پیک افزود: هدف ما از Mori3 ایجاد یک ربات مدولار و شبیه اوریگامی است که می تواند بسته به محیط و وظیفه ای که در دست دارد، مونتاژ و جدا شود.

طراحی این ربات منحصر به فرد

همانطور که در بیانیه  رسمی منتشر شده است، این ربات قابلیت های دنیای دیجیتال مش بندی چند ضلعی و دنیای بیولوژیکی رفتار ازدحامی را ترکیب می کند. این قابلیت به ربات اجازه می دهد تا به طور یکپارچه از مثلث های دو بعدی به تقریباً هر شی 3 بعدی تبدیل شود.

هر ماژول یک فرم مثلثی دارد. این طراحی ماژول ها را قادر می سازد تا به راحتی به هم متصل شوند تا چند ضلعی با اندازه ها و پیکربندی های مختلف را تشکیل دهند که به مش بندی چند ضلعی معروف است.

کریستف بلکه، محقق فوق دکترا در رباتیک، گفت: ما نشان داده‌ایم که مش‌بندی چند ضلعی یک استراتژی روباتیک موفقیت آمیز است.

با این حال، دستیابی به شبکه چند ضلعی یک فرآیند ساده نبود. این تیم باید در مورد جنبه های متعدد طراحی رباتیک، از جمله طراحی مکانیکی و الکترونیکی و سیستم های کامپیوتری فکر می کرد. ما باید در نحوه درک رباتیک تجدید نظر می کردیم. بلک توضیح می‌دهد که این ربات‌ها می‌توانند شکل خود را تغییر دهند، به یکدیگر متصل شوند، ارتباط برقرار کنند و ساختارهای مفصلی را شکل دهند.

پس از چندین آزمایش و خطا، ربات Mori3 توانایی راه رفتن، حمل و نقل اشیاء و حتی تعامل با کاربران را نشان داد.

از برنامه های کاربردی در فضا استفاده کنید

این تیم تاکید می کند که طراحی مدولار و توانایی های چند منظوره ممکن است برای برنامه های سفر فضایی مفید باشد. علاوه بر این، این نمونه اولیه ربات می تواند به راحتی شکل خود را تغییر دهد که به آن اجازه انجام کارهای مختلف را می دهد.

پیک اضافه کرد: روبات‌های چند ضلعی و چند شکلی که برای ایجاد ساختارهای مفصلی به یکدیگر متصل می‌شوند، می‌توانند به طور موثر برای کاربردهای مختلف استفاده شوند. البته یک ربات همه منظوره مانند Mori3 نسبت به ربات های تخصصی در زمینه های خاص کارایی کمتری خواهد داشت. با این حال، بزرگترین نقطه قوت Mori3 تطبیق پذیری آن است.

البته یک ربات همه منظوره مانند Mori3 نسبت به ربات های تخصصی در زمینه های خاص کارایی کمتری خواهد داشت. با این حال، بزرگترین نقطه قوت Mori3 تطبیق پذیری آن است.

ربات Mori3 برای جا گرفتن در فضاپیمایی با فضای محدود ساخته شده است. در این سناریو، قرار دادن چندین روبات برای انجام وظایف مختلف ممکن است چالش برانگیز باشد. با این حال، Mori3 می تواند بر این مشکل غلبه کند.

در آینده، سازندگان امیدوارند ربات‌های Mori3 برای فعالیت‌های سفر اکتشافی فضایی، مانند ارتباطات و تعمیرات بیرونی، به کار گرفته شوند تا بار کاری انسان را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.