این ربات یک گرمی نیازی به باتری ندارد!

موقعیت‌های زیادی وجود دارد که در آن یک ربات نیازی به حرکت سریع ندارد، اما باید مسافت‌های طولانی را بدون نیاز به شارژ مجدد باتری بپیماید.ربات یک گرمی برداشت کننده انرژی MilliMobile دقیقاً برای چنین سناریوهایی طراحی شده است.

به گزارش تکناک، این دستگاه چهار چرخ که به عنوان نمونه اولیه توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن ساخته شده است، تنها 10 میلی‌متر در هر طرف اندازه دارد و وزن آن در حدود 1 گرم است.

ربات فاقد باتری است، اما دارای دو موتور، یک شاسی فیبر کربنی، یک برد مدار چاپی تاشو، یک حسگر نور، سلول های خورشیدی و یک آنتن است. علاوه بر این، می تواند تا سه برابر وزن خود را به صورت محموله ای که شامل دوربین ها و حسگرهای محیطی است حمل کند.

همانطور که MilliMobile در امتداد سطوح صاف مانند کف، بتن، آسفالت یا خاک فشرده حرکت می کند، انرژی نور محیط و امواج رادیویی را دریافت می کند. حتی در یک روز ابری، طبق گزارش ها می تواند مسافتی حدود 30 فوت (9 متر) را در یک ساعت طی کند. به جای تلاش برای ذخیره انرژی کافی برای انجام کل سفر در یک حرکت مداوم ربات این کار را با حرکت تدریجی انجام می دهد.

کایل جانسون، دانشجوی دکترا، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: ما از محاسبات متناوب الهام گرفتیم، که برنامه‌های پیچیده را به مراحل کوچک تقسیم می‌کند، بنابراین دستگاهی با قدرت بسیار محدود می‌تواند به صورت تدریجی کار کند، زیرا انرژی در دسترس است. او ادامه داد: با MilliMobile، ما این مفهوم را در حرکت اعمال کردیم.

ربات با استفاده از حسگر نور خود، می تواند به طور مستقل خود را به سمت یک منبع نور مشخص هدایت کند. همچنین می‌تواند داده‌های حسگر را از طریق بلوتوث منتقل کند. در آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده است، این ربات با موفقیت داده‌های حسگرهای نور، دما و رطوبت را ارسال کرده است.

با نگاهی به آینده، این امکان وجود دارد که چندین MilliMobile در گروه های مشترک بتوانند داده ها را به صورت بی سیم با یکدیگر به اشتراک بگذارند. کاربردهای بالقوه این فناوری شامل نظارت بر رطوبت خاک در مزارع، انجام بازرسی از ماشین آلات در کارخانه ها، یا جستجوی منبع نشت گاز است.

دانشمندان در کنفرانس ACM MobiCom 2023 در مادرید مقاله ای در مورد تحقیقات خود ارائه خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.