این شلوار زمان استراحت ورزشکاران را اعلام می کند

محققان یک نخ الکترونیکی ساخته اند که می تواند برای تشخیص تغییرات در الگوهای حرکتی استفاده شود و به افراد زمان استراحت را اعلام کند.

محققان یک نخ الکترونیکی ساخته اند که می تواند برای تشخیص تغییرات در الگوهای حرکتی استفاده شود و به افراد از جمله ورزشکاران هشدار دهد که زمان استراحت فرا رسیده است.

به گزارش تکناک، بسیاری از ما واقعاً نیازی به پوشیدن شلوار خاصی نداریم که وقتی خسته شدیم به ما اطلاع دهد. ما به تنهایی قادر به کشف آن هستیم. با این حال، وقتی صحبت از ورزشکاران حرفه ای به میان می آید، دریافت هشدار هنگام حرکت به گونه ای که نشان دهنده خستگی فیزیکی است می تواند چیز خوبی باشد. برای این منظور،

این نخ الکترونیکی توسط محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ (ETH Zurich) ساخته شده و از یک رشته داخلی از لاستیک رسانای قابل کشش تشکیل شده است که به صورت مارپیچی توسط یک سیم سخت پوشیده شده در لایه نازکی از پلاستیک احاطه شده است


یک سیم سفت (نارنجی) به صورت مارپیچی دور یک قطعه لاستیک کشاورزی (سیاه) پیچیده شده است – هر دو رسانا هستند. سمت چپ، رها شده سمت راست، کشیده شده.

تایلر کاتبرت، دانشجوی فوق دکترای ETH زوریخ که در تحقیقاتی که منجر به تولید الیاف شد، گفت: این دو رشته به عنوان الکترود عمل می کنند و یک میدان الکتریکی ایجاد می کنند. آنها با هم خازنی را تشکیل می دهند که می تواند بار الکتریکی را در خود نگه دارد. این بدان معناست که اگر الیاف در یک شلوار تعبیه شود ، با حرکت پوشنده، فاصله بین هسته داخلی انعطاف پذیر و بخش سفت و سخت بیرونی متفاوت خواهد شد و این اختلاف به نوبه خود میدان الکتریکی تولید شده توسط نخ را تغییر می دهد.

GIF shows how the wire stretches when you pull the yarn.

digikala

محققان می گویند با ردیابی تغییرات جریان با دستگاه نظارتی که به لباس دوخته می شود، می توانند الگوهای حرکتی را به دقت ردیابی کنند و بدانند چه زمانی پوشنده شروع به رسیدن به نقطه خستگی می کند. دستگاه مانیتورینگ به یک آنتن کوچک مجهز خواهد بود که می‌تواند اطلاعات را به گوشی هوشمند ارسال کند و به ورزشکاران هشدار دهد که در حال رسیدن به حالت خستگی هستند که در طی آن بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

تیم تحقیقاتی قبلاً داده‌هایی را جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهد چگونه سیگنال‌های الکتریکی نخ با خستگی افراد تغییر می‌کند، اما آنها می‌گویند برای ایجاد پایگاه داده‌ای از الگوهای راه رفتن قابل اعتماد به آزمایش‌های بیشتری نیاز است تا این ماده تا حد امکان دقیق کار کند. با این حال، آنها قبلاً برای ثبت اختراع این سیستم درخواست داده اند و اکنون در حال کار برای انتقال از نمونه اولیه به پارچه تعبیه شده با نخی هستند که برای مصرف کنندگان مناسب باشد.

در حالی که بسیاری از فناوری های پوشیدنی‌های ورزشی موجود بیشتر بر افزایش عملکرد کاربر تمرکز دارند، این محصول جدید کمی متفاوت است و به دنبال ایمن نگه داشتن ورزشکاران می باشد.  مانند تی‌شرت‌ها و سوتین‌های ورزشی که به پوشندگان از حمله قلبی قریب‌الوقوع هشدار می‌دهند. کارلو منون، پروفسور فناوری سلامت و محقق اصلی این مطالعه، می‌گوید که این محصول می‌تواند در پزشکی توانبخشی نیز جایگاه داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.