این فیلتر آب میکروپلاستیک ها را در 10 ثانیه از بین می‌برد

میکروپلاستیک ها یک مشکل زیست محیطی رو به رشد هستند، اما اکنون محققان در کره سیستم جدیدی برای تصفیه آب ایجاد کرده اند که می تواند این قطعات کوچک و همچنین سایر آلاینده ها را خیلی سریع و با کارایی بالا فیلتر کند.

به گزارش تکناک، با توجه به فراگیر بودن پلاستیک در دنیای مدرن، جای تعجب نیست که تکه های ریز این مواد را اساساً در همه جای زمین، حتی در محیط هایی که تصور می شود بکر هستند، پیدا کنیم.

میکروپلاستیک‌ ها از قطبی به قطب دیگر، از عمیق‌ترین گودال‌های اقیانوسی تا بلندترین قله‌های کوهستانی شناسایی شده‌اند، و در زنجیره غذایی تا انسان‌ها راه پیدا می‌کنند.

مواد مختلفی برای کمک به فیلتر کردن میکروپلاستیک‌ها از جمله نانوستون‌های مغناطیسی، نانوسلولزها، سیم‌های نیمه‌رسانا و ستون‌های فیلتراسیون حاوی ماسه، شن و بیوفیلم‌ها در حال آزمایش هستند. اکنون، محققان موسسه علوم و فناوری Daegu Gyeongbuk (DGIST) در کره جنوبی با طراحی جدید دستاورد نویدبخشی یافته اند.

عنصر اصلی ماده ای است که به عنوان چارچوب کووالانسی تریازین (CTF) شناخته می شود. این یک ماده بسیار متخلخل با سطح بزرگ است، به این معنی که آنها فضای زیادی در داخل برای ذخیره مولکول هایی که به دام می افتند دارند. اخیراً ثابت شده است که مواد مشابه در حذف رنگ‌های آلی از فاضلاب صنعتی مؤثر هستند.

محققان در کره سیستم جدیدی برای تصفیه آب ایجاد کرده اند که می تواند این قطعات کوچک و همچنین سایر آلاینده ها را خیلی سریع و با کارایی بالا فیلتر کند.

این تیم با دقت مولکول‌های موجود در CTF را طوری طراحی کردند که آب را جذب کنند و مواد را در معرض اکسیداسیون ملایم قرار دادند. نتایج نشان می دهد که فیلتر به‌دست‌آمده در حذف سریع میکروپلاستیک‌ها از آب مؤثر است. طبق گزارش‌ها، بیش از 99.9 درصد از آلاینده‌ها در عرض 10 ثانیه حذف شدند. این ماده همچنین می تواند چندین بار بدون کاهش عملکرد آن مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

در آزمایش دیگری، محققان نسخه‌ای از این پلیمر را توسعه دادند که می‌تواند نور خورشید را جذب کند، انرژی را به گرما تبدیل کند و از آن برای تصفیه یک آلاینده دیگر به نام ترکیبات آلی فرار (VOCs) استفاده کند. نتایج این تحقیق نشان داد بیش از 98 درصد از VOCها تحت قدرت تابش اشعه خورشید حذف شدند. یک نمونه اولیه که هر دو نوع غشا را ترکیب می‌کرد، توانست بیش از 99.9 درصد از هر دو نوع آلاینده را حذف کند.

پروفسور پارک چی یانگ، نویسنده اصلی این پژوهش گفت: فناوری که ما در اینجا توسعه دادیم، یک فناوری بی‌رقیب برای تصفیه آب با بالاترین راندمان تصفیه در جهان است که بیش از 99.9 درصد از میکروپلاستیک‌های فنلی و آلاینده‌های VOC را در آب با سرعت بسیار بالا حذف می‌کند. ما انتظار داریم که این یک فناوری جهانی با بازده اقتصادی بالا باشد که می تواند آب آلوده را تصفیه کند و آب آشامیدنی را حتی در مناطقی که منبع برق وجود ندارد تامین کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.