گرما و سرمای شدید هوا خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

دمای بسیار گرم یا سرد با افزایش خطر مرگ در میان افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، مانند بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و آریتمی مرتبط است.

بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشریه انجمن قلب آمریکا منتشر شده است،دمای بسیار گرم یا سرد با افزایش خطر مرگ در میان افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، مانند بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و آریتمی مرتبط است.

به گزارش تکناک، در میان بیماری های قلبی عروقی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت،نارسایی قلبی با بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از گرما و سرمای شدید مرتبط بود.

دکتر بارک الاحمد پژوهشگر دانشگاه هاروارد گفت: کاهش نرخ مرگ و میر قلبی عروقی از دهه 1960 یک داستان موفقیت بزرگ در سلامت عمومی است زیرا متخصصان قلب عوامل خطرساز فردی مانند تنباکو، عدم فعالیت بدنی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و غیره را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کردند.چالش فعلی در حال حاضر محیط زیست و آنچه که تغییرات آب و هوایی ممکن است برای ما ایجاد کنند، است.

محققان بررسی کردند که چگونه دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین ممکن است بر بیماری های قلبی که علت اصلی مرگ و میر در جهان است،تأثیر بگذارد.آنها داده های بهداشتی را برای بیش از 32 میلیون مرگ قلبی عروقی که در 567 شهر در 27 کشور در 5 قاره بین سال های 1979 تا 2019 رخ داده است، تجزیه و تحلیل کردند.

این داده‌های جهانی از شبکه تحقیقاتی مشترک سازمان چند شهری- چند کشوری (MCC) که اجتماعی متشکل از اپیدمیولوژیست‌ها، زیست‌شناسان و دانشمندان آب‌وهوایی است که تأثیرات سلامت آب و هوا و عوامل استرس‌زای محیطی مرتبط را بر میزان مرگ و میر مطالعه می‌کنند، به دست آمده است.

تغییرات آب و هوایی با نوسانات قابل توجهی در دماهای بسیار گرم و سرد مرتبط هستند،بنابراین محققان هر دو نوع آب و هوا را در مطالعه فعلی مورد بررسی قرار دادند.برای این تحلیل، محققان مرگ‌های قلبی عروقی را در گرم‌ترین  و 2.5 درصد سردتر از روزهای هر شهر با مرگ‌های قلبی عروقی در روزهایی که دمای مطلوب (دمای مرتبط با کمترین میزان مرگ و میر) در همان شهر داشتند، مقایسه کردند.

به ازای هر 1000 مرگ قلبی عروقی، محققان دریافتند که:

  1. روزهای بسیار گرم 2.2 مرگ و میر اضافی را به همراه داشت.
  2. روزهای سرد بیش از حد 9.1 مرگ و میر دیگر را به همراه داشت.
  3. از بین انواع بیماری های قلبی، بیشترین تعداد مرگ و میر اضافی برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی مشاهده شد (2.6 مرگ اضافی در روزهای بسیار گرم و 12.8 در روزهای بسیار سرد).

دکتر هیثم خرایشاه،یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: از هر 100 مرگ قلبی عروقی، یک مورد ممکن است به روزهایی که دمای شدید وجود دارد، نسبت داده شود و اثرات دمایی با توجه به مرگ‌های ناشی از نارسایی قلبی بارزتر بود.در حالی که ما دلیل این موضوع را نمی دانیم، این مسئله ممکن است با ماهیت پیشرونده نارسایی قلبی که بیماران را مستعد اثرات دما می کند، به عنوان یک بیماری توضیح داده شود.

این یک یافته مهم است زیرا از هر چهار نفر مبتلا به نارسایی قلبی یک نفر در عرض 30 روز پس از ترخیص، مجدداً در بیمارستان بستری می شود و تنها 20درصداز بیماران مبتلا به نارسایی قلبی 10 سال پس از تشخیص بیماری زنده می مانند.

محققان می گویند که سیستم‌های هشدار دهنده هدفمند و توصیه‌های سلامتی برای افراد آسیب‌پذیر ممکن است برای جلوگیری از مرگ‌های قلبی عروقی در طول روزهایی که دما شدیدتر است، مورد نیاز است.

الاحمد گفت: ما باید به فکر قرار گرفتن در معرض محیطی جدید باشیم.من از سازمان های حرفه ای قلب و عروق می خواهم دستورالعمل ها و بیانیه های علمی را در مورد تلاقی دمای شدید و سلامت قلب و عروق را در دستور کار خود قرار دهند.در چنین اظهاراتی،ما ممکن است هدف های جدیدتری را به پزشکان ارائه دهیم، و همچنین شکاف های این اطلاعات بالینی و اولویت های آینده را برای تحقیقات شناسایی کنیم.

عدم ارائه داده‌ها از جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا، توانایی اعمال این یافته‌ها را برای تخمین‌های جهانی درباره تأثیر دمای شدید بر مرگ‌های قلبی عروقی محدود می‌کند.

رئیس سابق سازمان AHA دکتر رابرت هرینگتون گفت: این مطالعه اطلاعات مهمی را به بحث های اجتماعی جاری در مورد رابطه بین آب و هوا و سلامت انسان ارائه می دهد.برای تعریف بهتر این روابط در دنیایی که در سال‌های آینده با تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان مواجه است،به تحقیقات بیشتری نیاز است، به ویژه در مورد اینکه چگونه این تغییرات محیطی ممکن است بر علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جهان، یعنی بیماری قلبی تأثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.