بیماری پسوریازیس چیست و چگونه بروز می‌کند؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در بدن می شود و رشد سلول های پوست را سرعت می بخشد.

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در بدن می شود و رشد سلول های پوست را سرعت می بخشد.

به گزارش تکناک،وقتی این اتفاق می‌افتد، سلول‌های پوست می‌توانند روی هم انباشته شوند و به تکه‌های ضخیمی از پوست تغییر رنگ داده شوند که به آنها «پلاک» گفته می‌شود.

افراد مبتلا به پسوریازیس معمولاً متوجه می شوند که پلاک های آنها روی زانوها، آرنج ها و پوست سر ایجاد می شود. گاهی اوقات، پلاک‌ها می‌توانند به دست‌ها، پاها و نواحی از بدن که پوست شما در آنجا چین خورده است (مثلاً زیر بازوها و سینه‌ها) پخش شود.علائم پسوریازیس می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما اکثر افراد مبتلا به پسوریازیس بین سنین 15 تا 35 سالگی شروع به ایجاد پلاک می کنند.

دانشمندان هنوز نمی دانند چه چیزی باعث پسوریازیس می شود، زیرا تحقیقات هنوز در حال انجام است. با این حال، محققان می‌دانند که این بیماری مسری نیست و عملکرد سیستم ایمنی و ژنتیک شما نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارند.در برخی موارد، عوامل محیطی نیز می‌توانند باعث شروع علائم شوند یا منجر به شدت گرفتن پسوریازیس شوند.

عملکرد سیستم ایمنی

از آنجایی که پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است، محققان بر این باورند که سیستم ایمنی بیش فعال، رشد سلول های پوست را سرعت می بخشد.هنگامی که سیستم ایمنی به درستی کار می کند، سلول های پوست معمولاً حدود یک ماه طول می کشد تا به طور کامل رشد کنند و سپس ریزش کنند.با وجود پسوریازیس، سلول های پوست می توانند در عرض سه تا پنج روز رشد کنند.پس از اتمام رشد سلول ها، به جای ریزش،آنها روی پوست انباشته شده و به پلاک های خشک تبدیل می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که رشد بیش از حد سلول های پوست به دلیل مشکل در سلول های T یا گلبول های سفید رخ می دهد. سلول های T بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند.آنها با مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و سایر موارد مضری که وارد بدن می شوند،آن را ایمن نگه می دارند.

اما شما اگر پسوریازیس دارید، سلول های T شما به اشتباه به سلول های پوست سالم حمله می کنند.در نتیجه، بدن شما با ساخت سلول‌های جدید پوستی بیشتر واکنش نشان می‌دهد، که در نهایت به پلاک‌ها و پوسته‌ها روی پوست تبدیل می‌شوند.

ژنتیک

در حالی که افراد می توانند بدون داشتن سابقه خانوادگی به پسوریازیس مبتلا شوند،یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که سابقه خانوادگی پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که اگر یکی از والدین شما مبتلا به پسوریازیس باشد، 28 درصد احتمال دارد که شما هم به این بیماری مبتلا شوید.زمانی که هر دو والدین پسوریازیس داشته باشند، احتمال ابتلا به این بیماری به 65 درصد می رسد.

تحقیقات در مورد ارتباط بین پسوریازیس و ژنتیک هنوز ادامه دارد.حتی اگر یک ژن مرتبط با پسوریازیس دارید،این مسئله صرفا به این معنی نیست که شما به این بیماری مبتلا خواهید شد. از طرف دیگر، افرادی مبتلا به پسوریازیس وجود دارند که ژن‌های مرتبط با پسوریازیس را ندارند، اما به این بیماری دچار هستند.به همین دلیل است که کارشناسان فکر می کنند عوامل محیطی نیز می توانند در شروع علائم پسوریازیس نقش داشته باشند.

محرک های محیطی

در برخی موارد،ممکن است به دلیل انواع محرک های محیطی، علائم پسوریازیس یا شدت گرفتن آن را تجربه کنید.این عوامل می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند و همه محرک ها روی همه افراد بطور یکسان تأثیر نمی گذارند.

استرس: رویدادهای استرس زای زندگی (مانند از دست دادن شغل یا طلاق) و عوامل استرس زای روزانه (مانند گیر افتادن در ترافیک یا مطالعه برای یک آزمایش بزرگ) می توانند باعث تشدید پسوریازیس شوند.با این حال، حذف تمام استرس از زندگی شما اصلا واقع بینانه نیست. درعوض، استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، ورزش یا یادداشت روزانه می‌تواند به شما در مدیریت بهتر استرس و کاهش اثرات آن کمک کند.

صدمه: بریدگی، خراشیدگی و آفتاب سوختگی شدید،انواع آسیب های پوستی هستند که می توانند منجر به شروع علائم این بیماری شوند. تحقیقات نشان می دهد که آسیب های پوستی می تواند باعث ایجاد پلاک ها و ضایعات جدید روی پوست شود.این نتیجه پدیده Koebner است که نشان می دهد آسیب به پوست می تواند منجر به شدت گرفتن علائم پسوریازیس شود.

بیماری: با توجه به ماهیت خود ایمنی پسوریازیس، هر بیماری که باعث تحریک سیستم ایمنی شود می تواند علائمی ایجاد کند.بیماری هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی(نوعی باکتری)، برونشیت، و عفونت گوش ممکن است باعث شدت گرفتن علائم این بیماری شوند.به طور کلی، کودکان ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری باشند.با این حال،این بیماری می تواند بطور ناگهانی در بزرگسالان هم شروع شود.

هوای سرد و خشک: تحقیقات نشان می دهد که کمبود نور خورشید و رطوبت که با هوای سردتر همراه است می تواند باعث تشدید پسوریازیس شود. برای برخی افراد، هوای سرد می تواند منجر به خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست و بدتر شدن علائم شود. اگر آب و هوا بر علائم شما تأثیر بگذارد، هوای گرمتر و مرطوب‌تر می‌تواند علائم را بهبود بخشد و شدت بیماری را کاهش دهد.

سبک زندگی: مصرف الکل، استفاده از تنباکو، مصرف برخی داروها، اصلاح و خالکوبی گاهی اوقات می تواند منجر به شدت گرفتن این بیماری شود. هر یک از این عوامل سبک زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است کمی طول بکشد تا بفهمید چه چیزی باعث بیشتر شدن علائم این بیماری در بدن شما می شود و این مشکلی ندارد. برای کمک به درک بهتر عوامل محرک، ثبت علائم و آنچه ممکن است آنها را تحریک کرده باشد می تواند کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.