هدف داشتن در زندگی میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد

مطالعه جدیدی که توسط یک محقق در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون انجام شد،نشان داد که افرادی که در زندگی هدفمند تر هستند، صرف نظر از نژاد و قومیت، ممکن است در معرض خطر کمتر مرگ به هر علتی باشند.

به گزارش تکناک، این مطالعه همچنین نشان داد که زنان در این مسئله نسبت به مردان عملکرد بهتری دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که داشتن هدف ممکن است با طیف وسیعی از مزایای سلامتی، از جمله بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی و زوال عقل مرتبط باشد.

این مطالعه اخیر به شواهد موجود که از اهمیت داشتن هدف در راستای ارتقای سلامت و رفاه کلی حمایت می کند،می پردازد.

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Preventive Medicine نشان می‌دهد که این ارتباط در بین زنان کمی قوی‌تر از مردان است،اما برای افراد با نژادهای مختلف فرق زیادی ندارد.

دکتر کویچیرو شیبا، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید:داشتن هدف در زندگی به طور کلی ​​باعث بهبود بسیاری از جنبه های سلامتی می شود.در مطالعه دیگری که من رهبری کردم، متوجه شدیم که تأثیر داشتن هدف بر کاهش مرگ و میر ناشی از همه علل ممکن است بر اساس وضعیت اجتماعی و اقتصادی متفاوت باشد.در این مطالعه، ما شواهد قبلی را گسترش دادیم و متوجه شدیم که تأثیر مثبت هدف بدون در نظر گرفتن نژاد و قومیت همچنان ادامه دارد.

برای این مطالعه،دکتر شیبا و همکارانش در دانشگاه هاروارد یک مطالعه ملی در مورد بزرگسالان 50 ساله و بالاتر در ایالات متحده انجام دادند. این تیم بر اساس «هدف زندگی» مقیاس بهزیستی روان‌شناختی Ryff که ابزاری پرکاربرد است که جنبه‌های مختلف داشتن یک زندگی خوب و میزان شادی را اندازه‌گیری می‌کند،حس هدفمندی گزارش‌شده در بیش از 13هزار نفر را ارزیابی کردند.محققان همچنین خطر مرگ و میر را در یک دوره هشت ساله که از سال 2006 تا 2008 آغاز شده بود، بررسی کردند.

نتایج نشان داد که افرادی که بیشترین احساس هدفمندی را داشتند،کمترین خطر مرگ (15.2 درصد خطر مرگ و میر) را در مقایسه با افرادی که اصلا در زندگی هدفمند نبودند (36.5 درصد خطر مرگ و میر) نشان دادند.

این تیم همچنین اطلاعاتی را در مورد عوامل دیگری که می‌توانند بر سلامت تأثیر بگذارند،مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سایر ویژگی‌های جامعه شناختی، سلامت فیزیکی و افسردگی جمع‌آوری کردند و متوجه شدند که افزایش این عوامل با افزایش احساس هدف نیز مرتبط است.

دکتر شیبا حدس می‌زند که ارتباط قوی‌تر مشاهده شده مرگ‌ومیر در زنان ممکن است به تفاوت‌های جنسیتی در مراجعه به پزشکان مربوط باشد،او به این مسئله می‌گوید یکی از مسیرهای فرضی مرتبط با هدف و سلامت.

شواهد نشان می دهد که مردان به دلیل هنجارهای اجتماعی تمایل دارند از خدمات پزشکی،استفاده کمتری کنند.با این حال، مطالعه آینده که مکانیسم‌های اساسی تفاوت جنسیتی را بررسی می‌کند، ضروری است.

این یافته ها می تواند به اطلاع رسانی های آینده و سایر تلاش ها برای بهبود سلامت و رفاه کمک کند.

دکتر شیبا می گوید: این شواهد به ما می گوید که آیا داشتن هدف می تواند سلامت افراد را نه تنها به طور متوسط،بلکه بدون تبعیض های نژادی و جنسیتی ارتقا دهد یا خیر. اگرچه شواهد نشان می دهد که مداخلات هدفمند منجر به افزایش اختلاف نژادی در مرگ و میر نمی شود،اما پزشکان باید از منابع دیگر ناهمگونی مانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی و جنسیت نیز آگاه باشند.حتی اگر مردم داشتن هدف را یک عامل «روانی» بدانند، تأثیرات آن بر سلامت را نمی‌توان صرفاً با فرآیندهایی که در ذهن و زندگی ما دارند،توضیح داد. ما باید در نظر بگیریم که چگونه عامل روانی با دنیای اجتماعی ما تعامل دارد و در نهایت بر سلامت ما تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.