چگونه اجاق گازها بی سروصدا خانه‌های ما را آلوده می‌‌کنند؟

یک مطالعه جدید نشان داده است که خانواده‌هایی که از اجاق گاز یا پروپان استفاده می‌کنند در معرض گاز دی اکسید نیتروژن (NO2) قرار دارند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند آسم و حتی مرگ زودرس شود. مطالعه انجام شده توسط محققان موسسات مختلف از جمله دانشگاه استنفورد، نشان داد که سطوح NO2 در خانه‌ها می‌تواند تا ساعت‌ها پس از استفاده از اجاق گاز بالا باقی بماند و حتی بر آن‌هایی که مستقیماً در آشپزخانه نیستند نیز تأثیر بگذارد

مطالعه‌ای جدید در مورد آلودگی هوا در خانه‌های ایالات متحده نشان داد که خانواده‌هایی که دارای اجاق گاز یا پروپان هستند، به‌طور منظم سطوح ناسالم دی اکسید نیتروژن را تنفس می‌کنند.

به گزارش تکناک، پروفسور راب جکسون، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: انتظار نداشتم که غلظت آلاینده‌ها، معیارهای بهداشتی را در اتاق‌خواب‌ها در عرض یک ساعت پس از استفاده از اجاق گاز نقض کند و ساعت‌ها پس از خاموش شدن اجاق گاز در آنجا بماند. او گفت که آلودگی ناشی از اجاق گاز و پروپان فقط برای آشپزها یا افراد حاضر در آشپزخانه مشکلی ندارد. این مشکل کل خانواده است.

در میان سایر اثرات منفی بر سلامت، تنفس سطوح بالای دی اکسید نیتروژن یا NO2 در طول زمان می‌تواند حملات آسم را تشدید کند و با کاهش رشد ریه در کودکان و مرگ‌های زودهنگام مرتبط است.

اگرچه بیشتر قرار گرفتن در معرض NO2 توسط اتومبیل‌ها و کامیون‌هایی که سوخت‌های فسیلی می‌سوزانند، ایجاد می‌شود، محققان تخمین می‌زنند که ترکیبی از آلاینده‌های ناشی از اجاق‌های گاز و پروپان به‌طور کلی ممکن است مسئول حدود 200000 مورد فعلی آسم دوران کودکی باشد. به گفته محققان این مقاله، یک چهارم این‌ آلاینده‌‌ها را می‌توان به تنهایی به دی اکسید نیتروژن نسبت داد.

یانای کاشتان، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما متوجه شدیم که میزان گازی که در اجاق گاز می‌سوزانید تا حد زیادی بزرگترین عاملی است که بر میزان قرار گرفتن شما در معرض آلاینده تأثیر می‌گذارد.

اتاقی کوچک برای قرار گرفتن در معرض آلاینده اضافی

فراتر از موارد آسم، مواجهه طولانی مدت با NO2 در خانواده‌های آمریکایی با اجاق گاز به اندازه‌ای بالا است که باعث مرگ هزاران نفر در سال می‌شود؛ چیزی در حدود 19000 یا 40٪ از تعداد مرگ و میرهای سالانه ناشی از دود سیگار بیشتر. این تخمین بر اساس اندازه‌گیری‌ها و محاسبات جدید محققان در مورد میزان تنفس دی‌اکسید نیتروژن مردم در خانه به دلیل اجاق‌های گاز و بهترین داده‌های موجود در مورد مرگ و میر ناشی از قرار گرفتن در معرض طولانی‌مدت با NO2 در فضای باز است که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده تنظیم می‌شود.

البته تخمین تعداد تلفات تا حدی تقریبی است زیرا تأثیرات مضر قرار گرفتن مکرر در معرض سطوح بسیار بالای دی اکسید نیتروژن در فواصل کوتاه مدت، همانطور که در خانه‌هایی با اجاق گاز اتفاق می‌افتد، نمی‌شود. همچنین به مطالعات قبلی در مورد اثرات سلامتی ناشی از دی اکسید نیتروژن در فضای باز، جایی که آلاینده های اضافی از وسایل نقلیه و نیروگاه ها وجود دارد، متکی است.

تخمین تعداد قربانیان مرگ تقریبی است، به دلیل اینکه اثرات مضر ناشی از تماس مکرر با سطوح بسیار بالای دی‌اکسید نیتروژن در بازه‌های کوتاه همانند آنچه در خانه‌های دارای اجاق گاز رخ می‌دهد، در آن لحظه در نظر گرفته نشده است. همچنین، این تخمین بر مطالعات گذشته اثرات سلامت از دی‌اکسید نیتروژن در معرض آن در فضای باز یعنی جایی که آلودگی‌های اضافی ناشی از وسایل نقلیه و نیروگاه‌ها حضور دارد، متکی است.

کالین فینیگان از دانشگاه استنفورد یک قابلمه در حال جوشیدن را روی اجاق گازی که هود مخصوصی ندارد، بررسی می‌کند. استفاده از یک هود که هوا را به بیرون هدایت می‌کند می‌تواند به‌طور چشمگیری بر میزان دی اکسید نیتروژن هوای خانه تأثیر بگذارد

محققان از حسگرهایی برای اندازه‌گیری غلظت NO2 در بیش از 100 خانه با اندازه‌ها، طرح‌بندی‌ها و روش‌های مختلف تهویه، قبل، حین و بعد از استفاده از اجاق گاز استفاده کردند. آنها این اندازه‌گیری‌ها و سایر داده‌ها را در مدلی که توسط نرم‌افزار مؤسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) معروف به CONTAM برای شبیه‌سازی جریان هوا، انتقال آلاینده‌ها و قرار گرفتن در معرض اتاق به اتاق ساکنان در ساختمان‌ها طراحی شده است، وارد کردند. این کار به آن‌ها این امکان را داد تا میانگین‌های سراسری و مواجهه‌های کوتاه‌مدت را تحت طیفی از شرایط و رفتارهای واقعی تخمین بزنند و خروجی‌های مدل را در برابر اندازه‌گیری‌های خانگی خود بررسی کنند.

نتایج نشان می‌دهد که استفاده معمولی از اجاق گاز یا پروپان در سراسر ایالات متحده، قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن را به‌طور متوسط در طول یک سال به میزان تخمینی 4 قسمت در میلیارد افزایش می‌دهد. این میزان، سه چهارم راه رسیدن به سطح قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن است که سازمان بهداشت جهانی آن را در هوای بیرون ناامن می شناسد.

درک چگونگی تأثیر اجاق گاز بر سلامتی

این مطالعه جدیدترین مطالعه‌ای است که به بررسی آلودگی هوای داخلی ناشی از اجاق گاز می‌پردازد. مطالعات قبلی میزان انتشار آلاینده‌های دیگر از جمله گاز گلخانه‌ای متان و بنزن را در اجاق‌های گاز ثبت کرده‌اند. اما برای درک پیامدهای انتشار گازهای گلخانه‌ای برای سلامت انسان، محققان باید دریابند که چقدر آلاینده در خانه پخش و ایجاد می‌شود و در نهایت از بین می‌رود.

با هر منبع سوختی، آلودگی ذرات می‌تواند ناشی از پختن غذا در یک تابه داغ افزایش یابد. تحقیقات جدید تأیید می‌کند که غذا هنگام پختن دی‌‌اکسید ‌نیتروژن کمی منتشر می‌کند یا اصلاً دی‌اکسید ‌نیتروژن ساطع نمی‌کند و اجاق‌های برقی هیچ دی‌اکسید ‌نیتروژنی تولید نمی‌کنند. جکسون گفت: اجاق‌های برقی دی اکسید‌نیتروژن یا بنزن تولید نمی‌کنند. اگر از اجاق گاز یا پروپان استفاده می‌کنید، باید با استفاده از تهویه، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها را کاهش دهید.

اندازه خانه مهم است

حتی در خانه‌های بزرگ‌تر، غلظت دی‌اکسید نیتروژن به‌طور معمول در حین و بعد از پخت و پز به سطوح ناسالم می‌رسد، حتی اگر هود روشن باشد. اما افرادی که در خانه‌های کوچک‌تر از 75 متر زندگی می‌کنند(تقریباً به اندازه یک آپارتمان کوچک دو خوابه) در طول یک سال دو برابر بیشتر از میانگین کشوری در معرض دی‌اکسید نیتروژن قرار دارند.

از آنجایی که اندازه خانه چنین تفاوتی را ایجاد می‌کند، تفاوت‌هایی در مواجهه با گروه‌های نژادی، قومی و درآمدی نیز وجود دارد. در مقایسه با میانگین ملی، محققان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض طولانی مدت دی‌اکسید نیتروژن در میان خانواده های سرخپوست آمریکایی و بومی آلاسکا 60 درصد بیشتر و در میان خانواده‌های سیاه پوست، اسپانیایی یا لاتین تبار 20 درصد بیشتر است. این قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای داخلی ناشی از اجاق‌های گاز این واقعیت را تشدید می‌کند که قرار گرفتن در معرض منابع آلودگی دی‌اکسید نیتروژن در فضای باز مانند اگزوز وسایل نقلیه، معمولاً در میان افراد در جوامع فقیرتر و اغلب اقلیت، بیشتر است.

جکسون گفت: افراد در جوامع فقیرتر همیشه نمی‌توانند هزینه تعویض لوازم خانگی خود را داشته باشند، یا شاید خانه‌ آنها اجاره‌ای است و نمی‌توانند لوازم خانگی را جایگزین کنند، زیرا آنها مالک آنها نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.