این قرص جوانی را به شما هدیه می دهد

 دانشمندان به تازگی موفق به کشف ترکیبات شیمیایی خاصی شدند که می تواند سلول ها را به حالت جوانتری تبدیل کند.

به گزارش تکناک، بسیاری از ما با اکراه پیری را به عنوان بخشی از زندگی می پذیریم اما شاید از این به بعد دیگر مجبور به قبول کردن پیری به عنوان بخشی از زندگی نباشیم. مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، ترکیبات شیمیایی را شناسایی کرد که می‌توانند سلول‌ها را به حالت جوان‌تری بازگردانند و راه را برای درمان‌ آثار پیری هموار کنند و از ژن درمانی بیشتر در دسترس‌ هستند.

ژنوم ممکن است تمام داده‌های ژنتیکی مورد نیاز برای ساخت یک اندام را شامل شود، اما منبع کاملی برای این کار نیست. به همین منظور یک لایه اضافی از اطلاعات در بالای آن وجود دارد که به آن “اپی‌ژنوم” می‌گویند و سلول‌های مختلف را به فعالیت ژن‌های خاص و حیاتی برای عملکرد آن‌ها هدایت می‌کند. به عبارت دیگر، ژنوم مانند یک کتابچه دستورالعمل است، در حالی که اپی‌ژنوم فهرستی است که سلول‌های قلب را به قسمت مربوط به وظایف آن‌ها، سلول‌های مغز را به قسمت مربوط به وظایف خودشان و غیره هدایت می‌کند.

در سال 2006، گروهی از دانشمندان ژاپنی مولکول هایی به نام فاکتورهای یاماناکا را کشف کردند که اپی ژنوم را مجددا برنامه ریزی می کند تا سلول های بالغ را به حالت سلول بنیادی برگرداند. این کشف که برنده جایزه نوبل شد، از آن زمان به تحقیقات گسترده ای در زمینه سلول های بنیادی پرتوان القایی و درمان های ضد پیری منجر شده است.

تیم پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد قبلاً از ژن درمانی برای انتقال فاکتورهای یاماناکا به موش ها استفاده می کرد که به طور موثر اپی ژنوم را مجدداً راه اندازی می کند و علائم پیری را از بین می برد. با این حال انجام ژن درمانی برای بیماران می تواند گران و دشوار باشد، بنابراین در مطالعه جدید محققان مواد شیمیایی که ممکن است به همان روش کار کنند را شناسایی کردند.

آن‌ها سیستم‌هایی از نمونه‌های سلولی در معرض مواد شیمیایی مختلف را راه‌اندازی کردند و آنها را به منظور دادن سیگنال‌های پروتئینی خاصی که سلامت سلول‌ها را نشان می‌داد، زیر نظر گرفتند و بین سلول‌های جوان، پیر و غیرفعال تمایز قائل شدند. با انجام این کار، تیم تحقیقاتی شش ترکیب شیمیایی را شناسایی کردند که به نظر می‌رسید می توانند سلول‌ها را به حالت‌های جوان‌تر بازگردانند. این تغییر در کمتر از یک هفته اتفاق افتاد.

دیوید سینکلر، دانشمند ارشد این مطالعه گفت: تا همین اواخر، بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم، کند کردن روند پیری بود. اکتشافات جدید نشان می دهد که ما اکنون می توانیم آثار آن را از بین ببریم. این فرآیند قبلاً به ژن درمانی نیاز داشت و استفاده گسترده از آن را محدود کرد.

محققان می گویند که این نوع درمان اپی ژنتیک نه تنها می تواند آثار پیری را از بین ببرد، بلکه از بیماری های رایجی مانند سرطان، آلزایمر، دیابت و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری یا درمان می کند.

البته هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. قبل از انجام هرگونه آزمایش انسانی احتمالی، باید آزمایش بر روی حیوانات انجام شود.

سینکلر گفت: این کشف جدید پتانسیل از بین بردن آثار پیری فقط با یک قرص، با کاربردهای مختلف از بهبود بینایی گرفته تا درمان مؤثر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را ارائه می‌کند.

این تحقیق در مجله Aging منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.