این هدست ضربه مغزی ورزشکاران را پیش بینی می کند

بعد از اینکه یک ورزشکار دچار ضربه مغزی می شود، بسیار مهم است که قبل از بازگشت به زمین بازی صبر کند تا آسیب وارد شده به او به طور کامل بهبود یابد.

به گزارش تکناک، خوشبختانه اخیرا یک هدست جدید طراحی شده است تا با نظارت بر عاملی به نام “هدپالس” به ورزشکاران اطلاع دهد که بعد از ضربه به سر، چه زمانی بازگشت به بازی برایشان مناسب است.

در حال حاضر رایج ترین روش بررسی بهبودی ضربه مغزی شامل نظارت بر علائم فیزیکی آشکار مانند سردرد و سرگیجه است.

به گفته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، برخی از آسیب های مغزی ممکن است پس از کاهش آن علائم همچنان ادامه داشته باشد. اگر یک ورزشکار قبل از التیام آسیب وارده دوباره شروع به بازی کند، در خطر آسیب های مغزی بیشتر و جدی تر است.

محققان به رهبری پزشکان کاترا هالابی و وید اسمیت به پدیده ای به نام هدپالس یا ضربان سر به عنوان شاخص دقیق تری نگاه کردند. به طور خلاصه، هد پالس نیروی ظریفی است که هر بار که قلب منقبض می‌شود و خون را بیرون می‌دهد، به داخل جمجمه وارد می‌شود.

این تیم تحقیقاتی هدستی ساختند که هدپالس را از طریق شتاب‌سنج‌هایی اندازه‌گیری می‌کند که ظریف ترین حرکات سر را که با هر پالس رخ می‌دهد، تشخیص می‌دهد. این دستگاه روی گروهی از بازیکنان نوجوان فوتبال استرالیایی که 43 نفر از آنها اخیراً دچار ضربه مغزی شده بودند و 59 نفر از آنها آسیبی به سرشان وارد نشده بود، مورد آزمایش قرار گرفت.

پس از گذشت یک دوره آزمایشی یک ماهه، مشخص شد که بازیکنان مصدوم دارای یک الگوی ضربان سر متمایز بودند که در بازیکنان غیرمصدوم وجود نداشت و این الگو حدود 12 روز پس از برطرف شدن سایر علائم آنها همچنان وجود داشت.

هالابی می گوید: ما بین علائم و تغییرات بیومتریک ثبت شده توسط دستگاه، ناسازگاری پیدا کردیم. همین مسئله نگرانی ها را در مورد تکیه بر علائم برای تصمیم گیری برای بازگشت به بازی افزایش می دهد. اگر ناهنجاری های ضربان سر ادامه یابد، بهترین تصمیم برای ورزشکاران این است که دیرتر به بازی برگردند.

این دستگاه درحال حاضر توسط شرکت فناوری پزشکی MindRhythm در حال تجاری سازی است. مقاله این تحقیق اخیراً در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.