این پوست شبه انسانی زخم ها را بهبود می بخشد

برای اولین بار در تاریخ، دانشمندان شش نوع سلول اولیه پوست را با هیدروژل‌های تخصصی ترکیب کردند تا پوست شبه انسانی ضخیم و چند لایه را به صورت 3 بعدی چاپ کنند که وقتی با پوست آسیب دیده پیوند می‌خورد، با موفقیت با بافت اطراف ادغام شود تا زخم‌ها سریع‌تر و با کمترین جای زخم بهبود یابند.

به گزارش تکناک، دکتر آنتونی آتالا، سرپرست مؤسسه پزشکی احیاکننده ویک فارست (WFIRM) می‌گوید: درمان جامع پوست با گزینه‌های محدود، یک چالش بالینی مهم است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که ایجاد پوست مهندسی زیستی شده شبه انسانی با ضخامت کامل امکان‌پذیر است و باعث بهبود سریع‌تر و نتایج طبیعی‌تر می‌شود.

پوست چاپ شده که دارای کراتینوسیت ها، فیبروبلاست های پوستی، آدیپوسیت‌ها، ملانوسیت‌ها، سلول‌های پاپیلای پوستی فولیکولی و سلول‌های اندوتلیال میکروواسکولار پوستی است، چیزی واقعی را با سه لایه تکرار می‌کند: اپیدرم خارجی نازک و محافظ، درم فیبری میانی و حمایت‌کننده و هیپودرم چرب در قسمت پایینی.

هنگامی که این پوست چاپ شده روی زخم موش پیوند زده شد، رگ های خونی، الگوهای پوستی را تشکیل داد و رشد بافت طبیعی را نشان داد. نتیجه بسته شدن سریعتر زخم، انقباض کمتر پوست و تولید کلاژن بیشتر و در نتیجه زخم کمتر بود. با رنگ‌آمیزی سلولی، تیم WFIRM ادغام موفقیت‌آمیز سلول‌های چاپ‌شده زیستی با پوست بازسازی‌شده را در طول فرآیند بهبود تأیید کرد.

پس از این، محققان از پیوند پوست خوک با ابعاد 5 در 5 سانتی‌متر برای پوشاندن زخم تمام ضخامت روی یک خوک استفاده کردند. به طور مشابه، این پوست التیام و تولید کلاژن را بهبود بخشید و انقباض پوست و فیبروز (یا جای زخم) را کاهش داد.

این پوست نوید بخش موفقیت در پیوندی بزرگتر و اتولوگ در درمان انسان یعنی جایی که برداشت مقادیر قابل توجهی از پوست از سایر نواحی بدن مخاطره آمیز و محدود است.

پوست ساخته شده در آزمایشگاه یک حوزه رو به رشد در تحقیقات پزشکی است و شرکت ها نیز به دنبال آزمایش محصولات به جای استفاده از حیوانات هستند. اما این اولین بار است که محصولی با این پیچیدگی و ضخامت تولید می شود که در مطالعات پیش بالینی بهبود کامل زخم را نشان داده است. این تیم اکنون به توسعه آن برای مطالعه انسانی امیدوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.