این گیاه استوایی چینی دشمن کبد چرب است

محققان اخیرا خواص چربی شکنی گیاه بومی جزیره هاینان در چین را طی مطالعاتی که روی موش ها انجام دادند، کشف کردند.

به گزارش تکناک، این یافته ها ممکن است مسیری را برای مبارزه با چاقی و بیماری کبد چرب در انسان نشان دهد.

Mallotus furetianus (MF) در واقع یک گیاه استوایی است که در برخی از مناطق هند و در جزیره هاینان در سواحل جنوبی چین یافت می شود. این گیاه سال‌ها است که به عنوان نوشیدنی به نام «شان کو چا» مصرف می‌شود و در طب عامیانه به عنوان درمان بیماری کولسیستیت شناخته می‌شود که این بیماری تورم و قرمزی کیسه صفرا ناشی از صفرا تخلیه نشده است.

این گیاه کنجکاوی دانشمندان علاقه مند به خواص درمانی آن را برانگیخته است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که این گیاه می تواند تأثیر مثبتی بر فلور روده در موش ها داشته باشد که منجر به تعادل بهتر میزان پروتئین و چربی در خون می شود. محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا (OMU) در ژاپن نیز نشان دادند که این گیاه می تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب ناشی از مصرف الکل کمک کند.

اکنون برخی از همان محققان دانشگاه OMU عمیق‌تر به خواص موثر افزایش سلامت گیاه  MFE پرداخته‌اند تا ببینند آیا این گیاه می‌تواند به از بین بردن چاقی کمک کند یا خیر.

آنها گروهی متشکل از 36 موش را به دسته های مختلف تقسیم کردند و به آنها یک رژیم غذایی کنترل معمولی با و بدون عصاره Mallotus furetianus (MFE) یا یک رژیم غذایی پرچرب با یا بدون MFE دادند.

محققان متوجه شدند که موش هایی که هم غذاهای پرچرب خوردند و هم MFE مصرف کردند، در طول مطالعه یک هفته ای فقط حدود 3 گرم اضافه وزن پیدا کردند. از طرف دیگر، موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند و MFE مصرف نکردند، در پایان مطالعه حدود 6 گرم وزن اضافه پیدا کردند.

علاوه بر این، موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، سلول‌های ذخیره‌سازی چربی کوچک‌تری نسبت به موش‌های گروه تحت کنترل داشتند که این مسئله بیشتر به توانایی MFE در کنترل ذخیره‌سازی چربی اشاره می‌کند. اگر تاثیر MFE به مطالعات انسانی نیز برسد، این ترکیب می‌تواند راهی برای کمک به افراد برای کنترل وزن خود با استفاده از یک ماده طبیعی ارائه دهد.

آکیکو کوجیما، سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: گروه تحقیقاتی ما به دنبال مواد غذایی با اثرات ضد چاقی بر اساس این ایده است که اگر بتوانیم آنها را پیدا کنیم و در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانیم، می توانیم به سلامت و طول عمر افراد کمک کنیم. این نتایج نه تنها ارتباط بین عصاره گیاه Mallotus furetianus و اثرات ضد چاقی آن را نشان می دهد، بلکه پتانسیل آن را به عنوان یک ماده غذایی جدید با خواص ضد چاقی نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.