بارداری خطر ابتلا به سرطان دیواره رحم را کاهش می‌دهد

بارداری سرطان دیواره رحم

طبق تحقیقات دانشگاه کوئینزلند، بارداری و داشتن فرزندان بیشتر می تواند خطر ابتلا به سرطان دیواره رحم (آندومتر) را در زنان کاهش دهد.

به گزارش تکناک، طبق تحقیقات دانشگاه کوئینزلند،داشتن فرزندان بیشتر ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر را در زنان کاهش دهد.

دکتر گان هلن موئن و شانون دورسو از مؤسسه علوم زیستی مولکولی در دانشگاه  UQ از تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای بررسی عوامل خطرساز سرطان دیواره رحم استفاده کردند و متوجه شدند که بارداری سه فرزند در مقایسه با فرزند نداشتن،می تواند خطر ابتلا به این سرطان را در یک زن تا 50 درصد کاهش دهد.

دکتر موئن گفت: ما متوجه شدیم که هرچقدر بیشتر یک زن دوره ی بارداری داشته باشد یا قرص های ضد بارداری مصرف کند،یعنی زمانی که بدن در معرض استروژن کمتری قرار می گیرد، خطر سرطان آندومتر هم برایش کم می شود.در حالی که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که حاملگی‌های چندقلویی و استفاده از قرص‌های ضد بارداری خوراکی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد، این اولین مطالعه‌ای است که از بررسی ژنتیکی برای مطالعه همزمان چندین عامل خطرناک استفاده می‌کند.

سرطان آندومتر نوعی سرطان است که پوشش داخلی رحم را تحت تاثیر قرار می دهد و پنجمین سرطان شایع در میان زنان استرالیایی است که شیوع آن حدود 1 در 52 است. محققان دانشگاه کوئینزلند در مطالعه خود از تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای بررسی این سرطان استفاده کردند.برای این مطالعه چندین سال تخمک گذاری در زنان انجام شد که این کار با کم کردن زمان بارداری یا استفاده از قرص های ضد بارداری از سال های قاعدگی محاسبه شد.

تصور می‌شود که میزان بالای استروژن،بدون مخالفت با پروژسترون، یک عامل خطرناک برای ابتلا به سرطان آندومتر است.بارداری و قرص های ضد بارداری هر دو پروژسترون را برای مقابله با استروژن فراهم می کنند و به همین دلیل است که ما شاهد یک اثر محافظتی در برابر این سرطان هستیم.به بیان ساده، هرچه در طول زندگی کمتر در معرض استروژن باشید، خطر ابتلا به سرطان آندومتر برای شما کمتر خواهد بود.

محققان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد کاهش سال‌های تخمک‌گذاری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد، اما قوی‌ترین شواهد به مسئله ی زایمان اشاره دارد.دکتر Moen گفت که می تواند چندین توضیح برای اینکه چرا بارداری خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می دهد وجود دارد.

وی گفت: یکی از دلایل می تواند افزایش پروژسترون محافظ در مراحل آخر بارداری باشد،یا می تواند به این دلیل باشد که بدن به طور بالقوه سلول های آندومتر پیش سرطانی را در طول تولد از رحم خارج می کند.

در طول این مطالعه،محققان برخی از عوامل خطرناک شناخته شده سرطان آندومتر،مانند افزایش شاخص توده بدنی (BMI) و سن در اولین قاعدگی و یائسگی را از هم جدا کردند و به طور خاص به تأثیر تعداد تولد بچه و سال های تخمک گذاری پرداختند.

دکتر موئن گفت: در چاقی، سطوح بالایی از استروژن در بافت چربی تولید می شود که آن را به یک عامل خطرناک برای سرطان آندومتر تبدیل می کند.

موارد سرطان آندومتر در سراسر جهان در حال افزایش است و دکتر موئن گفت که این مسئله ممکن است به دلیل افزایش سطح BMI باشد که حدود 40 درصد از موارد سرطان آندومتر در کشورهای توسعه یافته را تشکیل می دهد.اما ما می‌خواستیم بدون در نظر گرفتن سایر عوامل خطر شناخته شده، مستقیماً درباره تأثیرات تولد بچه بیشتر بدانیم.ما از داده‌ها برای مطالعه صدها نمونه ژنتیکی استفاده کردیم که شش مورد از آنها با تعداد فرزندآوری مرتبط بود.

دکتر موئن گفت: با این مطالعه برای اولین بار است که توانستیم یک رابطه علت و معلولی بین تعداد تولدها و کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر پیدا کنیم.

با این حال،محققان نمی‌توانستند مطمئن باشند که این موضوع برای سال‌ها تخمک‌گذاری و استفاده از قرص‌های ضد بارداری خوراکی صادق است یا خیر.

دکتر موئن در آخر گفت: تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگتر می تواند به ما کمک کند تا با وضوح بیشتری بفهمیم که آیا این اثرات هورمونی یا مکانیکی بارداری است که اثر محافظتی بیشتری ایجاد می کند یا خیر و همچنین تاثیر استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی را بیشتر بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.