روشی ارزان‌ برای تصفیه فاضلاب‌ها کشف شد

تصفیه فاضلاب

یک گروه تحقیقاتی به رهبری پروفسور لو ژی از آکادمی علوم چین، یک استراتژی آسان و مقرون به صرفه برای بازسازی کربن فعال پودری (PAC) با مهار کردن اتم های آهن ایزوله شده ارائه کردند که راه را برای تصفیه فاضلاب ها باز می کند.

به گزارش تکناک، آب اساس وجود انسان است. با این حال، کمبود فزاینده آب شیرین به یک نگرانی فزاینده در زندگی روزمره ما تبدیل شده است که نیازمند اقدامات موثری مانند تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد است.

به لطف مزایای ظرفیت جذب زیاد، سطح ویژه بالا، غیر سمی بودن و مقاومت اسید/باز، PAC نقش بی بدیلی در تصفیه آب آشامیدنی و تصفیه فاضلاب ایفا می کند که به عنوان یک جاذب کارآمد برای حذف آلاینده های آلی از فاضلاب عمل می کند. با این حال، فناوری‌های بازسازی PAC به دلیل هزینه بالای آن، هنوز نیاز به ارتقا دارند.

در این مطالعه، محققان موقعیت های آهن (Fe) ایزوله شده که روی PAC تجاری مهار شده بود را ساختند و به روش های بازسازی Fe-PAC در تصفیه محلول H2O2 با هزینه کم و کارآمد پی بردند.

با رودامین B به عنوان یک نماینده آلاینده، نتایج آزمایش چرخه جذب و باززایی نشان می‌دهد که قابلیت جذب Fe-PAC سنتز شده می‌تواند در طی 10 چرخه در 24 ساعت بازسازی شود.

فراتر از فناوری سنتی بازسازی مبتنی بر فنتون، Fe-PAC سنتز شده با هزینه نسبتاً پایین معادل 0.35 دلار برای هر کیلوگرم و راندمان بازسازی بالاتر (70.5-92.7درصد) همچنین نرخ تلفات کمتر جاذب (8.25درصد) را در هر چرخه را نشان می دهد.

علاوه بر این، فرآیند جذب-باززایی مبتنی بر Fe-PAC بسیار کاربردی است و می‌تواند در سایر فاضلاب‌هایی که با آلاینده‌هایی مانند متیلن بلو و کریستال ویولت آلوده شده اند نیز استفاده شود.

همچنین، این مطالعه برای اولین بار نقش حیاتی پراکندگی موقعیت های اتمی را در بازسازی PAC روشن کرده است.

این استراتژی امیدوارکننده برای بازسازی PAC، چشم‌اندازهای کاربردی، روشن، مقرون به صرفه و گسترده‌ای را در تصفیه فاضلاب در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.