حل معمای 50 ساله کهکشان‎های ماهواره‌ای راه شیری

ستاره شناسان ادعا می کنند که یک معمای دیرینه را در مورد چگونگی تکامل کیهان به نام توزیع فضایی کهکشان های ماهواره ای ضعیف اطراف راه شیری حل کرده اند.

به گزارش تک ناک،آرایش عجیب این کهکشان‌های ماهواره‌ای که گاهی به عنوان صفحه ماهواره‌ها نیز شناخته می‌شوند، باعث می‌شود که این کهکشان ها اینطور به نظر برسند که در یک صفحه پهن، باریک و در حال چرخش قرار گرفته‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا با همکاری دانشگاه‌های دورهام و هلسینکی انجام شد، صفحه ماهواره‌ها یک ناهنجاری کیهانی است که در طول زمان مانند صورت‌های فلکی ستاره‌ای از هم می‌پاشد.

همانطور که در این مطالعه بیان شد، این کهکشان های ماهواره ای دارای یک تراز غیرعادی هستند که به نظر می رسد در یک صفحه چرخان بسیار نازک به نام صفحه ماهواره ها قرار دارند. برای بیش از 50 سال، اخترشناسان از این ترتیب به ظاهر دور از تصور گیج شده‌اند، و باعث شده است که بسیاری اعتبار مدل اصلی کیهان‌شناسی که هدف آن توضیح چگونگی شکل گیری جهان است را زیر سوال ببرند.

موقعیت ها و مدارهای 11 کهکشان اقماری کلاسیک کهکشان راه شیری، "رو به روی" (بالا) و "لبه روی" (پایین)، به مدت 1 میلیارد سال در گذشته و آینده یکپارچه شده اند.

نتایج حاصل از این تحقیق مشکلی را که صفحه ماهواره برای مدل استاندارد کیهان شناسی ارائه می دهد حل می کند. این نظریه توضیح می‌دهد که چگونه کهکشان‌هایی که امروز می‌بینیم به تدریج در توده‌هایی از ماده تاریک سرد، یک ماده مرموز که حدود 27 درصد از کیهان را تشکیل می‌دهد، رشد کردند.

به نظر می رسد که ماهواره های کهکشان راه شیری در یک صفحه نازک غیرقابل محتمل که در کهکشان نفوذ می کند، قرار گرفته اند، و به طرز عجیبی، آنها همچنین در یک صفحه منسجم و با عمر طولانی در حال چرخش هستند.

هیچ مکانیسم فیزیکی شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند ماهواره ها را به صفحه ها تبدیل کند. در عوض، انتظار می رفت کهکشان های ماهواره ای در یک الگوی تقریبا دایره ای گروه بندی شوند و ماده تاریک را ردیابی کنند.

ماهواره ها گیج کننده بودند

از دهه 1970، زمانی که صفحه ماهواره‌ها برای اولین بار شناسایی شد، اخترشناسان تلاش‌های ناموفق متعددی را برای مکان‌یابی ساختارهای مشابه در مدل‌های ابررایانه ای دقیق که توسعه جهان از بیگ بنگ تا امروز را ترسیم می‌کنند، انجام داده‌اند.

از سوی دیگر، در جدیدترین مطالعه، ستاره شناسان از داده های جدید رصدخانه فضایی GAIA که توسط آژانس فضایی اروپا اداره می شود، استفاده کردند. یک نقشه شش بعدی از کهکشان راه شیری توسط GAIA ساخته شده است، که مکان های دقیق و اندازه گیری سرعت را برای حدود یک میلیارد ستاره در کهکشان ما ارائه می دهد.

با این داده‌ها، محققان می‌توانند مدارهای آینده و قبلی کهکشان‌های ماهواره‌ای را پیش‌بینی کنند و چگونگی شکل‌گیری و متلاشی شدن صفحه را در عرض چند صد میلیون سال یا یک چشم به هم زدن در زمان کیهانی مشاهده کنند.

پروفسورکارلوس فرنک، استاد فیزیک بنیادی در دانشگاه دورهام، می‌گوید: هم‌ترازی عجیب کهکشان‌های ماهواره‌ای راه شیری در آسمان، اخترشناسان را برای دهه‌ها گیج کرده بود، به طوری که تصور می‌شد که چالشی عمیق برای دانشمندان ایجاد کرده است.

وی همچنین افزود: ما به لطف داده‌های شگفت‌انگیز ماهواره GAIA و قوانین فیزیک، اکنون می‌دانیم که صفحه ها فقط یک هم‌ترازی شانسی هستند، موضوع قرار گرفتن در مکان و در زمان مناسب است، درست مانند صورت‌های فلکی ستارگان آسمان.

دکتر تیل ساوالا از دانشگاه هلسینکی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: صفحه ماهواره‌ها واقعاً حیرت‌انگیز بود.

شاید تعجب آور نباشد که پازلی که تقریباً پنجاه سال دوام آورده است به ترکیبی از روش ها و یک تیم از دانشمندان بین المللی برای حل کردن نیاز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.