ارتباط بازی های آنلاین و سلامت روان

انجام بازی های آنلاین ، یک برنامه روزمره برای اکثر مردم است که منبع ارزشمندی از سرگرمی ، سلامت روان و کاهش استرس را به افراد ارائه می دهد.

به گزارش تکناک، از آنجایی که اینترنت می تواند بازی ها را به یک رویداد اجتماعی تبدیل کند، این سرگرمی می تواند اهداف متعددی را دنبال کند. با این حال، امروزه نگرانی‌ها در مورد جنبه‌های منفی احتمالی بیش از حد بازی‌ کردن، مانند گوشه‌گیری، رفتارهای اعتیادآور و تغییر در خلق و خو یا رفتار، در حال افزایش است. این اثرات نامطلوب می تواند اضطراب و افسردگی را در برخی افراد تشدید کند و روابط اجتماعی آنها را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

یک مطالعه جدید که در مجله Sociological Focus منتشر شده است، به این موضوع پرداخته است. تیم تحقیقاتی از تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی برای بررسی چارچوب اجتماعی یک پلتفرم بازی آنلاین در دو مقطع زمانی استفاده کرد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر حمایت اجتماعی، احساس حضور در اجتماع و علائم افسردگی بر ارتباطات اجتماعی در طول زمان بود.

تیم تحقیقاتی، یک شبکه اجتماعی متشکل از اعضای یک بازی شبیه‌سازی فوتبال آنلاین را تجزیه و تحلیل کرد و اعضای آن را در ابتدا و انتهای فصل بازی بررسی کرد. در این بازی، بازیکنان به عنوان سرمربی یک تیم فوتبال بازی می کنند و به مدت 10 ماه با سایر بازیکنان رقابت می کنند. اعضا می توانند از طریق تالار گفتمان، چت و قابلیت های پیام مستقیم سایت با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار کنند.

یکی از محققان گفت: ما می خواستیم ساختار جامعه و روابط غیررسمی ایجاد شده از طریق این اجتماعات آنلاین را به نمایش بگذاریم. بسیاری از مردم از طریق بازی‌های آنلاین احساس حضور در اجتماع، حمایت و راحتی می‌کنند و من فکر می‌کنم که ما باید آزمایش بهتری برای سنجش این ارتباطات و تقویت آنها به منظور بهبود سلامت روان در عصر دیجیتال انجام دهیم.

37 عضو در ابتدا و 40 نفر در پایان به نظرسنجی پاسخ دادند که 30 عضو در هر دو نمونه حضور داشتند. محققان داده‌های مربوط به سن، جنسیت و سایر عوامل اجتماعی و همچنین تعداد ساعاتی را که اعضا در بازی سپری کرده‌اند و سایر بازی‌های ویدیویی را بازی کردند، جمع‌آوری کردند. همچنین اعضا به سوالات نظرسنجی در مورد علائم افسردگی و توانایی برای صحبت با دیگران در مورد مشکلات پاسخ دادند. همچنین محققان از اعضا خواستند تا نام افرادی را که چه در زندگی واقعی و چه در بازی، می توانند در مورد مسائل مهم زندگی با آنها صحبت کنند، بنویسند.

تحقیقات ارتباط بین قدرت شبکه های اجتماعی و افسردگی را نشان می دهد به این معنی که داشتن شبکه های اجتماعی قوی تر، به افراد فرصت بیشتری برای برخورداری از حمایت می دهد. شبکه‌های اجتماعی غیررسمی، مانند آن‌هایی که در بازی‌های آنلاین یافت می‌شوند، می‌توانند نقش مهمی در مقابله با عوامل استرس‌زا و پیدا کردن کمک برای کاهش اضطراب یا افسردگی داشته باشند.

این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی، احساس حضور در اجتماع و علائم افسردگی در تغییرات ساختار اجتماعی بازی در طول زمان نقش داشته است. محققان مشاهده کردند که افرادی که حمایت اجتماعی بیشتری را به صورت آنلاین گزارش کردند، و کسانی که حمایت کمتری از زندگی واقعی را گزارش کردند، احتمال بیشتری داشت که با سایر اعضا ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین متوجه شدند که روابط، زمانی که ارتباطات متقابل یا گذرا باشد، بیشتر شکل می گیرد. علاوه بر این، بازیکنانی که زمان بیشتری را در بازی سپری می‌کردند، به احتمال زیاد روابط بیشتری هم با دیگران داشتند.

همچنین محققان متوجه شدند که اعضایی که احساس می‌کنند احساس حضور بیشتری در اجتماع دارند و برای حضور در گروه های بازی ارزش قائلند، به احتمال زیاد در طول زمان روابط بیشتری با دیگران ایجاد می‌کنند. علاوه بر احتمال ارتباط بیشتر، این اعضا ممکن است با گفتگو در مورد مسائل زندگی واقعی احساس راحتی بیشتری با بقیه داشته باشند. این موضوع به اهمیت حس حضور در اجتماع در گروه های بازی های آنلاین اشاره می کند. با این حال، جوامع آنلاین می‌توانند دارای جنبه‌های منفی مانند ایجاد بستر برای صحبت های سیاسی و عقیدتی نیز باشند.

این مطالعه خاطرنشان کرد که اگرچه اعضایی که از حمایت واقعی کمتری برخوردار بودند، بیشتر احتمال دارد روابط گسترده برقرار کنند، اما آنهایی که علائم افسردگی بیشتری را گزارش می‌کردند، با گذشت زمان کمتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کردند. این مسئله می تواند نشان دهنده نیاز به حمایت بیشتر برای اعضایی باشد که علائم افسردگی را تجربه می کنند.

یافته های این مطالعه تحقیقات موجود در مورد ارتباط بین سلامت روان، حمایت اجتماعی و بازی آنلاین را تقویت می کند و به نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد روابط پیچیده در این زمینه ها اشاره می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.