بازی های ویدئویی حافظه افراد مسن را بهبود می بخشد

مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشگاه یورک انجام شد، نشان داد که با رواج فزاینده بازی های ویدئویی ، افراد مسن‌تری که در بازی‌های ویدئویی شرکت می‌کنند، توانایی‌های مربوط به حافظه در آنها افزایش می یابد.

به گزارش تکناک، بیانیه محققان دانشگاه یورک می گوید که بزرگسالان 60 ساله و بیشتر که بازی های پازل ویدئویی انجام می دهند، توانایی بیشتری در نادیده گرفتن حواس پرتی های نامربوط دارند. گفتنی است که افراد مسن که بازی‌های استراتژیک انجام می‌دادند، بهبودهای مشابهی در حافظه یا تمرکز از خود نشان ندادند.

تحقیقات گذشته نشان داده است که با بالا رفتن سن، توانایی‌های ذهنی انسان‌ها از جمله توانایی یادآوری چندین چیز به طور همزمان که حافظه فعال نام دارد، کاهش می‌یابد.

دانشمندان اظهار داشتند: تصور می‌شود که حافظه کاری در سنین 20 تا 30 سالگی به اوج خود می‌رسد و سپس با افزایش سن به تدریج کاهش می‌یابد.

بنابراین تمرکز اصلی این مطالعه، مقایسه توانایی‌های حافظه در بزرگسالان مسن‌تر و بزرگسالان جوان‌تر بود که بازی‌های دیجیتال را در زندگی واقعی انجام می‌دادند. بنابراین دانشمندان طیف وسیعی از بازی‌ها را در آزمایش‌های دیجیتالی آزمایش کردند که در آن شرکت‌کنندگان تصاویر را حفظ می‌کردند، در حالی که حواسشان با یک عامل دیگر پرت می‌شد.

توجه و حافظه بیشتر

دکتر فیونا مک‌ناب از دپارتمان روان‌شناسی دانشگاه یورک، اظهار داشت که تمرکز اصلی بر روی بازی های ویدئویی اکشن باقی می‌ماند، زیرا این بازی ها اغلب به واکنش‌های سریع توسط بازیکنان نیاز دارند، به پیگیری اهداف کمک می‌کنند و در نتیجه نیاز به توجه و توانایی‌های حافظه بالایی دارند.

مک‌نب توضیح داد: تحلیل جدید ما نشان می‌دهد که به نظر نمی‌رسد بازی های اکشن مزایای قابل‌توجهی را برای بزرگسالان جوان‌تر ارائه می‌کنند، در عوض به نظر می‌رسد بازی‌های استراتژی که عناصری مانند برنامه‌ریزی و حل مسئله دارند، حافظه و توجه بهتری را در جوانان تحریک می‌کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد که اثر مشابهی در افراد مسن‌تر مشاهده نشد، اما برای درک دلایل آن به تحقیقات بیشتری نیاز است. دانشمندان درحال حاضر چالش‌های مربوط به بازی‌های استراتژیک را برای بهبود حافظه دشوار می دانند تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.

دکتر جو کاتینگ از دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه یورک، در مورد کدگذاری حواس پرتی صحبت کرد؛ سناریویی که در آن افراد توانایی خوبی برای نادیده گرفتن حواس پرتی های نامربوط دارند که این مسئله به حفظ حافظه کمک می کند.

این فرآیند منجر به تقویت حافظه می شود که در آن مغز، پیوندهای مرتبط با اطلاعات یادگیری را تقویت می کند.

کاتینگ به مثالی اشاره داشت که در آن شخصی می‌توانست نام یک خیابان را حفظ کند در حالی که حواسش توسط یک کودک یا سگ پرت می‌شود. گویی این توانایی می تواند سن انسان را کاهش ‌دهد.

او تصریح کرد: بازی‌های پازل برای افراد مسن این توانایی شگفت‌انگیز را در پشتیبانی از قابلیت‌های ذهنی دارد تا جایی که سطح حافظه و تمرکز این افراد مانند افراد 20 ساله‌ای بود که بازی‌های پازلی انجام نداده بودند.

این مطالعه شواهد متضادی بر اساس سن و نوع بازی در افراد مسن‌تر نشان داد که احتمال بیشتری برای فراموش کردن عناصر به خاطر سپرده‌شده هنگام درگیر شدن در بازی‌های استراتژیک در حین مواجهه با عوامل حواس‌پرتی نشان می‌دهند.

در مقابل، شرکت‌کنندگان جوان‌تر با چالش‌هایی در تمرکز حواس خود در هنگام بازی های پازل مواجه بودند.

نتایج این مطالعه بر اهمیت در نظر گرفتن انواع مختلف بازی برای تحقیق و طراحی مداخلات ذهنی مناسب برای سنین مختلف تاکید کرد.

محققان خواستار انجام مطالعات بیشتری برای بررسی بروز تغییرات در نتایج انواع مختلف بازی با تکیه بر سن بازیکن و همچنین مشاهده ارتباط این بازی ها با نحوه ذخیره اطلاعات در مغز با افزایش سن افراد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.