با این خودکار روی کاغذ و پارچه  LED بکشید!

دانشمندان جوهرهایی ساخته اند که به هر کسی اجازه می دهد LED های قابل کشش را با استفاده از خودکارهای معمولی روی سطوح مختلف بکشد.

به گزارش تکناک، جوهرها در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس توسط تیمی به رهبری پروفسور چوان وانگ و دانشجوی تحصیلات تکمیلی جونی ژائو تولید شدند. پیش از این، دانشمندان جوهرهایی ساخته بودند که از طریق چاپگر جوهرافشان برای تولید LED های کشسان استفاده می شد.

تطبیق این جوهرها برای استفاده در خودکار شامل تنظیم ترشوندگی آنها (توانایی مایع برای حفظ تماس با سطح جامد) و بهبود قابلیت نوشتن آنها است. محققان همچنین باید توانایی خود را برای استفاده از چنین جوهرهایی روی سطوح متخلخل یا فیبری (مانند کاغذ یا پارچه) بدون جاری شدن یا مخلوط شدن با یکدیگر افزایش می دادند.

جوهرها چگونه کار می کنند؟

معمولا، LED ها به نوعی مانند ساندویچ ها کنار هم قرار می گیرند. آنها حداقل از سه لایه تشکیل شده اند  یک لایه آند، یک لایه تابشی و یک لایه کاتد. سه نوع جوهر در خودکار که به طور جداگانه و بدون اختلاط با یکدیگر کار می کنند، این نقش ها را انجام می دهند. یک جوهر دارای پلیمرهای رسانا، یکی حاوی نانوسیم‌های فلزی و یکی حاوی مواد کریستالی معروف به پروسکایت است.

هنگامی که به جریان الکتریکی متصل می شود، این ترکیب انعطاف پذیر و قابل کشش از جوهر قادر به انتشار طیف گسترده ای از رنگ ها است.

وانگ می‌گوید: ال‌ای‌دی‌های ارزان و قابل تنظیم، فرصت‌هایی را برای آموزش های عملی، منسوجات زنده‌تر مانند لباس‌های روشن یا کارت‌های تبریک و بسته‌بندی هوشمند باز می‌کنند. او ادامه می دهد: یکی از زمینه هایی که ما واقعاً در مورد آن هیجان زده ایم، برنامه های پزشکی است.

دست نوشته هایی که نور را ساطع می کنند و آشکارسازها باعث ایجاد انعطاف پذیری در ساخت وسایل پزشکی پوشیدنی مانند حسگرهای زیست پزشکی و بانداژها می شوند. به عنوان مثال می توان آشکارسازهای نوری و LED های مادون قرمز را برای اندازه گیری پالس اکسیمتری یا سرعت بخشیدن به بهبود زخم روی روی این حسگر ها و بانداژ ها کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.