با رعایت این الگوهای غذایی سالم بمانید

تا به امروز توصیه های غذایی زیادی وجود داشته است، اما دستورالعمل واضحی که غذا و سلامت را به هم مرتبط می کند، هرگز در دسترس نبوده است.

به گزارش تکناک، تحقیقی جدید در مورد این موضوع یکی از جامع ترین مطالعات تا به امروز است و چهار الگوی غذایی مرتبط با خطر مرگ و میر کمتر را شناسایی کرده است.

با تجزیه و تحلیل الگوهای غذایی 119315 نفر در طول 36 سال، محققان این الگوها را با چهار مجموعه رژیم غذایی سالم به رسمیت شناخته شده شامل شاخص تغذیه سالم ، رژیم غذایی مدیترانه ای جایگزین، شاخص رژیم غذایی سالم گیاهی و شاخص تغذیه سالم جایگزین مقایسه کردند.

این مطالعه نشان داد که رعایت حداقل یکی از این الگوها غذایی خطر مرگ زودرس به هر علتی و بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی را کاهش می دهد. در حالی که این رژیم های غذایی با یکدیگر تفاوت دارند، اما همه آنها شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات هستند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که این الگوها دستورالعمل‌هایی است که چندین الگوی غذایی سالم را برای مطابقت با ترجیحات، فرهنگ‌ها و نیازهای سلامتی افراد توصیه می‌کنند و نکاتی را در مورد غذا خوردن به گونه‌ای ارائه می‌کنند که به بدن ما آسیبی نرساند.

digikala

فرانک هو، اپیدمیولوژیست تغذیه از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می گوید: دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها به منظور ارائه توصیه‌های غذایی مبتنی بر علم است که سلامتی را ارتقا می‌دهد و بیماری‌های مزمن عمده را کاهش می‌دهد. بنابراین، بررسی ارتباط بین الگوهای غذایی توصیه شده توسط DGAs و پیامدهای بلندمدت سلامتی، به ویژه در خصوص مرگ و میر بسیار مهم است.

برای مثال، شاخص تغذیه سالم، مقادیر توصیه شده را در تمام گروه های غذایی اصلی، از جمله میوه ها، سبزیجات و لبنیات ارائه می دهد. امتیاز رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایگزین جامعی است و داده‌های مربوط به میوه‌ها، ماهی، آجیل، الکل و غیره را در بر می‌گیرد.

بعد از آن شاخص رژیم غذایی مبتنی بر گیاه های مفید وجود دارد که غذاهای گیاهی سالم (مانند سبزیجات و غلات کامل) را در مقابل غذاهای گیاهی ناسالم (مانند غلات تصفیه شده و غذاهای با قند بالا) و غذاهای حیوانی رتبه بندی می کند.

در نهایت، شاخص تغذیه سالم جایگزین، همه چیز ، از سبزیجات گرفته تا نوشیدنی‌های شیرین را شامل می‌شود،و نشان می دهد که این مواد عمدتاً چگونه با بیماری‌های مزمن مرتبط هستند.

طبق نتایج این مطالعه اخیر، شروع به پیروی از حداقل یکی از این رویکردها ایده بسیار خوبی است.

هو می گوید: ارزیابی پایبندی به الگوهای غذایی توصیه شده توسط DGAها و پیامدهای سلامتی، از جمله مرگ و میر،برای به روز رسانی های به  موقع بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که این تحقیق نمی‌تواند به طور قطعی بگوید که این عادات غذایی خاص باعث طول عمر طولانی‌تر می‌شوند یا خیر و این شبهه که این مطالعات به جای هر چیزی که به صورت علمی ثبت شده است، به داده‌های گزارش‌شده توسط خود متکی است، این ارتباط به اندازه کافی واضح است و مزایای سلامتی خوب غذا خوردن را نشان دهد.

همانطور که در دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها ذکر شده است، از هر 10 بزرگسال در ایالات متحده 6 نفر با حداقل یک بیماری مزمن مرتبط با رژیم غذایی خود زندگی می کنند. در همین حال، پایبندی به این دستورالعمل ها در سال های اخیر پیشرفت چشمگیر چندانی نداشته است.

هیچ کمبودی در مطالعات مربوط به رژیم غذایی و سلامتی وجود ندارد، اگرچه توصیه ها بسته به سن و نحوه سوخت و ساز بدن ما می تواند متفاوت باشد.در این توصیه ها مصرف حبوبات، غلات کامل و سبزیجات اغلب توصیه می شود، در حالی که به گفته متخصصان، ماهی، تخم مرغ و لبنیات معمولاً بهتر است در حد اعتدال مصرف شوند.

آنچه واضح است این است که اگر می‌خواهیم زندگی مان تا حد امکان ادامه داشته باشد، متعهد شدن به یک رژیم غذایی سالم در طول زندگی خیلی در این راستا کمک می کند. این بخشی از کار دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها است که قرار است در آینده نزدیک به روز شوند.

هو می گوید: یافته‌های ما برای کمیته مشورتی دستورالعمل‌های رژیم غذایی در سال های 2025-2030، که برای ارزیابی شواهد موجود در مورد الگوهای مختلف غذایی و نتایج سلامتی تشکیل خواهد شد، ارزشمند خواهد بود.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.