برتری خلاقیت هوش مصنوعی در برابر انسان‌

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است و یک مطالعه جدید از دانشگاه مونتانا نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند در آزمون‌های خلاقیت، از انسان‌ها بهتر عمل کند.

به گزارش تکناک، به طور خاص، این مطالعه نشان داد که یک مدل هوش مصنوعی به نام  ChatGPT، در برابر ۹9 درصد از انسان‌ها برتری دارد.

مطالعه چگونه انجام شد

این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه مونتانا انجام شده است، از آزمون تورنس (TTCT) برای ارزیابی عملکرد ChatGPT در آزمون خلاقیت هوش مصنوعی استفاده کرده است. آنها 8 سوال را به ChatGPT پرسیدند و پاسخ‌های آن را ثبت کردند. همچنین پاسخ‌های 24 دانشجوی دانشگاه مونتانا را جمع‌آوری کرده و آنها را با پاسخ‌های 2،700 دانش‌آموز در سراسر کشور که TTCT را داده بودند، مقایسه کردند. تمام پاسخ‌ها توسط خدمات تست‌های آکادمیک امتیازدهی شده‌اند و این خدمات نسبت به پاسخ‌های هوش مصنوعی امتیازدهی نشان نداده بودند.

TTCT از دو ارزیابی مختلف تشکیل شده است: ارزیابی شفاهی و ارزیابی گرافیکی. هر دو تفکر واگرا که فرآیندی فکری برای تولید ایده است را می سنجند. در ارزیابی زبانی، آزمون‌دهنده تصاویر و یا پرسمان‌های شفاهی را ارائه می‌دهد و از آنها پاسخ‌های کتبی می خواهد. برای مثال، ممکن است تصویری از یک رویداد به آنها نشان داده شود و از آنها خواسته شود تا در مورد نتیجه آن حدس بزنند. یا ممکن است محصولی را نشان دهند و راه هایی برای بهبود آن بخواهند. پاسخ‌های آنها برای ارزیابی سه ویژگی روانشناختی استفاده شدند:

  • تسلط: تعداد ایده های مرتبط
  • اصالت: این ایده چقدر غیرعادی است
  • انعطاف پذیری: انواع مختلفی از ایده ها

در ارزیابی گرافیکی، آزمون‌دهنده باید با رسم تصاویر به پرسش‌ها پاسخ دهد. به عنوان مثال، ممکن است از آنها بخواهند یک طرح را تکمیل کنند.

نتیجه مطالعه

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که خلاقیت هوش مصنوعی در پاسخ با خلاق‌ترین انسان‌هایی که در آزمون شرکت کرده‌اند قابل مقایسه است. در واقع، گروه تحقیقاتی گزارش داده است که ChatGPT از بیشتر دانشجویان سراسر کشور عملکرد بهتری داشته است. نتیجه این مطالعه طیف وسیعی از متخصصان را از جمله اریک گوزیک ، استادیار دانشگاه مونتانا، تحت تأثیر قرار داده است.

اریک گوزیک گفت: “برای من، خلاقیت به معنای انجام کارها به شیوه‌های متفاوت است. یکی از تعاریفی که من از کارآفرینی دوست دارم این است که کارآفرین بودن به معنای متفاوت اندیشیدن است. بنابراین، برای من بسیار جالب است که هوش مصنوعی ممکن است به ما کمک کند تا تفکر خلاق را در فرآیند کسب و کار و نوآوری به کار برده‌ایم.”

در این مطالعه، ChatGPT هم از نظر روانی و هم از نظر اصالت به بالاترین درصد رسید. برای انعطاف‌پذیری، امتیاز آن به ۹۷ درصد کاهش یافت. به گفته گوزیک، ChatGPT احتمالاً در آینده نزدیک، محرکی برای نوآوری خواهد بود.

پیامدهای این مطالعه برای هوش مصنوعی

یافته‌های این مطالعه برای آینده هوش مصنوعی و نقش آن در روند خلاقیت پیامدهای بسیاری دارد. در حالی که هوش مصنوعی برای وظایفی مانند ساخت موسیقی و هنر استفاده شده است، مطالعه دانشگاه مونتانا نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند برای ایجاد ایده‌های جدید و نوآورانه هم استفاده شود. این امر می‌تواند در زمینه‌هایی مانند بازاریابی، تبلیغات و توسعه محصولات مفید باشد. در واقع، این می‌تواند برای هر حوزه‌ای که نیاز به ذهن خلاق دارد، به خوبی مفید باشد.

با این حال، این مطالعه سؤالاتی در مورد نقش انسان‌ها در روند خلاقیت مطرح می‌کند. با پیشرفت هوش مصنوعی، آیا هنوز هم نیاز به خلاقیت انسانی وجود خواهد داشت؟ به گفته Neuro Science News، متخصصان بر این باورند که هوش مصنوعی همیشه به لمس انسانی نیاز دارد. آنها ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی به توانایی یادگیری احساسات انسانی و آنچه انسان‌ها احساس می‌کنند، نیازمند است. با این حال، دیگر متخصصان معتقدند که هوش مصنوعی و انسان‌ها در یک حوزه کار خواهند کرد. در حالی که هوش مصنوعی ایده را ایجاد می‌کند، انسان‌ها آنها را بهبود می‌بخشند و از آنها استفاده می‌کنند.

آیا هوش مصنوعی واقعاً می تواند انسان ها را شکست دهد؟

هرچند مطالعه‌ جدید فوق ادعا می‌کند که ChatGPT در خلاقیت از ۹۹ درصد انسان‌ها برتری دارد، گزارشاتی وجود دارند که با این ادعا مخالفت می‌کنند. گزارشی در Better Marketing مدعی است که هوش مصنوعی نمی‌تواند رقیبان انسانی خود را شکست دهد. این گزارش مدعی است درحالی که محتوای هوش مصنوعی ممکن است خوب باشد، بازهم به خلاقیت، نوانمایی و هوش هیجانی که انسان‌ها دارند، نیازمند است. گزارش می‌گوید که ابزارهای نوشتاری هوش مصنوعی می‌توانند محتوایی را سریع و دقیق تولید کنند، با این حال، آنها نمی‌توانند با عمق و روش‌های پیچیده‌ی نوشتار انسان‌ها همخوانی داشته باشند.

سه متخصص از دانشگاه Michigan – Dearborn به نام های حافظ مالک، سمیر رواشد و برهانو اشته معتقدند که هوش مصنوعی ممکن است خوب باشد، اما نمی‌تواند جایگزین انسان‌ها شود. آنها می‌گویند که هوش مصنوعی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد، با این حال، توانایی پیروزی یا حتی جایگزینی انسان‌ها را ندارد.

به طور مشابه، پل فورموسا ، متخصص هوش مصنوعی و فلسفه تکنولوژی، مدعی است که هوش مصنوعی در حال حاضر در سطحی بالاتر از انسان‌ها قرار دارد. با این حال، انسان‌ها همچنان مهم هستند زیرا باید هوش مصنوعی را کنترل کنند.

همچنین، استوارت راسل، یکی از محققان برجسته هوش مصنوعی در مرکز هوش مصنوعی سازگار با انسان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، می‌نویسد که نگرانی اصلی در مورد هوش مصنوعی بسیار پیشرفته، به شکلی که هوشیاری ناگهانی پدیدار شود، نیست، بلکه تنها قابلیت تصمیم‌گیری با کیفیت بالا است.

بنابراین، درباره اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند بر انسان‌ها پیروز شود یا خیر، نظرات متفاوتی از متخصصان وجود دارد. با این حال، همه کارشناسان در یک چیز اتفاق نظر دارند، و آن این است که هوش مصنوعی برای کارکرد درست به هدایت انسانی نیاز دارد.

نتیجه

مطالعه دانشگاه مونتانا نشان داده است که هوش مصنوعی می‌تواند در آزمون‌های خلاقیت، عملکرد بهتری نسبت به انسان‌ها داشته باشد و این امر سؤالاتی را درباره نقش انسان‌ها در روند خلاقیت مطرح می‌کند. با پیشرفت هوش مصنوعی، مهم است که پیامدهای آن را برای خلاقیت انسانی در نظر بگیریم و راه‌هایی را برای همکاری هوش مصنوعی و انسان‌ها در تولید ایده‌های جدید و نوآورانه ایجاد کنیم.

چندین متخصص معتقدند که هوش مصنوعی ممکن است بتواند محتوای خوبی را ایجاد کند، اما برای درست کارکردن، به دخالت انسان‌ها نیاز دارد. بنابراین، انسان‌ها، بدون توجه به توانایی‌های هوش مصنوعی، همچنان مهم و قابل توجه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.