برتری فنی تراشه Snapdragon 8CX نسل 4 مقابل Apple M3

اطلاعات درز کرده درباره مقایسه Snapdragon 8CX نسل 4 با Apple M3 نشان می دهد که این تراشه، ۳۲ درصد عملکرد بهتری نسبت به تراشه اپل داشته است.

به گزارش تکناک، شرکت کوالکوم هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است که Snapdragon 8cx Gen 4 را معرفی خواهد کرد. اما قبل از معرفی آن، ما با گزارش‌های بسیاری در مورد عملکرد آن مواجه شده‌ایم. هر بار گزارش جدیدی منتشر شده، این تراشه با آخرین و بزرگترین نسخه از Apple، Apple M2، مقایسه می‌شود.

Revegnus امتیازات جدیدی از Snapdragon 8CX نسل 4 به اشتراک گذاشته است. از این اعداد می‌توانیم بفهمیم، که احتمالا این تراشه در مقابل Apple M3 عملکرد قابل توجهی از خود نشان خواهد داد.

برتری Snapdragon 8CX نسل 4  از Apple M3 در تست عملکرد چند هسته‌ای

قبلاً Revegnus اعلام کرده بود که Snapdragon 8CX نسل 4 سریع‌تر از Apple M2 است و این امر به نوعی قابل انتظار بود زیرا Apple M2 در حال حاضر نسبتا قدیمی است. همچنین، فراموش نکنیم که گزارش‌ها حاکی از آن است که کوالکوم چندین نوع متفاوت از این تراشه را در دست آزمایش دارد.

علاوه بر این، گزارش شده است که یکی از انواع Snapdragon 8cx Gen 4، دارای هسته‌های performance با فرکانس 3.00 گیگاهرتز بوده است. از طرف دیگر، هسته‌های power-efficiency با سرعت کلاک ۲.۳۰ گیگاهرتز بوده‌اند.

اما خبر بسیار خوب این است که Snapdragon 8cx Gen 4 با نمره ۱۴ هزار و 500 در تست چند هسته‌ای Geekbench 5، عملکرد خوبی داشته است. این نمره نشان می‌دهد که هسته‌های performance و efficiency به خوبی تنظیم شده‌اند. کوالکوم ممکن است آن‌ها را با سرعت بالاتری نسبت به فرکانس‌های گزارش شده قبلی برای این تست، تنظیم کرده‌باشد.

مهمتر از همه، Snapdragon 8cx Gen 4 با ۳۳درصد برتری در تست چند هسته‌ای، توانسته است رقیب خود یعنی Apple M3 را شکست دهد. بر اساس گزارش جدید Revegnus، در تست چند هسته‌ای، Apple M3 نمره ۱۱هزار را کسب کرده است. این نمره، نشان می‌دهد که M3 نسبت به محصول کوالکوم، سرعت کمتری دارد.

اگر به دنبال سرعت کلاک آخرین نسخه هستید، باید به آخرین درز اطلاعاتی نگاه کنید. بر اساس آن، Snapdragon 8cx Gen 4 دارای سرعت کلاک 3.40 گیگاهرتز برای هسته های performance بود، در حالی که هسته های power-efficiency دارای 2.50 گیگاهرتز بودند. این یک افزایش کم نسبت به گزارش قبلی است، اما به نظر می‌رسد این میزان افزایش ملایم، همان افزایشی است که تراشه برای نشان دادن عملکرد واقعی خود نیاز داشت.

آزمون تک هسته ای داستان متفاوتی را بیان می کند

با وجود پیشتازی  تراشه کوالکوم در تست چند هسته‌ای، عملکرد یک هسته‌ای Snapdragon 8cx Gen 4 ناامید کننده است. در این تست، Apple M3 با برتری قابل توجه ۳۸ درصدی ، تراشه کوالکوم را شکست داد. نهایتا این نکته را نشان می‌دهد که هسته‌های عملکرد Apple M3، قابلیت بیشتری نسبت به هسته‌های مشابه در 8cx Gen 4 دارند.

این موضوع قابل پیش‌بینی بود، زیرا همیشه در رقابت عملکرد یک هسته‌ای، Apple از سایر رقبا جلوتر بوده است. علاوه بر این، باید یادآوری کرد که Snapdragon 8cx Gen 4 دارای یک پیکربندی ۱۲ هسته‌ای است. از طرف دیگر، Apple M3 احتمالاً دارای ۸ هسته خواهد شد. بنابراین، به وضوح مشخص است که چرا کوالکوم در تست چند هسته‌ای پیشرو بوده است.

8CX GEN 4 هنوز هم می تواند در صدر باشد

از دیدگاه کارایی، Snapdragon 8CX نسل 4 می‌تواند برتری را به دست آورد. در پایان، انتظار می‌رود که این تراشه از فرآیند N3E شرکت TSMC بهره ببرد. در صورتی که نمی‌دانید، این فرآیند به طور قابل توجهی کارآیی بالاتری نسبت به نسل پیشین خود دارد. ولی امیدواریم که در هفته‌های آینده، جزئیات فنی این دو تراشه را به دست آوریم.

در هر صورت آینده این تراشه‌ها قطعا بسیار جالب خواهد بود. زمانی که کوالکوم به این تحقیقات خود شتاب دهد، نوت‌بوک‌های ویندوز به یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای کاربران حرفه‌ای تبدیل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.