بررسی عملکرد CPU دو هسته ای Alder Lake-N اینتل

خانواده پردازنده های Alder Lake-N اینتل برای کامپیوترهای پایه به بازار عرضه شده است و شامل چندین گزینه، از جمله پرچمدار 8 هسته‌ای Core i3-N305، چهار هسته‌ای میان رده N97 و دو هسته‌ای سطح پایین N50 می‌شود.

به گزارش تکناک، پردازنده Intel N50 با دو هسته عمومی دارای معماری میکرو Gracemont است. با فرکانس کاری 3.4 گیگاهرتز، این پردازنده دارای یک هسته گرافیکی با نام تجاری UHD مبتنی بر Xe با 16 واحد اجرایی با فرکانس 750 مگاهرتز است و حافظه DDR4، DDR5 و LPDDR5 تا 16 گیگابایت را پشتیبانی می کند.

با توان طراحی حرارتی 6 وات، این پردازنده می تواند در کاربردهای مختلفی مانند لپ تاپ ها، کاربری های نازک، دسکتاپ های کوچک و بسیاری از سایر دستگاه های کم مصرف مورد استفاده قرار گیرد. البته نکته مهم در مورد این پردازنده این است که برای ارائه عملکرد بالا طراحی نشده است.

در حقیقت، حتی نتایج تک هسته‌ای پردازنده Intel N50 در آزمایشات پردازنده Geekbench 6 نسبت به پردازنده N97 و Core i3-N305 به طور قابل توجهی پایین‌تر است، که با توجه به فرکانس کمتر آن قابل پیش‌بینی است. امتیاز چند هسته‌ای به طور پیش‌بینی شده بیش از دو برابر پایین‌تر از N97 است زیرا این یک پردازنده دو هسته‌ای است.

در مورد عملکرد محاسباتی OpenCL، پردازنده N50 دارای یک GPU یکپارچه به شدت کاهش داده شده می باشد که تنها 16 واحد اجرایی و با سرعت 750 مگاهرتز دارد. حتی نمی توان با iGPU های N97 و N305 مقایسه کرد، زیرا آن‌ها دارای واحد های اجرایی بیشتری هستند که با سرعت قابل توجهی کار می کنند.

البته، پردازنده N50 اینتل می‌تواند به خوبی برنامه های بهره‌وری را اجرا کند، به ویژه اگر نیازی به محاسبه فایل های XLS بزرگ یا انجام سایر وظایف نیازمند به منابع نباشد. با این حال، این پردازنده در کل به منظور استفاده در دستگاه‌های ساده‌ای طراحی شده است که از منابع ابری استفاده می کنند یا بار کاری سبکی را پردازش می کنند.

Geekbench 6 یک بنچمارک مصنوعی است که لزوماً عملکرد در برنامه ها در واقعیت را نشان نمی دهد، اما وقتی یک پردازنده حتی در مقابل پیشنهادهای ورودی نیز با تأخیر قابل توجهی مواجه می شود، مشخص است که آن پردازنده کند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.