چگونه از برنامه پرکاربرد Freeform در اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم؟

برنامه Freeform

در جریان سخنرانی ماه ژوئن اپل در WWDC، اپل نرم افزار همکاری جدیدی به نام Freeform معرفی کرده‌است.

به گزارش تکناک، آنها از این برنامه به عنوان یک تخته سفید منعطف جدید یاد می‌کنند که قابلیت استفاده توسط چندین کاربر به طور همزمان در چند دستگاه را فراهم و به افراد توانایی دیدن، اشتراک گذاری و مشارکت در پروژه ها را به صورت پویا می دهد.

این برنامه را می‌توان به عنوان جلسه ایده‌پردازی (بارش فکری) امروزی، اما مجازی در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که Freeform با انتشار iOS 16.2، iPadOS 16.2 و macOS 13.1 در دسترس خواهد بود. در زمان نگارش این مقاله، Freeform در نسخه بتای توسعه دهنده موجود است و تا پایان نوامبر 2022 برای عموم منتشر خواهد شد.

در ادامه مطلب آموزش عملی و تصویری کار با برنامه Freeform، سلاح مخفی جدید اپل (Apple : American multinational technology company) را با هم مرور می کنیم:

روشن کردن تنظیمات iCloud Freeform

قبل از شروع، از آنجایی که Freeform برنامه همکاری و امکان اشتراک گذاری محتوا با دیگران در آن مورد توجه است، پیشنهاد می‌شود از روشن بودن تنظیمات اشتراک‌گذاری iCloud برای Freeform مطمئن شوید.

Settings > AppleID > iCloud > Apps Using iCloud > Show All > Toggle Freeform ON

در جریان سخنرانی ماه ژوئن اپل در WWDC، اپل نرم افزار همکاری جدیدی به نام Freeform معرفی کرده‌است.

بررسی صفحه اصلی Freeform

یکی از بهترین جنبه‌های Freeform مشابهت آن با برنامه‌های اصلی اپل (شرکت آمریکایی تولیدکنندۀ نرم‌افزار، رایانه و گوشی همراه) مانند notes، Pages، reminders یا files است و موجب کوتاه شدن مسیر یادگیری استفاده از برنامه می شود. محیط این برنامه مانند دیگر برنامه‌ها دسترسی ها و موضوعات در سمت چپ، تابلوها در وسط صفحه برای ایجاد تغییر یا استفاده و نوار جستجو در بالا سمت راست قرار گرفته است.

در جریان سخنرانی ماه ژوئن اپل در WWDC، اپل نرم افزار همکاری جدیدی به نام Freeform معرفی کرده‌است.

حالت روشن در مقایسه با حالت تاریک

برخلاف برنامه Notes که هنگام استفاده از حالت تاریک، کل «نوت‌پد» تیره می‌شود، در Freeform تنها نوار ابزار تیره می شود و تخته همیشه سفید می‌ماند!

در جریان سخنرانی ماه ژوئن اپل در WWDC، اپل نرم افزار همکاری جدیدی به نام Freeform معرفی کرده‌است.

نوار ابزار Freeform

همانطور که قبلاً گفتم، اگر از برنامه Apple’s Notes استفاده کرده باشید، حرکت در نوار ابزار بسیار ساده و آشنا خواهد بود. شما پنج گزینه اصلی برای انتخاب خواهید داشت که از چپ به راست شامل موارد زیر می‌شوند.

ابزار قلم شامل اضافه کردن یادداشت (تنها گزینه جدید)،درج شکل،درج متن،درج رسانه( عکس و فیلم،استفاده از دوربین،اسکن سند،درج لینک و درج فایل از برنامه Files).

حال، درج هر یک از این عناصر را در هر نقطه از بوم، در هر اندازه، جهت و رنگی ممکن است. امکان سفارشی سازی کامل این  برنامه بسیار کاربردی‌ست. جابجایی عناصر نیز تنها با ضربه بر روی آن و کشیدن به هر نقطه از صفحه ممکن می‌شود.

بررسی و مقیاس بندی

در ویدیوی راهنما، به این ایده «بوم بی‌نهایت»، از ویژگی های محبوب Freeform، اشاره شده است.

بوم Freeform از نظر فنی، فقط به دلیل صفحه روشن آن ملقب به بی نهایت نیست و مقیاس بندی 10درصد تا 400درصد آن(بنابراین وجود فضای وسیع کار) این ویژگی را ممکن می‌کند. برای تغییر مقیاس‌بندی، کافیست با دو انگشت تصویر را کوچک‌ و بزرگ‌ کرده و یا از ابزار مقیاس‌گذاری در قسمت پایین سمت چپ برد استفاده کنید. در تصاویر مقیاس 10درصد و 400درصد نشان داده‌شده‌است. همانظور که می‌بینید با این گزینه می توان جزییات بسیاری را در برد گنجاند.

به اشتراک گذاری Freeform Board

توانمندی بارز برنامه Freeform نه تنها عملکرد آن در دستگاه شخصی اپل شما، بلکه قابلیت اشتراک گذاری آن با دیگران که در آن اکوسیستم مشغولند، نیز می‌باشد. برای اشتراک گذاری برد، به گوشه سمت راست بالای نوار ابزار رفته، روی نماد شخص ضربه و از آنجا لینک برد را برای فرد مورد نظر خود ارسال کنید! اکنون، اشتراک گذاری برد با دیگر دستگاه‌های اپل بدیهی است و عملکرد بسیار خوبی دارد، اما ظاهراً این قابلیت در حال حاضر هنگام اشتراک گذاری با دستگاه های دیگری مانند ویندوز و اندروید، کار نمی کند و انتظار می‌رود که در آینده در دسترس قرار گیرد.

در جریان سخنرانی ماه ژوئن اپل در WWDC، اپل نرم افزار همکاری جدیدی به نام Freeform معرفی کرده‌است.

طبق تصویر بالا، قابلیت تماس FaceTime و چت تصویری در نسخه بعدی آن نیز در دسترس خواهد بود، و نه تنها به افراد امکان کار همزمان روی یک سند را داده، بلکه قابلیت چت با یکدیگر در حال اعمال تغییرات ، را ممکن می‌کند.

سایر ویژگی های قابل توجه 

تعداد زیادی ویژگی دیگر و جنبه های ظریف کوچکتر در Freeform مانند وارد کردن PDF، چاپ برد، محدودیت های کاربر، نحوه چیدمان عناصر، ابزارهای رنگ آمیزی جدید و موارد دیگر نیز وجود دارد.

نظر گزارشگر

Freeform یک افزودنی عالی جدید به مجموعه برنامه های بومی اپل است. شرکت همه برنامه‌های توسعه یافته طی سال‌ها، مانند برنامه Notes، FaceTime، و همکاری همزمان در Keynote را با هم ترکیب کرده و همه آن‌ها را در یک برنامه کاربردی و منسجم با کاربری آسان گردهم آورده است. این برنامه قابلیت استفاده در آموزش علاوه بر دنیای حرفه ای را نیز دارد. تاثیر موثر آن بر عملکرد تیم‌های ریموت، هنگام انجام پروژه‌های در دست و یا ایده‌پردازی(بارش فکری) با یکدیگر، و همچنین ابزاری برای  یادداشت‌برداری فردی یا  استفاده به عنوان تابلوی ایده‌ها قابل پیش‌بینی است.

من مشتاق دیدن قابلیت های جدید دیگر آن در به روز رسانی های بتا آینده توسط اپل هستم اما در حال حاضر این برنامه به عنوان سلاح مخفی وی تلقی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.