برندگان مسابقه عکاسی نجوم سال 2023 معرفی شدند

برندگان مسابقه عکاسی نجوم سال 2023 رصدخانه سلطنتی گرینویچ در بخش های مختلف اعلام شدند.

به گزارش تکناک، این عکسها علاوه بر نمایش زیبایی‌های طبیعی فضا برخی کشفیات مهم ستاره‌شناسی را نیز شامل می‌شوند.

امسال پانزدهمین سال برگزاری این رقابت هنری بود و بیش از 4000 شرکت کننده از 64 کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند.

این رقابت از ستارگان درخشان و کهکشان‌های درخشان گرفته تا خورشیدهای آتشین و ماه‌های نقره‌ای، شامل شاخه هایی که شامل کهکشان‌ها، شفق قطبی، ماه ما، خورشید ما، مردم و فضا، سیارات، دنباله‌دارها و سیارک‌ها، مناظر آسمان، و ستارگان و سحابی‌ها می‌شد.همچنین جوایزی نیز برای نوآوری در تصویر ، بهترین عکاس تازه وارد و عکاسان جوان اهدا شد.

کاترین گازارد، سر داور مسابقه از موزه سلطنتی گرینویچ گفت: این اولین سال من به عنوان داور این مسابقه عکاسی نجوم بود. بسیاری از تصاویر زیبا در فهرست نهایی قرار گرفتند و تصاویر برنده کاملاً خیره کننده هستند. این باعث شده است که به آسمان شب با نگاهی جدید نگاه کنم.»

برنده کلی و برنده دسته کهکشان‌ها: “آندرومدا، غیرمنتظره” اثری از مارسل درچسلر، خاویر استروتنر و یان سنتی

تیمی متشکل از ستاره شناسان آماتور به رهبری مارسل درچسلر، خاویر استروتنر و یان سنتی جایزه اصلی مسابقه را به دست آوردند و به عنوان برنده کلی معرفی شدند. تصویر آن‌ها یک قوس پلاسمایی آبی عظیم را در کنار کهکشان آندرومدا، نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری، ثبت کرد، که دانشمندان اکنون در حال بررسی آن هستند. کشف غافلگیر کننده همان چیزی است که منجر به نام گذاری این قطعه آندرومدا، غیرمنتظره شد.

برنده عکاس جوان: “سحابی مرغ دونده” اثری از رونویی شو و بینیو وانگ.

دو جوان 14 ساله به نام های Runwei Xu و Binyu Wang برنده جایزه بهترین عکاس جوان سال شدند که به صورت مشترک عکس سحابی مرغ دونده را ثبت کردند.

از دیگر موارد برجسته می توان به تصویری از ادواردو شابرگر پوپئو اشاره کرد که در آن قوس های پلاسما در جو خورشید به نظر می رسد شبیه یک علامت سوال است. عکس با عنوان  ” A Sun Question “، یک عکس موزاییکی متشکل از  دو پانل است که در شاخه “خورشید ما برنده شده است.

برنده دسته “خورشید ما”: “سوال خورشید” اثری از ادواردو شابرگر پوپو.

به همین ترتیب، تصویر بسیار تحسین شده در دسته “مردم و فضا”، که از فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم الهام گرفته شده است.کتی مک‌گینس در بیش از یک ساعت حدود 150 عکس از مجسمه «هاله» در هاسلینگدن، را در بریتانیا گرفت و آنها را ترکیب کرد تا چرخش ظاهری ستارگان را به دور ستاره قطبی، ستاره‌ای در صورت فلکی دب اصغر که معمولاً به عنوان شمال شناخته می‌شود، نشان دهد.

مردم و فضا، “برخورد نزدیک از نوع هاسلینگدن” کتی مک گینس

قابل فهم است که چرا داوران تصویر “آتش‌بازی‌های بزرگ کیهانی” اثر انجل آن را به عنوان برنده دسته “آسمان‌نماها” انتخاب کردند. انجل آن ، شاخه‌های یک پدیده بسیار نادر به نام اسپرایت‌های قرمز را ثبت کرده است، که تخلیه‌های الکتریکی در اندازه بزرگی هستند که در مزوسفر رخ می‌دهند، خیلی بالاتر از رعده‌های معمولی. گرادیان رنگ زیبا با ساختار دقیق پلاسما در تصویر قابل مشاهده است.

“آتش‌بازی‌های بزرگ کیهانی” اثر انجل آن برنده دسته “آسمان‌نماها”

مارسل درچسلر، خاویر استروتنر ، دو نفر از سه ستاره‌شناسی که جایزه اصلی را کسب کردند، همچنین در دسته “ستاره‌ها و سحابی ها” برنده شدند و یک کشف دیگر را به تصاویر برنده اضافه کردند. در تصاویر قدیمی از بررسی آسمان، این زوج یک سحابی کهکشانی ناشناخته را کشف کردند که شامل یک جفت ستاره بود که توسط یک پاکت مشترک احاطه شده بودند.

سطح بالای عکس های شرکت کنندگان امسال انتخاب برندگان را برای داوران دشوار کرده بود.

اید بلومر، ستاره‌شناس در رصدخانه سلطنتی گرینویچ گفته است: بار دیگر، ورودی‌های مسابقه عکاسی ستاره‌شناسی سال را برای داوران سخت کرده‌اند.ما شاهد ورودی‌های فراوانی از تصاویر با کیفیت بالا که محدوده وسیعی از هدف‌ها را پوشش می‌دهد بودیم. شاید برجسته‌ترین قسمت امسال تصاویری از کشفیات واقعی باشد، اما در هر دسته، تلاش‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم و من واقعاً خوشحالم که قوت مستمر ورودی‌های جوان ما و افراد واجد شرایط برای جایزه سر پاتریک مور برای بهترین ورودی جدید را می‌بینم. این موضوع باعث بحث های جدی بین داوران شده‌است زیرا ما سعی می‌کنیم بهترین‌عکس ها را انتخاب کنیم.

برنده اصلی 10000 پوند (12400 دلار آمریکا) دریافت خواهد کرد. برندگان در تمام دسته های دیگر، از جمله برنده عکاس جوان نجوم سال، 1500 پوند (1860 دلار آمریکا) دریافت خواهند کرد. همچنین جوایزی برای نفرات دوم (500 پوند/620 دلار آمریکا) و آثار بسیار تحسین شده (250 پوند/310 دلار آمریکا) در نظر گرفته شده است. برندگان جایزه ویژه 750 پوند (930 دلار آمریکا) دریافت خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.