برگ برنده اینتل در بازار پردازنده ها چیست؟

یک استارتاپ کوچک به کمک اینتل در آزمایش‌های حیاتی هوش مصنوعی آمده است تا در مقابل AMD و انویدیا برتری پیدا کند.

به گزارش تکناک، این اتفاق جدیدترین تغییر در رقابت تسلیحات سخت‌افزاری هوش مصنوعی است، که شرکت نومنتا با استفاده از رویکرد نوآورانه‌ای باعث بهبود در عملکرد CPU شده است.

نومنتا (Numenta ) نشان داده است که پردازنده‌های Xeon اینتل قادرند با استفاده از رویکرد نوآورانه‌ای به طور چشمگیری عملکرد بهتری نسبت به بهترین پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی در بارهای‌کاری هوش مصنوعی داشته باشند.

به گزارش Serve the Home، با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌ها بر پایه این ایده و با نام تجاری پلتفرم Numenta برای محاسبات هوشمند (NuPIC)، این استارتاپ میزان عملکرد را در پردازنده‌های معمولی برای استنتاج هوش مصنوعی بهبود بخشیده است.

چیزی که واقعاً شگفت‌انگیز است، این است که به نظر می‌رسد قادر است عملکرد پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های مرکزی طراحی شده به‌طور خاص برای استنتاج هوش مصنوعی را برتری ببخشد.

به عنوان مثال، Numenta بارکاری را که انویدیا با پردازنده A100 خود اعلام کرده بود، بر روی یک پردازنده تقویت شده 48 هسته‌ای Sapphire Rapids نسل چهارم اجرا کرد. نکته جالب اینجا است که در تمام سناریوها، بر اساس توان کل، سریعتر از تراشه انویدیا بود. در واقع، این پردازنده ۶۴ برابر سریع‌تر از پردازنده نسل چهاردهم Xeon اینتل و ده برابر سریع‌تر از پردازنده A100 انویدیا بود.

تقویت عملکرد هوش مصنوعی با علوم اعصاب

Numenta، که به دلیل رویکرد مبتنی بر علم اعصاب خود در بارهای کاری هوش مصنوعی شناخته شده است، همانطور که مغز اتصالاتی بین نورون‌ها را تشکیل می‌دهد، به شدت بر ایده محاسبات پراکنده تکیه می‌کند.

بیشتر پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی امروزی برای محاسبات فشرده طراحی شده‌اند، به خصوص برای هوش مصنوعی که به طریقه‌ای متفاوت نسبت به کارکرد مغز عمل می‌کند. اگرچه پراکندگی یک راه قطعی برای افزایش عملکرد است، اما پردازنده‌های مرکزی در این روش به خوبی کار نمی‌کنند. این جایی است که Numenta وارد عمل می‌شود.

به‌نظر می‌رسد این استارت‌آپ  با استفاده از قابلیت مخفی خود به‌جای تراشه‌هایی که به‌طور خاص برای رسیدگی به بار‌های کاری مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، دستاوردهای کارایی محاسبات پراکنده را در مدل‌های هوش مصنوعی اعمال می‌کند.

اگرچه این تکنولوژی روی هر دو پردازنده‌های مرکزی (CPU) و کارت‌های گرافیکی (GPU) قابل اجرا است، اما نومنتا از پردازنده‌های اینتل Xeon استفاده کرده و پیشرفتهای بهره برداری (Advanced Vector Extensions (AVX)-512) و توسعه‌های پیشرفته ماتریس (Advanced Matrix Extensions (AMX)) را بر روی آن اعمال کرده است، زیرا چیپ‌های اینتل در آن زمان بیشتر در دسترس بودند.

این‌ها افزونه‌هایی برای معماری x86 هستند و به عنوان مجموعه دستورالعمل های اضافی عمل می کنند که می توانند به CPU ها اجازه دهند عملکردهای سخت تری را انجام دهند.

Numenta خدمات خود را با استفاده از کانتینرهای داکر ارائه می‌دهد و می‌تواند بر روی سرورهای خود شرکت اجرا شود. در صورت عملکرد صحیح، این یک راهکار بهینه برای استفاده مجدد از پردازنده‌های مستقر شده در مراکز داده برای بارهای کاری هوش مصنوعی خواهد بود، به ویژه با توجه به زمان‌های انتظار طولانی برای کارت‌های گرافیکی A100 و H100 از انویدیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.