بریتانیا ربات هوش مصنوعی انحصاری می سازد

توسعه هوش مصنوعی جدید، که شامل ساخت یک ابر رایانه است، 900 میلیون پوند (1.2 میلیارد دلار) برای بریتانیا هزینه خواهد داشت.

به گزارش تکناک، بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد نسخه ای از  ChatGPT انحصاری خود را با نام “BritGPT” به عنوان بخشی از اعضای دنیای ربات های هوش مصنوعی جدید (AI) ، توسعه دهد.

بر اساس برنامه وزارت خزانه داری بریتانیا که روز چهارشنبه فاش شد، یک سازمان تحقیقاتی قرار است هوش مصنوعی جدیدی را با ساخت یک رایانه exascale، با هزینه 900 میلیون پوندی (1.2 میلیارد دلار) ایجاد کند.

بر اساس اطلاعات افشا شده از این برنامه، مشخص شد که این سرمایه‌گذاری‌ها به دانشمندان امکان دسترسی به قدرت محاسباتی بسیار پیشرفته ای را می‌دهد و همچنین ارتقای قابل‌توجهی در ظرفیت محاسباتی در دنیای هوش مصنوعی را به ارمغان می‌آورد.

مدل‌های زبان بزرگ (LLM) که مثلا هوش مصنوعی جذاب ChatGPT از آن استفاده می کند و یا پتانسیل عظیم هوش مصنوعی گوگل به نام بارد که هنوز منتشر نشده است، دولت بریتانیا را بر آن داشت تا «یک گروه تحقیقاتی فوق العاده کارآمد» را برای پیشبرد «قابلیت های جدید در ربات های هوش مصنوعی» ایجاد کند.

در این طرح 120 صفحه ای آمده است: «دولت بریتانیا قرار است طی 10 سال آینده و هر سال یک جایزه 1 میلیون پوندی (1.2 میلیون دلاری) را به محققانی که باعث پیشرفت در همه زمینه های هوش مصنوعی می شوند، اهدا کند.»

پیشرفت هوش مصنوعی در کشور چین

به گزارش خبرگزاری گاردین، قانونگذاران بریتانیا ماه گذشته هشداری صادر کردند مبنی بر اینکه اگر این کشور در مدل های زبان بزرگ LLM یا  “ربات هوش مصنوعی BritGPT” سرمایه گذاری نکند، در خطر عقب ماندن از کشورهایی مانند چین و سایر شرکت های بزرگ فناوری قرار می گیرد.

آدریان جوزف، مدیر ارشد داده‌های BT گفت: ما فکر می‌کنیم این خطر وجود دارد که ما در بریتانیا به شرکت‌های بزرگ فناوری و احتمالاً چین ببازیم و در زمینه‌های امنیت سایبری، خدمات درمانی و غیره عقب بمانیم.

وی در سخنانی در کمیته علم و فناوری Commons افزود:  بودن در دنیای هوش های مصنوعی مانند یک مسابقه بزرگ است که خیلی وقت است که این مسابقه وجود دارد، اما اخیرا تب و تاب این مسابقه بیشتر شده است.

در همین حال، چین هم بیکار نمانده و درحال توسعه اهداف خود در این زمینه است.

روز پنجشنبه، بایدو که یک شرکت فناوری چند ملیتی چینی متخصص در خدمات مرتبط با اینترنت و هوش مصنوعی است، از Ernie Bot که یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است، رونمایی کرد.

این شرکت در ماه فوریه رقیب های ChatGPT ساخت خود را رونمایی کرد.

اوایل هفته گذشته، شرکت OpenAI از GPT-4 که جانشین ChatGPT است، رونمایی کرد. GPT-4 یک مدل چندوجهی بزرگ است که می‌تواند ورودی‌های تصویری و متنی را پردازش کند، اما برای پاسخ دهی، فقط می‌تواند به صورت متنی پاسخ دهد، و این مسئله باعث می‌شود این شرکت جایگاه برتر ربات چت هوش مصنوعی خود را همواره حفظ کند و تقریبا بی رقیب باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.