بقایای جدیدی از کتاب مردگان مصری کشف شد

کتاب مصری مردگان

باستان شناسان تأیید کرده اند که طومار پاپیروسی که سال گذشته در محوطه گورستان ساقارا در نزدیکی قاهره کشف شد، در واقع حاوی متونی از کتاب مردگان مصری است.

به گزارش تکناک، به گفته مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، اولین بار در یک قرن گذشته یک پاپیروس کامل پیدا شد. این طومار «پاپیروس وزیری» نامیده شده است و در حال ترجمه شدن به زبان عربی است.

طرفداران فیلم مومیایی محصول 1999 می دانند که کتاب مصری مردگان نقشی کلیدی در بازگرداندن کشیش نفرین شده ایمهوتپ ایفا می کند تا زندگان را به وحشت بیندازد. همانطور که در فیلم به تصویر کشیده شده است یک نسخه جادویی از کتاب مردگان وجود ندارد.در طول قرن‌ها نسخه‌های زیادی وجود داشت که همگی منحصربه‌فرد بودند و با انتخاب طلسم‌ها که اغلب بر اساس نیازهای خاص خانواده‌های سلطنتی درگذشته و (بعدها) اعضای عالی رتبه جامعه مصر طراحی می شدند.

کتاب مردگان مصری در واقع مجموعه‌ای از متون تشییع جنازه و طلسم‌ها برای کمک به متوفی در سفر خود در عالم اموات بودند نه برای بازگرداندن مردم از مردگان و آنها متون مقدسی مانند انجیل نیستند. آنها در اصل بر روی اشیاء نقاشی می شدند یا بر روی دیوار اتاق های تدفین نوشته می شدند. با گذشت زمان، تصاویری اضافه شد و طلسم هایی نیز در داخل تابوت ها یا کفن های کتانی که برای بسته بندی متوفی استفاده می شد، به کار رفتند.

هرم پلکانی جوسر، ساقارا، مصر.

یکی از معروف‌ترین طلسم‌ها «وزن‌کردن قلب» (برگزیده شده توسط 125 محقق) است که مربوط به حدود 1475 قبل از میلاد است، که در آن زمان نسخه‌هایی از کتاب مردگان معمولاً روی پاپیروس نوشته می‌شد. آنوبیس متوفی را پیش از اوزیریس هدایت می‌کرد، جایی که آنها سوگند یاد می‌کردند که هیچ یک از 42 «گناه» فهرست‌شده را مرتکب نشده‌اند، و قلب‌شان را روی یک جفت ترازو با یک پر وزن می‌کردند تا مشخص شود که آیا شایسته جایگاهی در زندگی پس از مرگ هستند یا خیر. (کسانی که سریال شوالیه ماه را تماشا کردند، نسخه‌ای از این مراسم را که در یکی از قسمت‌ها به تصویر کشیده شده بود را به یاد می‌آورند، که توسط الهه مصری زایمان و باروری انجام شد.) از 192 طلسم که در حال حاضر شناخته شده است  هیچ نسخه خطی حاوی همه آنها نیست.  چندین طلسم محافظ برای محافظت در برابر آسیب یا از دست دادن قلب وجود دارد و در یک مورد (30b) از قلب التماس می شود که در هنگام مراسم آیینی وزن کردن به صاحب خود با «دروغ گفتن در حضور خدا» خیانت نکند.

نسخه هایی از کتاب مردگان به سفارش کاتبان تهیه می شد و طومارها می توانستند بین 1 متر (3.2 فوت) تا 40 متر (حدود 131 فوت) طول داشته باشند. مردم از وجود چنین طومارهایی در قرون وسطی اطلاع داشتند و تصور می کردند که ماهیت آنها مذهبی است زیرا در مقبره ها یافت می شد. کارل ریچارد لپسیوس در سال 1842 پس از ترجمه یکی از این متن ها نام کتاب مردگان را ابداع کرد. شناخته شده ترین نمونه تا به امروز پاپیروس آنی (Ani) است که در سال 1888 در لوکسور کشف شد و اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می شود. اما چنین یافته هایی به طور فزاینده ای نادر هستند.

سال گذشته، باستان شناسان در گورستان ساقاره، نزدیک قاهره، 250 مومیایی کامل را در تابوت های چوبی نقاشی شده کشف کردند.

گورستان ساقارا در پایتخت مصر باستان (ممفیس) بوده و دارای اهرام متعددی است، از جمله هرم پله ای جوسر، که طراحی و ساخت آن معمولا به ایمهوتپ، صدراعظم فرعون جوسر (و بعدها به عنوان هیولا در مومیایی جاودانه شد) نسبت داده می شود. سقاره در سال 1979 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی نامگذاری شد، اگرچه غارتگران در جریان اعتراضات مصر در سال 2011 به اتاق‌های فروشگاه‌ها نفوذ کردند و در آن سال به این مکان آسیب وارد کردند. در طول سال‌ها، باستان‌شناسان مقبره‌ها، مصنوعات و مومیایی‌های زیادی را در حین حفاری در محوطه کشف کرده‌اند: به عنوان مثال، میتوان به یک ماسک تدفین طلاکاری شده کمیاب و چندین انبار مومیایی در سال ۲۰۱۸، یا مجسمه‌های خدایان مختلف و تعدادی تابوت‌خانه کاملاً مهر و موم شده در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

در مارس 2022، باستان شناسان پنج مقبره 4000 ساله را کشف کردند که 250 تابوت چوبی نقاشی شده حاوی مومیایی کامل و 150 مجسمه از خدایان مختلف را در گورستان حیوانات باستانی این مکان کشف کردند.

همچنین مجموعه ای از لوازم آرایشی، ظروف برنزی و سیستروم (آلات موسیقی ضربی) وجود داشت. یکی از تابوتها همچنین حاوی یک طومار پاپیروسی بود که به اعتقاد آنها حدود 9 متر (29.5 فوت) اندازه داشت و حاوی فصلی از کتاب مردگان بود که به خط هیروگلیف نوشته شده بود. این کشف برای مطالعه بیشتر به آزمایشگاه موزه مصر در قاهره فرستاده شد.

هنگامی که پاپیروس به طور کامل بازسازی شد، در واقع 16 متر (حدود 52.5 فوت) اندازه گیری شد و محققان اکنون تأیید کرده اند که طومار در واقع حاوی طلسم هایی از کتاب مردگان است. به گفته مصطفی وزیری این پاپیروس در افتتاحیه موزه بزرگ مصر در قاهره در سال جاری ارائه خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.