تجهیز گسترده خودروهای مرسدس بنز به حسگرهای لیزری

مرسدس بنز، حسگر های لیدار Luminar را تا اواسط این دهه میلادی به طیف گسترده ای از خودروهای خودران اضافه خواهد کرد.

مرسدس بنز، حسگر های لیدار Luminar را تا اواسط این دهه میلادی به طیف گسترده ای از خودروهای خودران اضافه خواهد کرد.

به گزارش تکناک، از آنجا که حسگر لیزری به یک عنصر ضروری در رانندگی خودران تبدیل شده است، دو شرکت مرسدس بنز و Luminar در حال گسترش همکاری خود هستند تا وسایل نقلیه بیشتری به این امکان مجهز شوند.

مرسدس بنز در یک رویداد سرمایه گذاری، در کالیفرنیا اعلام کرد که حسگرهای لیدار را تا اواسط دهه به طیف گسترده ای از خودروهای خود اضافه خواهد کرد. حسگرهای لیزری، به سیستم کمک راننده نسل بعدی خودروساز آلمانی کمک می‌کنند تا امکان رانندگی خودران را در بزرگراه‌های خاص فراهم ‌کنند.

حسگر لیدار توسط شرکت  Luminar، مستقر در فلوریدا که مرسدس بنز سهام سرمایه گذاری کوچکی (کم تر از یک درصد) در آن دارد، عرضه خواهد شد. این خودروساز آلمانی هیچ برنامه ای برای افزایش سهام خود در لومینار ندارد، هرچند گفته می شود ارزش معاملاتی سهام لیدار چند میلیارد دلار است.

مرسدس جدیدترین خودروسازی است که متعهد به فروش وسایل نقلیه با حسگرهای لیدار سقفی است. حسگر لیزری، یک جز کلیدی در اکثر وسایل نقلیه خودران است که از نور مادون قرمز نزدیک برای تشخیص اشکال و فواصل اجسام استفاده می ‌کند. همراه با تصاویر دوربین و سایر داده‌های حسگر، لیدار به وسایل نقلیه کمک می‌کند تا بدون GPS یا اتصال شبکه، اشیاء دیگر را در جاده‌ها، مانند ماشین‌ها، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران ببینند.

این قرارداد در راستای گسترش برنامه های توسعه Luminar  برای احداث یک کارخانه در آسیاست. سخنگوی Luminar اعلام کرده است که کارخانه تقریباً به طور کامل به حمایت از برنامه تولید سری مرسدس بنز اختصاص خواهد داشت.

افزایش تولید و کاهش هزینه ها از اهداف کلیدی در مراحل اولیه مشارکت خواهد بود. لیدار می تواند فوق العاده گران باشد. نسخه های  حسگرهای روی سقف خودرو فروخته شده توسط شرکت Velodyne می تواند تا 75000 دلار قیمت داشته باشد. اما Luminar گفته است که قصد دارد هزینه را به کمتر از 500 دلار در هر واحد برای برنامه های پیشرفته سیستم کمک راننده و حدود 1000 دلار در هر واحد برای برنامه های مستقل کاهش دهد.

مرسدس یکی از اولین خودروسازانی خواهد بود که حسگر  لیدار Iris محصول شرکت Luminar را در خودروهای تولیدی خود نصب خواهد کرد. لیدار Luminar از امواج غیرعادی طولانی نور لیزر، 1550 نانومتر در مقابل 905 نانومتر معمولی استفاده می‌کند که به تشخیص حتی اجسام کوچک و کم انعکاس، ماشین‌های تیره رنگ، حیوانات و کودکی که به خیابان می دود را در فاصله ای  بیش از 250 متر کمک می ‌کند.  بعلاوه برای اجسام بزرگتر و روشن تر دامنه تشخیص تا شعاع 500 متر خواهد داشت.

مرسدس از حسگر لیدار Luminar برای کمک به تقویت سیستم کمک راننده Drive Pilot خود استفاده می کند. این یک ویژگی رانندگی سطح 3 است که در آن، ماشین تمام رانندگی را انجام می دهد، اما راننده باید آماده باشد تا در صورت تشخیص، کنترل را در دست بگیرد.

در مقایسه با سیستم سطح 2، مانند سوپر کروز جنرال موتورز و اتوپایلوت تسلا، سیستم سطح 3 ظاهراً نیازی به نظارت راننده در شرایط خاصی مانند یک تقاطع در بزرگراه ندارد. اما حامیان ایمنی و حتی برخی از خودروسازان، نگرانی ‌هایی را در مورد در دسترس بودن چنین سیستمی در جاده‌های عمومی بدون حفاظت کافی یا کنترل نظارتی مطرح کرده‌ اند.

مرسدس بنز و لومینار برای اولین بار در ژانویه 2022 همکاری خود را با هدف اولیه نصب حسگر لیدار Luminar در یک مدل رده بالا اعلام کردند. در حال حاض، این خودروساز قصد دارد عرضه لیدار خود را طی چندین سال ده برابر افزایش دهد، قراردادی که Luminar می‌گوید بزرگ‌تر از مجموع سایر شراکت‌های OEM است.

Luminar از زمان تأسیس در سال 2012 تعهداتی را از تعدادی شرکت برای خرید حسگر های لیدار خود از جمله ولوو، آئودی، موسسه تحقیقاتی تویوتا، Mobileye اینتل، کامیون دایملر، ایرباس و دو شرکت خودروساز چینی SAIC و اپراتور وسایل نقلیه خودران Pony.ai تضمین کرده است و حتی با وجود تمسخر   لیدار توسط ایلان ماسک به عنوان یک «عصا» و «کار احمقانه»، شایعه شده است که Luminar حتی با تسلا شراکت دارد.

در حالی که شرکت Luminar قصد دارد روزی لیدار خود را در بالای ناوگان روبوتاکسی ببیند، مرسدس هیچ برنامه‌ای برای رقابت با شرکت‌هایی مانند Waymo و Cruise ندارد. در عوض، این شرکت منابع بیشتری را به سیستم خودران سطح 3 خود اختصاص می‌ دهد که به تازگی توسط خود شرکت تحت عنوان “ایمن در جاده‌های عمومی نوادا” تایید شده است.

برخلاف یک وسیله نقلیه کاملاً خودران، سیستم سطح 3 همچنان به یک راننده انسانی نیاز دارد که آماده کنترل خودرو باشد. به عنوان مثال، اتوپایلوت به رانندگان اجازه نمی‌دهد که چرت بزنند یا در صندلی عقب خودرو سوار شوند. در گذشته، مردم از کنترل‌های ضعیف نظارت بر راننده در اتوپایلوت تسلا برای انجام هر دو مورد سواستفاده می‌کردند که قانون‌گذاران و طرفداران ایمنی را نگران کرده بود  تا خواستار نظارت قوی‌تر بر این نوع خودروها شوند.

مرسدس تنها خودروسازی نیست که این فناوری را دنبال می‌کند. فورد در اعلامیه خود مبنی بر اینکه از رانندگی کاملاً خودران دور می ‌شود، گفت که به “فناوری L2+/L3 توسعه‌یافته داخلی” روی خواهد آورد. آئودی، بی‌ام‌و و ولوو همگی گفته ‌اند که روی سیستم‌های خودران سطح 3 خود کار می‌ کنند و کالیفرنیا را  به عنوان مرز بعدی برای آزمایش و استقرار در نظر خواهند گرفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.