تلاش گوگل برای بهبود دسترسی معلولان به اینترنت

گوگل در روز جهانی آگاهی از دسترسی جهانی به اینترنت چندین ویژگی جدید را با هدف بهبود بهبود دسترسی معلولان به اینترنت در مرورگر کروم، Maps، Live Caption و Lookout App معرفی کرده است.

به گزارش تکناک، یکی از این ویژگی ها، ابزاری در کروم است که به کاربران کمک می کند تا از بازدید وب سایت های نادرست پرهیز کنند. این قابلیت برای افراد معلول و یا هر کسی که در تایپ یا خواندن آدرس های وب سایت مشکلی دارد، مفید خواهد بود. علاوه بر این، ویژگی های جدیدی در Maps، Live Caption و Lookout App وجود دارند.

ویژگی جدید دسترسی به گوگل کروم

هرگاه شما آدرس وب سایتی را وارد کنید، Chrome می تواند اشتباهات تایپی شما را تشخیص و یک وب سایت را که ممکن است منظورشما باشد، پیشنهاد دهد. این ویژگی در حال حاضر فقط برای کاربران دسکتاپ در دسترس است ولی در ماه های آتی به زودی برای کاربران موبایل نیز عرضه خواهد شد.

نسخه اندروید کروم ، قابلیت های جدید دیگری نیز برای کاربران TalkBack اضافه کرده است تا مدیریت و سازماندهی تب ها را آسان تر کند. در گذشته، کاربران TalkBack زمانی که تب جدیدی را باز می کردند، دید محدودی از تب ها داشتند. اکنون آنها به یک شبکه تب با ویژگی های اضافی مانند گروه تب ها، عملیات گروهی تب ها و تغییر ترتیب دسترسی خواهند داشت.

ویژگی جدید  LIVE CAPTIONS

به علاوه، گوگل ویژگی‌های جدیدی برای Live Caption معرفی کرده است. یکی از ویژگی‌های برجسته جدید، جعبه عناوین جدیدی است که برای تبلت‌های اندرویدی بهینه شده است. ویژگی دیگر Live Caption برای تماس‌ها است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد در حین تماس، پاسخ خود را تایپ کنید و آن را با صدای بلند برای تماس‌گیرنده دیگر بخوانید. این ویژگی می‌تواند در محیط‌ های پرسروصدا و برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا مفید باشد. گوگل همچنین پشتیبانی از LIVE CAPTIONS را برای فرانسه، ایتالیا و آلمان را برروی دستگاه‌های Pixel 5 و Pixel 4 و همچنین دستگاه‌های اندرویدی دیگر اضافه می‌کند.

ویژگی جدید Lookout App

گوگل در برنامه Lookout خود، ویژگی جدیدی با نام IMAGE QUESTION AND ANSWERS را اضافه می کند. این ویژگی مشکلی  بزرگ را برای کاربران نابینا و کم بینا برطرف می کند. بسیاری از تصاویری که در وب آپلود می شوند، عنوان یا متن جایگزین ندارند. در واقع، مطالعه Carnegie Mellon در سال 2019 نشان می‌دهد که از 1.09 میلیون توییت، تنها 0.01 درصد حاوی متن جایگزین است. این بدان معناست که بیش از 99 درصد از این تصاویر برای افرادی که نابینا هستند به راحتی قابل دسترسی نبودند.

A view of the user interface for the Image Question & Answer feature of Lookout. In the top half of the screen is a photo of a dog running with a ball on the beach. Below is a text box that reads "In this image I can see a dog is running on the sand. I can also see a ball in its mouth. In the background I can see the water, mountains and the sky." Below are button options to use a keyboard, speak a question, or add another input. A box slides up with the text, “Speak your question.” A user speaks, “Does the dog look playful?” The app responds back, “Yes, the dog is playful.”

گوگل ویژگی جدیدی را برای رفع این مشکل، در برنامه Lookout خود معرفی می کند. حالا این برنامه با پردازش تصاویر، متن جایگزینی را برای آنها فراهم میکند. سپس افراد می توانند با استفاده از صدای خود یا تایپ کردن سوالات خود، برای درک دقیق تر از آنچه در تصویر است، سؤال کنند. این ویژگی در حال حاضر با تعداد محدودی کاربر آزمایشی تست می شود. اما گوگل قصد دارد به زودی آن را برای همه کاربران عرضه کند.

 Google Maps

A view of the user interface for Google Maps Accessible Places, showing a dropped pin of a business called "The Coffee House." Next to the business category and the price range is an icon of a wheelchair user.نشان دادن اماکن قابل دسترس برای ویلچر در  Google Maps ویژگی جدید دیگریست که در جهت بهبود دسترسی معلولان به اینترنت توسط گوگل معرفی شده است.  افراد  این امکان را خواهند داشت که ویژگی اماکن قابل دسترسی را در نقشه ها فعال کنند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد با استفاده از آیکون خاص صندلی چرخدار، ورودی های قابل دسترس برای آنها را مشاهده کنند. این شرکت اکنون قابلیت مشاهده نماد قابل دسترسی با ویلچر را برای همه کاربران در Maps عرضه کرده است.

این ویژگی برای افرادی که از ویلچیر، کالسکه نوزادی یا دستگاه های حرکتی دیگر استفاده می کنند، مفید است. همچنین می توانید از آن برای یافتن مکان هایی با صندلی، پارکینگ و سرویس های بهداشتی در دسترس استفاده کنید. گوگل اطلاعات دسترسی با ویلچر را برای بیش از 40 میلیون کسب و کار در سراسر جهان جمع آوری کرده است. این اطلاعات توسط صاحبان کسب و کار، راهنمایان محلی و جامعه در Maps ارائه شده است.

اما اگر مکانی را پیدا کردید که اطلاعات دسترسی آن وجود ندارد، خودتان می توانید به راحتی آن را اضافه کنید. فقط باید برگه About را باز کرده و در Android گزینه Edit features و در iOS گزینه Update this place را انتخاب کنید.

قابلیت دسترسی جدید در سیستم عامل WEAROS 4
ویژگی‌های جدیدی به پلتفرم Wear OS توسط گوگل افزوده می‌شود. Wear OS 4 جدید در پایان امسال منتشر خواهد شد و شامل یک تجربه بهبود یافته از تبدیل متن به گفتار است که سریعتر و قابل اعتمادتر عمل می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.