بهبود سرعت ذخیره سازی در لپ‌تاپ‌های مک بوک ایر M3 اپل

اپل با اضافه کردن یک تراشه NAND اضافی در حافظه SSD  ۲۵۶ گیگابایت در لپ‌تاپ های مک بوک ایر M3 سرعت آن را به طور چشمگیری نسبت به نسل قبلی افزایش داده است.

به گزارش تک‌ناک لپ‌تاپ‌های پایه مک‌بوک ایر اپل که از پردازنده‌های M2 استفاده می‌کنند، به دلیل عملکرد پایین درایوهای SSD خود مورد انتقاد شدید قرار گرفتند، زیرا این شرکت تصمیم گرفت برای کاهش هزینه‌ها موازی‌سازی را کنار بگذارد. با این حال، برای علاقه‌مندان به جدیدترین لپ‌تاپ‌های M3 اپل، خبرهای خوبی وجود دارد، همانطور که وادیم یوریف از Max Tech کشف کرد لپ‌تاپ‌های پایه اپل اکنون سرعت انتقال داده مناسبی را ارائه می‌دهند. با وجود این، عملکرد آنها همچنان کندتر از یک درایو PCIe 3.0 x4 مناسب است.

مک بوک ایر M3 پایه اپل با ۲۵۶ گیگابایت حافظه حالت جامد از دو بسته فلش NAND سه بعدی (که از تعداد نامشخصی کانال و اهداف CE در هر کانال پشتیبانی می‌کند) استفاده می‌کند که تفاوت بزرگی با مدل پایه مک بوک ایر M2 با ۲۵۶ گیگابایت حافظه است که از یک بسته NAND سه بعدی استفاده می‌کرد. به طور خلاصه، کاهش تعداد کانال‌های NAND و در نتیجه موازی‌سازی دو برابر پایین‌تر، عملکرد ذخیره‌سازی سیستم قدیمی را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

یک مک بوک ایر M3 پایه با ۲۵۶ گیگابایت SSD اکنون می‌تواند در تست سرعت Blackmagic SSD به سرعت خواندن متوالی ۲۲۸۰.۲ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن متوالی ۲۱۰۸.۹ مگابایت بر ثانیه دست یابد. این سرعت به طور قابل توجهی بالاتر از سرعت خواندن متوالی ۱۵۷۶.۴ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن متوالی ۱۵۸۴.۳ مگابایت بر ثانیه در مورد یک مک بوک ایر M2 پایه با درایو ۲۵۶ گیگابایتی است.

در حالی که زیرسیستم‌های ذخیره‌سازی هر دو محصول کندتر از لپ‌تاپ پایه مک‌بوک ایر M1 با ۲۵۶ گیگابایت SSD هستند، M3 مبتنی بر MBA بسیار نزدیک می‌شود و این تفاوت در اکثر موارد استفاده واقعی قابل توجه نخواهد بود.

بهبود عملکرد ذخیره‌سازی مک بوک ایر M3 ۲۵۶ گیگابایتی به ویژه برای Multitasking و کارهای سنگین بهره‌وری در مدل پایه که تنها دارای ۸ گیگابایت رم است، مفید است. MacOS تمایل دارد داده‌هایی را که در رم جای نمی‌گیرند به حافظه NAND منتقل کند و سپس آنها را بازیابی کند، بنابراین درایو حالت جامد سریع برای همه مک‌ها به طور کلی و به ویژه برای رایانه‌های اپل در سطح پایه مهم است.

یک خواننده علاقه‌مند به کامپیوترهای شخصی DIY ویندوز ممکن است به یاد داشته باشد که اعداد نشان داده شده توسط یک مک‌بوک ایر پایه ۲۰۲۴، شباهت‌هایی به SSDهای اصلی ارزان قیمت با رابط PCIe 3.0 x4 از حدود سال ۲۰۱۹ دارند. این خواننده درست می‌گوید، زیرا بهترین SSDهای PCIe 3.0 x4 (مانند MP34 از Teamgroup) می‌توانند به سرعت خواندن متوالی ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن متوالی ۲۹۰۰ مگابایت بر ثانیه (یا ۳۴۰۰ مگابایت بر ثانیه و ۱۱۰۰ مگابایت بر ثانیه برای یک درایو ۲۵۶ گیگابایتی) برسند، حداقل روی کاغذ. اما، تفاوت‌های عملکرد در دنیای واقعی به کاربردهای واقعی بستگی دارند.

مقایسه حافظه‌های SSD ۲۵۶ گیگابایتی مک‌بوک ایر اپل و TeamGroup MP34

مدل لپ تاپ Seq. Read Seq. Write
MacBook Air M1 2,910 MB/s 2,221 MB/s
MacBook Air M2 1,576.4 MB/s 1,584.3 MB/s
MacBook Air M3 2,880.2 MB/s 2,108.9 MB/s
TeamGroup MP34 3,400 MB/s 1,100 MB/s

 

مک بوک ایر M3 با رفع مشکل اصلی مدل M2، یعنی عملکرد زیرسیستم ذخیره‌سازی، به یک رقیب قدرتمند در فضای دسکتاپ‌های مولد تبدیل شده است. این مدل به طور کلی قدرت پردازش و گرافیک را افزایش داده و همچنین از دو نمایشگر با درب بسته پشتیبانی می‌کند. اگرچه قیمت پایه مک بوک ایر جدید 100 دلار بیشتر از مدل قبلی است، اما به نظر می‌رسد که ارتقاهای آن ارزش افزایش قیمت را دارند. از سوی دیگر، لپ‌تاپ‌های زیادی در بازه قیمتی حدود 1100 دلار وجود دارند که عملکرد بسیار بالاتری ارائه می‌دهند. همچنین احتمالاً این لپ‌تاپ‌ها برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، از فن خنک‌کننده استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.