بهبود علائم نارسایی قلبی با یک داروی ضد چاقی

بهبود علائم نارسایی قلبی با یک داروی ضد چاقی

آزمایشات جدید نشان می دهد که Wigovy که دارویی است که برای افراد چاق تجویز می شود، به طور موثر می تواند علائم میلیون ها بیمار مبتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهد.

به گزارش تکناک، بیش از 60 میلیون نفر در سراسر جهان وجود دارند که به طور منظم درد ناشی از علائم مختلف نارسایی قلبی را تحمل می کنند. به منظور جستجوی راه حلی برای این مشکل، دانشمندان اخیراً یک داروی محبوب کاهش وزن به نام سماگلوتاید که با نام Wegovy فروخته می شود را بر روی 529 بیمار نارسایی قلبی آزمایش کردند تا ببینند چگونه این دارو بر آنها تأثیر می گذارد.

تا همین اواخر، سماگلوتاید فقط برای هدف قرار دادن چاقی و دیابت شناخته شده بود. با این حال، نتایج آزمایش جدید نشان می دهد که این دارو می تواند علائم نارسایی قلبی را کاهش دهد و با کاهش التهاب و فشار خون، سلامت کلی قلب را بهبود بخشد.

با کمال تعجب، بیش از 80 درصد از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در ایالات متحده نیز چاق هستند. یافته های این مطالعه بیشتر ارتباط بین چاقی و نارسایی قلبی را نشان می دهد.

میخائیل کوسیبورود، محقق ارشد این مطالعه گفت: واضح است که ما نمی‌توانیم به درمان چاقی مانند مشکلی که به طور تصادفی در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی رخ می‌دهد، بپردازیم. چاقی احتمالاً یک علت اصلی از عوارض بیماری های قلبی است و به همین باید ترتیب درمان شود.

اثر سماگلوتاید بر بیماران قلبی

محققان سماگلوتید را در برابر دارونما (داروی بی اثر و بدون فایده برای سلامتی) در 529 فرد با شاخص توده بدنی بیش از 30 و نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده (HFpEF)  آزمایش کردند.

کسر جهشی اندازه گیری حجم خون پمپاژ شده توسط قلب انسان در طول هر ضربان قلب است. نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده (HFpEF) زمانی اتفاق می‌افتد که محفظه پمپاژ اصلی قلب یعنی بطن چپ، در حین پر شدن با فشار بیشتری مواجه می‌شود، حتی اگر مقدار خون پمپاژ شده در محدوده طبیعی باشد.

فشار پر شدن بالا ناشی از سفتی عضلات قلب ناشی از عواملی مانند فشار خون بالا، التهاب و بسیاری از بیماری های دیگر است. این فشار بالا بیشتر منجر به علائم نارسایی قلبی مانند خستگی، تورم در قسمت‌های بدن و تنگی نفس می‌شود.

در طول مطالعه، محققان دوز 2.4 میلی گرم سماگلوتاید (Wegovy) را به یک گروه از بیماران به صورت هفتگی تجویز کردند. در همین حال، بیماران گروهی دیگر به همان میزان دارونما دریافت کردند. این آزمایش به مدت 52 هفته ادامه یافت.

سپس کوسیبورود و تیمش علائم نارسایی قلبی را در هر دو گروه از بیماران با استفاده از یک مقیاس 100 امتیازی تجزیه و تحلیل کردند که در آن 100 نشان دهنده حداکثر بهبود و 1 نشان دهنده کمترین بهبود در وضعیت بیمار است.

محققان متوجه شدند که بیمارانی که سماگلوتید مصرف کردند، شاهد بهبود 17 امتیازی در علائم HFpEF و همچنین کاهش 13 درصدی وزن بدن خود بودند. از سوی دیگر، بیمارانی که دارونما مصرف کرده بودند، تنها 9 امتیاز کسب کردند و تنها 2.6 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

همچنین محققان یک آزمایش پیاده روی شش دقیقه ای جالب انجام دادند که طی آن متوجه شدند بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که از داروی سماگلوتاید استفاده می کردند، 20 متر بیشتر از بیمارانی که دارونما استفاده می کردند، راه رفتند.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده و چاقی، درمان با سماگلوتاید (2.4 میلی‌گرم) منجر به کاهش بیشتر علائم و محدودیت‌های فیزیکی، بهبود بیشتر در عملکرد ورزشی و کاهش وزن بیشتر نسبت به دارونما شد.

سماگلوتاید می تواند راه های درمانی جدیدی را باز کند

به جز برخی از داروهای ادرارآور و ضد دیابت، در حال حاضر هیچ درمان دیگری وجود ندارد که بتواند علائم را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کاهش دهد. حتی داروهای موجود فقط تسکین موقتی را ایجاد می کنند.

این مطالعه نشان می دهد که سماگلوتاید می تواند به عنوان یک گزینه درمانی جدید و موثر برای بیماران نارسایی قلبی ظاهر شود. این دارو علائم HFpEF را کاهش می دهد و همچنین با کاهش چاقی، فشار خون بالا و التهاب، سلامت کلی قلب را بهبود می بخشد.

هیجان انگیز ترین نکته این مطالعه این است که در طول آزمایشات، هیچ یک از بیماران عوارض جانبی جدی را تجربه نکردند. آنها فقط با برخی مشکلات جزئی گوارشی مواجه شدند که این موضوع برای دسته داروهایی که سماگلوتید به آن تعلق دارد طبیعی است.

امیدواریم این دارو در آزمایش‌های آتی نیز اثربخشی خود را ثابت کند و به میلیون‌ها بیمار قلبی در سراسر جهان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram