بهترین محدوده دمایی خواب برای افراد مسن چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زمانی که دمای محیط اتاق خواب در شب بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است، خواب می‌تواند برای افراد مسن‌تر بسیار کارآمد و آرام‌بخش باشد.

به گزارش تکناک، نویسندگان یک روند کلی را مشاهده کردند و آن هم کاهش 5-10درصد در بازده خواب با افزایش دمای محیط در شب از 25 درجه سانتی گراد به 30 درجه سانتی گراد بود. نکته مهم این است که این تحقیق تفاوت های اساسی بین فردی را در دمای مطلوب اتاق خواب نیز نشان می دهد.

دکتر امیر بنی اسدی، محقق ارشد موسسه تحقیقات پیری و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: این نتایج پتانسیل افزایش کیفیت خواب در افراد مسن را با بهینه‌سازی دمای خانه و تأکید بر اهمیت تنظیم دمای شخصی بر اساس نیازها و شرایط نشان می‌دهد.

بنی اسدی گفت: علاوه بر این، این مطالعه بر تأثیر مهم تغییرات آب و هوایی بر کیفیت خواب در افراد مسن، به‌ویژه افراد دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر تأکید می‌کند.

جزئیات و یافته های مطالعه

این مطالعه، ارتباط بین دمای شبانه اتاق خواب و کیفیت خواب را در نمونه‌ای از افراد مسن‌تر جامعه بررسی کرد. محققان با استفاده از مانیتورهای پوشیدنی خواب و حسگرهای محیطی، مدت زمان خواب، کارآیی و بی قراری را در مدت طولانی در خانه شرکت کنندگان تحت نظر داشتند و در عین حال عوامل مخدوش کننده و متغیرهای احتمالی را کنترل می کردند. این مطالعه نزدیک به 11000 فرد را مورد بررسی قرار داد و داده های محیطی را از 50 سالمند جمع آوری کرد. ارتباط در درجه اول غیر خطی بود و تغییرات قابل توجهی بین موضوع مشاهده شد.

این یافته‌ها در مقاله «دمای محیط شبانه و خواب در افراد مسن‌تر ساکن جامعه» منتشر شد که در مجله Science of The Total Environment منتشر شد.

زمینه گسترده‌تر خواب در افراد مسن‌تر

افراد مسن اغلب خواب ناکافی، بی قراری و اختلال خواب را تجربه می کنند که این مسائل به نوبه خود بر بسیاری از پیامدهای مربوط به سلامت و رفاه آنها تأثیر می گذارد، مانند عملکرد مغزی و فیزیکی، خلق و خو و عاطفه، تحریک پذیری و واکنش به استرس، بهره وری، مدیریت دیابت، خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی. در واقع کم خوابی به طور نامتناسبی در میان افراد مسن شایع تر است. در همین حال، تحقیقات در مورد علل آن بیشتر بر روی عوامل فیزیولوژیکی و رفتاری متمرکز شده است، علیرغم شواهدی که نشان می دهد محیطی که فرد در آن می خوابد، می تواند در خواب فرد تأثیرگذار باشد.

در نتیجه اگرچه تاکنون مداخلات پزشکی و رفتاری متعددی برای بهبود نتایج مربوط به خواب ایجاد شده است، اما پتانسیل مداخلات محیطی تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. در این زمینه، ارتباط بین دمای محیط خانه و خواب در میان افراد مسن می‌تواند هدف موثری برای بهبود خواب باشد که همین موضوع پژوهشگران را برای انجام این مطالعه تحریک کرد.

نویسندگان این مطالعه قصد دارند این تحقیق را با تمرکز بر تأثیر مهم تغییر آب و هوا بر خواب در افراد مسن کم درآمد و توسعه برخی روش ها به منظور بهینه‌سازی محیط خواب افراد مسن، ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.