بهترین کارفرمایان سال 2023 جهان

نشریه فوربس برای شناسایی اینکه چه شرکت‌هایی محیط کاری هیجان انگیز و مثبتی را برای کارکنان شان فراهم می‌کنند، با شرکت تحقیقات بازار «استاتیستا» همکاری کرده تا هفتمین لیست سالانه بهترین کارفرمایان جهانش را تهیه کند.

نشریه فوربس برای شناسایی اینکه چه شرکت‌هایی محیط کاری هیجان انگیز و مثبتی را برای کارکنان شان فراهم می‌کنند، با شرکت تحقیقات بازار «استاتیستا» همکاری کرده تا هفتمین لیست سالانه بهترین کارفرمایان جهانش را تهیه کند.

به گزارش تکناک به نقل از  فوربس برای این رتبه بندی از بیش از ۱۷۰‌هزار نیروی کار در بیش از ۵۰ کشور نظرسنجی کرده که در شرکت‌ها و موسسات چندملیتی مشغول به کار هستند.

از پاسخ دهندگان پرسیده شده بود که آیا شرکتشان را به فامیل یا دوست پیشنهاد می‌کنند یا نه و از آن‌ها خواسته شده بود که کارفرمایشان را بر اساس معیار‌هایی همچون توسعه استعداد، گزینه‌های دورکاری، مزایای مرخصی زایمان، تنوع، تعادل بین کار و زندگی و احساس افتخار به محصول یا خدمتی که شرکت فراهم می‌کند رتبه بندی کنند. پاسخ دهندگان می‌توانستند شرکت‌های موجود در صنعت و کشور خود را هم رتبه بندی کنند.

پاسخ‌ها در قالب یک سیستم امتیازدهی تدوین شدند و ۷۰۰ شرکتی که بالاترین امتیاز‌ها را کسب کرده بودند، وارد لیست نهایی شدند. این ۷۰۰ شرکت متعلق به ۴۳ کشور هستند و تعداد شرکت‌های اعلام شده از هر کشور به جمعیت کشور و شرکت‌های واجد شرایط بستگی دارد.

شرکت سامسونگ جایگاه بهترین کارفرمای جهان را به خود اختصاص داد. بعد از آن مایکروسافت، گوگل، اپل، فراری، آی بی ام، ادوبی، کاسکو، گروه بی‌ام‌و و سیستم‌های سیسکو در جایگاه دوم تا دهم قرار گرفتند.

بالاترین ارزش بازار متعلق به چه شرکت‌هایی است؟

در رتبه بندی بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان بر اساس ارزش بازار که موسسه استاتیستا انجام داد، اپل با ۲.۷۵ تریلیون دلار سرمایه بازار بزرگ‌ترین شرکت دنیا در سال ۲۰۲۳ بود. جایگاه دوم تا پنجم لیست را هم شرکت‌های سرشناسی همچون مایکروسافت، آرامکو، آلفابت و آمازون کسب کردند.

نکته قابل‌توجه در این رتبه بندی این بود که اپل به عنوان بزرگ‌ترین شرکت دنیا از حیث سرمایه بازار نتوانست در میان پنج شرکت برتر از حیث میزان درآمد قرار بگیرد. در عوض خرده فروشی چندملیتی والمارت بزرگ‌ترین شرکت جهان از حیث درآمد لقب گرفت؛ والمارتی که بیشترین تعداد کارکنان جهان را نیز داراست.

نوآورترین‌ها

طبق بررسی‌های گروه مشاوره بوستون، نوآورترین شرکت‌های دنیا به طور مساوی بین آمریکای شمالی و بقیه جهان تقسیم شده اند. اروپا و آسیا حضور چشمگیری در این لیست دارند و خاورمیانه برای اولین بار با آرامکو در جایگاه ۴۱ وارد این لیست شده است. شرکت‌های بین‌المللی انرژی امسال پنج جایگاه به دست آورده اند که می‌تواند نشان دهنده نگرانی شرکت‌کنندگان نسبت به تغییرات اقلیمی باشد و اینکه از صنعت انرژی توقع دارند بخش بزرگ و خلاقانه‌ای از راه حل باشند.

شرکت‌های حوزه تکنولوژی هم به‌رغم مخارج سنگینی که در سال ۲۰۲۲ متحمل شدند، امسال بیشترین جایگاه‌ها را به خود اختصاص داده اند که این شامل ۱۰ شرکت برتر هم می‌شود. دلیل حضور بخشی از برترین شرکت‌های حاضر در این لیست، توانایی‌های عالی آن‌ها در حوزه دیجیتال، هوش مصنوعی و نوآوری است.

پیاده‌سازی این توانایی‌ها مشکل‌تر است؛ اما به دو دلیل بسیار ماندگارتر هستند: اول تکنولوژی به سرعت در حال رشد و پیشرفت است و تسلط بر یک شاخه از آن همچون هوش مصنوعی به این معناست که با پیشرفت و قدرتمندتر شدن آن تکنولوژی، شرکت می‌تواند سریع‌تر آن را پیاده‌سازی و از مزیت‌های رقابتی اش بهره برداری کند. دوم، شرکت‌های بهره‌مند از این توانایی‌ها از اثر چرخ دنده بهره مند می‌شوند؛ یعنی می‌توانند سریع‌تر و قدرتمندتر از سایر رقبا نوآوری، پیاده‌سازی، منطبق‌سازی و مجدد نوآوری کنند. نوآورترین شرکت‌های دنیا عبارتند از: اپل، تسلا، آمازون، آلفابت، مایکروسافت، مدرنا، سامسونگ، هوآوی،BYD  و زیمنس.

1 دیدگاه برای “بهترین کارفرمایان سال 2023 جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.