بیماری OCD با افزایش خطر مرگ مرتبط است

مطالعه‌ای در سوئد که اخیراً در مجله The BMJ منتشر شده است، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) ممکن است در مقایسه با افرادی که این اختلال را ندارند، با خطر مرگ و میر ناشی از علل طبیعی و غیرطبیعی مواجه شوند.

به گزارش تکناک، محققان اشاره می‌کنند که بسیاری از علل طبیعی مرگ قابل پیشگیری هستند و پیشنهاد می‌کنند که باید نظارت بهتر، پیشگیری و راهبردهای مداخله زودهنگام برای کاهش خطر پیامدهای کشنده در افراد مبتلا به OCD اجرا شود.

OCD معمولاً یک اختلال روانپزشکی طولانی مدت است که حدود 2٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری با افکار، اصرار یا تصاویر مزاحم مشخص می‌شود که سطوح بالایی از اضطراب و سایر احساسات ناراحت کننده که معروف به وسواس هستند را ایجاد می‌کند که فرد سعی می‌کند با انجام رفتارها یا تشریفات تکراری به‌نام اجبار، آنها را خنثی کند.

OCD با پیشرفت تحصیلی ضعیف، دورنمای کاری ضعیف، اختلالات مصرف الکل و مواد مخدر و افزایش خطر مرگ نیز مرتبط است.

اهداف و روش تحقیق

مطالعات قبلی در مورد علل خاص مرگ در OCD عمدتاً بر علل غیرطبیعی (مثلاً خودکشی) متمرکز بوده است، اما اطلاعات کمی در مورد علل طبیعی خاص وجود دارد.

برای پر کردن این شکاف دانش، محققان تصمیم گرفتند تا خطر همه علل و مرگ‌های خاص را در افراد مبتلا به OCD در مقایسه با افراد غیر مبتلا از جمعیت عمومی و خواهر و برادرهای سالم آنها تخمین بزنند.

آنها 61378 فرد مبتلا به OCD و 613780 فرد بدون OCD را شناسایی کردند که بر اساس جنسیت، سال تولد و شهرستان محل سکونت مطابقت داشتند، و یک گروه خواهر و برادر شامل 34085 نفر مبتلا به OCD و 47874 نفر بدون OCD را وارد مطالعه کردند.

میانگین سنی در تشخیص OCD 27 سال بود و گروه‌ها به‌طور متوسط ​​ از ژانویه 1973 تا دسامبر 2020 به‌مدت 8 سال تحت نظر بودند.

یافته‌ها در مورد خطرات مرگ و میر

به طور کلی، افراد مبتلا به OCD نرخ مرگ و میر بالاتری نسبت به افراد مشابه بدون OCD داشتند (به ترتیب 8.1 در مقابل 5.1 در هر 1000 نفر در سال).

پس از تطبیق با طیفی از عوامل تأثیرگذار مانند سال تولد، جنسیت، شهرستان، وضعیت مهاجرت، تحصیلات و درآمد خانواده، افراد مبتلا به OCD 82 درصد افزایش خطر مرگ به هر دلیلی داشتند.

خطر مرگ در هر دو مورد طبیعی (31٪ افزایش خطر) و غیر طبیعی وجود داشت و علل غیرطبیعی مرگ (3 برابر افزایش خطر) بیشتر بود.

در میان علل طبیعی مرگ، افراد مبتلا به OCD به دلیل بیماری‌های دستگاه تنفسی (73%)، اختلالات روانی و رفتاری (58%)، بیماری‌های دستگاه تناسلی ادراری (55%)، غدد درون ریز، بیماری‌های تغذیه‌ای و متابولیک (47٪)، بیماری‌های سیستم گردش خون (33٪)، سیستم عصبی (21٪) و دستگاه گوارش (20٪) در معرض خطر بیشتری بودند.

در میان علل غیرطبیعی، خودکشی بالاترین خطر مرگ را نشان داد (با افزایش خطر تقریباً پنج برابری) و پس از آن تصادفات (92٪ افزایش خطر) بود.

تفاوت‌های جنسیتی و محدودیت های مطالعه

خطر مرگ به هر علتی هم در زنان و هم در مردان مشابه بود، اگرچه زنان مبتلا به OCD  در مقایسه با مردان مبتلا به OCD خطر نسبی بالاتری برای مرگ به دلایل غیرطبیعی داشتند.

در مقابل، افراد مبتلا به OCD  10 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از تومورها (نئوپلاسم) قرار داشتند.

این یک مطالعه مشاهده‌ای است، بنابراین نمی‌توان علت را تعیین کرد و محققان اشاره می‌کنند که داده‌های آنها تنها شامل تشخیص‌هایی است که در مراقبت‌های تخصصی انجام می‌شود. همچنین مشخص نیست که آیا یافته‌ها به سایر محیط‌ها با جمعیت‌ها، سیستم‌های بهداشتی و شیوه‌های پزشکی متفاوت تعمیم می‌یابند یا خیر.

محققان نتیجه می‌گیرند: بیماری‌های غیرواگیر و علل غیرطبیعی مرگ از جمله خودکشی و تصادفات، عوامل اصلی خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به OCD هستند. به‌منظور کاهش خطر پیامدهای کشنده در افراد مبتلا به OCD باید نظارت، پیشگیری و راهبردهای مداخله زودهنگام، اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.