بینی الکترونیکی سرطان پروستات را از طریق ادرار تشخیص می‌دهد

تیمی از دانشمندان ایتالیایی سیستم بینی الکترونیکی ای را با موفقیت آزمایش کرده اند که می تواند با استشمام نشانگرهای زیستی در ادرار سرطان پروستات را تشخیص دهد.

به گزارش تکناک، این بینی الکترونیکی برگرفته از تحقیقات قبلی است که نشان می‌داد سگ‌های موادیاب آموزش‌دیده می‌توانند سرطان پروستات را به دقت تشخیص دهند.

برای چندین دهه دانشمندان مشاهده کرده اند که سگ های موادیاب به طور موثر انواع مختلف سرطان را تشخیص می دهند. این یافته‌ها متعاقباً از توسعه فناوری بینی الکترونیکی (e-nose) خبر داد و اعلام شد حسگرهایی که برای شناسایی ترکیبات آلی فرار مختلف (VOCs) که مسئول ایجاد بوها هستند طراحی شده‌اند.

اخیراً، تحقیقاتی به رهبری جیان لوئیجی تاورنا به طور خاص به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا می توان سگ ها را برای شناسایی سرطان پروستات با بوییدن ادرار بیمار آموزش داد. یک مطالعه بنیادی که در سال 2015 منتشر شد نشان داد که سگ‌ها واقعاً می‌توانند سرطان پروستات را از ادرار تشخیص دهند.

تاورنا در توضیح این یافته گفت: این کشف تأیید کرد که تومورهای پروستات مواد آلی فرار و خاصی را تولید می‌کنند که از نظر فنی به عنوان VOC شناخته می‌شوند و سگ قادر به تشخیص آن‌ها با دقت بالایی است. ما تصمیم گرفتیم بر روی این توانایی به منظور توسعه یک دستگاه تشخیصی با تکنولوژی بالا که می تواند بخشی از فعالیت های بالینی روزمره شود، تمرکز کنیم.

این پروژه که Diag-Nose نام گرفت، نمونه اولیه سیستم بینی الکترونیکی را تولید کرد که برای تشخیص VOC های خاص در ادرار که با بیماران مبتلا به سرطان پروستات مرتبط است، طراحی شده است. مطالعه جدیدی که در مجله بین المللی اورولوژی منتشر شده است، نتایج اولین آزمایشات اولیه این فناوری جدید را گزارش کرده است.

حدود 200 نمونه ادرار، از جامعه آماری این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که نیمی از آنها مربوط به بیماران مبتلا به سرطان پروستات تایید شده و نیمی دیگر از یک گروه کنترل سالم جمع آوری شده بود. نتایج نشان داد سیستم بینی الکترونیکی دقت 85 درصدی را در تشخیص نمونه های سرطان پروستات دارد. این سیستم همچنین 79 درصد ویژگی اختصاصی بودن را نشان داد، به این معنی که از هر 5 بیمار سالم، یک مورد برای سرطان پروستات با استفاده از این روش مثبت اعلام شد.

 

در حالی که این درصد تشخیص مثبت کاذب نسبتاً بالا می باشد، محققان پیشنهاد می‌کنند که در ترکیب با ابزارهای دیگر مانند آزمایش خون و بیوپسی، سیستم بینی الکترونیکی می‌تواند به برخی از بیماران کمک کند تا از روش‌های تهاجمی غیرضروری اجتناب کنند. Taverna و همکارانش، همچنین معتقدند که این فناوری در حالی که بیشتر اصلاح می‌شود، بهبود می‌یابد و آزمایش‌های بزرگ‌تری برای اعتبارسنجی پتانسیل آن برنامه‌ریزی شده است.

Taverna افزود: برای اینکه بینی الکترونیکی به طور موثر بخشی از فعالیت های بالینی روزمره شود، مطالعات گسترده بیشتری لازم است که به ما امکان می دهد نتایج به دست آمده را تأیید کنیم و پتانسیل ایده اولیه را توسعه دهیم. بنابراین، گام بعدی برای تحقق بخشیدن به بینی الکترونیکی، تایید اعتبار آن با مشارکت موسسات بالینی بین‌المللی است.

این تحقیق متفاوت از اولین تحقیقی است که یک سیستم بینی الکترونیکی برای تشخیص سرطان پروستات از نمونه ادرار ایجاد کرده است. چندین مطالعه در سال های اخیر صحت این ایده را نشان داده اند، با این حال، هنوز هیچ یک از این طرح های اولیه در استفاده گسترده بالینی پیشرفت نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.