تاثیرات مثبت گیاهخواری بر کره زمین

اخیرا دانشمندان در تحقیقات خود ارزیابی کرده اند که چگونه رژیم های مختلف گیاهخواری و گوشتخواری به طرق مختلف بر محیط زیست تأثیر می گذارند.

به گزارش تکناک، این مطالعه جدید که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شد نشان داد که اثرات زیست محیطی رژیم غذایی گیاهی تنها 30 درصد از رژیم غذایی پر گوشت مطلوب تر است.

ارزیابی اثرات زیست محیطی

محققان در تحقیق خود، داده های غذایی 55000 نفر را بررسی کردند. در طول 12 ماه، شرکت کنندگان به محققان گزارش دادند که چه خورده و چه نوشیدند.

سپس اطلاعات جمع‌آوری‌شده به شش دسته طبقه‌بندی شد: وگان، گیاه‌خوار، ماهی‌خوار، گوشت‌خواران کم، متوسط و زیاد.

سپس دانشمندان داده های رژیم غذایی را با یک پایگاه داده دیگر مقایسه کردند که شامل اطلاعاتی در مورد اثرات زیست محیطی 57000 ماده غذایی بود.

مجموعه داده جامع مواد غذایی، عناصری مانند نحوه و مکان تولید یک محصول غذایی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال، محصولات هویج که در یک گلخانه در اسپانیا رشد می کنند، اثرات زیست محیطی متفاوتی نسبت به محصولات کشت شده در یک مزرعه در بریتانیا خواهد داشت.

معیارهای محیطی

اثر زیست محیطی مواد غذایی و نوشیدنی ها با استفاده از پنج معیار اصلی ارزیابی شد: انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده از منابع زمین، استفاده از آب، آلودگی آب و از دست دادن تنوع زیستی.

محققان خاطرنشان کردند که حتی کمترین پایداری رژیم گیاهخواری نیز نسبت به رژیم غذایی گوشتی بسیار پایدار، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

جای تعجب نیست که رژیم های غذایی حاوی غذاهای حیوانی بیشتر، اثرات زیست محیطی بیشتری دارند. به گفته نویسندگان این مطالعه، به ازای هر واحد غذای مصرفی، گوشت و لبنیات بین 3 تا 100 برابر بیشتر از غذاهای گیاهی اثرات زیست محیطی دارند.

گیاهخواران تنها 25 درصد از تأثیر رژیم غذایی افرادی که گوشت می خورند را از نظر انتشار گازهای گلخانه ای ایجاد می کنند.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که این یافته‌ها خیلی قابل توجه است زیرا تخمین زده می‌شود که سیستم غذایی کلی حدود 30 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهد زیرا سیستم غذایی 70 درصد از آب شیرین جهان را مصرف می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند: مطالعه ما و سایر پژوهشگران در حال استحکام شواهدی مبنی بر اینکه سیستم غذایی تأثیرات زیست محیطی و بهداشتی جهانی دارد، هستند  و این مسئله می‌تواند با رفتن به سمت رژیم‌های غذایی گیاهی، کاهش یابد.این یافته ها در مجله Nature Food گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.