کشف یک سیگنال رادیویی عجیب در کهکشان

ستاره شناسان یک سیگنال رادیویی را در کهکشان ما کشف کرده اند که هر 21 دقیقه یکبار می تابد و حداقل 35 سال است که این کار را انجام می دهد.

به گزارش تکناک، این سیگنال عجیب و غریب برای هیچ جسم شناخته شده ای بدون برخی تجدید نظرهای اساسی در فیزیک فعلی مناسب نیست.

این سیگنال رادیویی در ابتدا توسط Murchison Widefield Array (MWA) شناسایی شد که یک تلسکوپ رادیویی است که در سراسر غرب استرالیا امتداد دارد. این سیگنال GPM J1839-10 نامگذاری شد و در صورت فلکی Scutum در فاصله 15000 سال نوری از زمین ردیابی شد.

پالس‌های تکراری رادیویی بین ژوئیه و سپتامبر 2022 در داده‌های MWA شناسایی شدند و سپس توسط انواع مختلف تلسکوپ‌ها در سراسر جهان تأیید شدند. این پالس‌ها به مدت 30 ثانیه تا 5 دقیقه طول می‌کشند و هر 21 دقیقه به صورت منظم فعال می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که این منبع رادیویی، بزرگترین منبع تکرار شده رادیو در کائنات باشد.

براساس نظر اعضای تیم پژوهشگران، کاندیدای اصلی برای منبع این پالس‌ها، گسترده فاصله زمانی مگنتار است. این اجرام متراکم، نوعی خاص از ستاره های نروترونی هستند که دارای میدان مغناطیس قدرتمندی می باشند و ممکن است به عنوان نتيجة چرخش خود، سيگنال‌های راديویی دوره‌ای را ارسال کنند.

مشکل این است که اکثر انها آنقدر سریع می چرخند که انفجار رادیویی آنها تنها چند میلی ثانیه یا تا یک یا دو ثانیه طول می کشد و حداکثر در چند دقیقه تکرار می شود. بر اساس آنچه در مورد فیزیک مگنتار می دانیم، این ستاره های نوترونی نمی توانند آنقدر آهسته بچرخند که انفجار آنها پنج دقیقه طول بکشد و چرخه کامل بیش از 20 دقیقه طول بکشد تا تکرار شود.

دکتر ناتاشا هرلی واکر، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «با فرض اینکه این یک مگنتار است، نباید برای این جسم امکان تولید امواج رادیویی وجود داشته باشد. اما ما آنها را می بینیم. هر مکانیزمی که پشت این قضیه باشد، فوق‌العاده است.

GPM J1839-10 برای مدت زمانی بسیار بیشتر از هر مگنتار شناخته شده دیگری، فعال بوده است. بیشتر آن‌ها در یک فاز از تابش امواج رادیویی قرار می‌گیرند که تنها چند ماه تا چند سال طول می‌کشد و سپس به پایان می‌رسد، اما به نظر می‌رسد این مگناتور چنین تابش قوی را حداقل از سال 1988  دارد. پژوهشگران داده‌های موجود از چند تلسکوپ رادیویی را در همان مختصات بررسی کرده و متوجه شده‌اند که این سیگنال حداقل از سال 1988 درحال انفجار بوده است.

جالب‌تر از همه این است که این تشخیص بخشی از مجموعه‌ای از مشاهدات جدید از اجرام مگنتار مانند است که به نظر می‌رسد قوانین معمول را زیر پا می‌گذارند. در سال 2021، همین تیم سیگنال مشابهی را کشف کرد که هر 18 دقیقه یک بار انفجارهای رادیویی را به مدت یک دقیقه منتشر می کرد، اما این سیگنال تنها سه ماه قبل از ناپدید شدن، ادامه داشت.

خوشبختانه GPM J1839-10 هنوز هم در حال حاضر قوی است. این موضوع به ستاره شناسان اجازه می دهد تا به مشاهدات خود ادامه دهند و امیدواریم توضیحی برای آن ارائه دهند.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.