امگا 3 بر بهبود ساختار مغز در میانسالی موثر است

شواهد جدید نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ممکن است سلامت مغز را حفظ کرده و قدرت شناخت را در میانسالی تقویت ک

شواهد جدید نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3، مانند ماهی های آب سرد، ممکن است سلامت مغز را حفظ کرده و قدرت شناخت را در میانسالی تقویت کند.

به گزارش تک ناک، بر اساس تحقیقات جدید، داشتن حداقل مقداری امگا 3 در گلبول های قرمز خون بر بهبود ساختار مغز و عملکرد شناختی بهتر در میان داوطلبان تندرست مطالعه که در دهه 40 و 50 زندگی خوب بودند موثر بود.

این مطالعه در 5 اکتبر در مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا به صورت آنلاین منتشر شد. دانشکده مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو (UT Health San Antonio) و سایر محققین Framingham Heart Study این تجزیه و تحلیل را انجام داده اند.

دکتر ساتیزابال می گوید: مطالعات این تاثیر را در جمعیت‌های مسن‌تر بررسی کرده‌اند. سهم جدید در اینجا این است که، حتی در سنین پایین‌تر، اگر رژیم غذایی حاوی مقداری اسیدهای چرب امگا3 داشته باشید از مغز خود برای بیشتر شاخص‌های پیری مغز که در میانسالی بروز می کند محافظت می کند. او نویسنده اصلی این مطالعه، استادیار علوم بهداشت جمعیت در موسسه گلن بیگز برای آلزایمر و بیماری‌های عصبی در UT Health San Antonio است.

میانگین سنی داوطلبان این مطالعه 46 سال بود. تیم تحقیقاتی ارتباط غلظت اسیدهای چرب امگا3 گلبول قرمز با MRI و نشانگرهای شناختی پیری مغز را بررسی کردند. دانشمندان همچنین تأثیر غلظت گلبول های قرمز امگا 3 را در شرکت کنندگانی که حامل APOE4 ، یک تنوع ژنتیکی مرتبط با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر بودند را نیز، بررسی کردند.

digikala

مطالعه روی 2183 شرکت‌کننده بدون زوال عقل و سکته نشان داد شاخص امگا 3 بالاتر با حجم بیشتر هیپوکامپ همراه بود. هیپوکامپ، ساختاری در مغزاست که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد.

مصرف بیشتر امگا3 با توانایی استدلال انتزاعی بهتر یا توانایی درک مفاهیم پیچیده با استفاده از تفکر منطقی همراه بود.حاملان APOE4 با شاخص امگا 3 بالاتر بیماریهای عروقی کمتری داشتند. ژن APOE4 با بیماری های قلبی عروقی و زوال عقل عروقی مرتبط است.

دانشمندان از تکنیکی به نام کروماتوگرافی گازی برای اندازه گیری غلظت اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) و اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) از گلبول های قرمز استفاده کردند. شاخص امگا 3 به عنوان DHA به علاوه EPA محاسبه شد.
دبورا ملو ون لنت یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اسیدهای چرب امگا 3 مانند EPA و DHA ریزمغذی‌های کلیدی هستند که مغز را تقویت کرده و از آن محافظت می‌کنند. او پژوهشگر فوق دکترا در موسسه بیگز است. مطالعه ما یکی از اولین مطالعاتی است که این تأثیر را در جمعیت جوان‌تر مشاهده کرد. مطالعات بیشتری در این گروه سنی مورد نیاز است.

ساتیزابال هم گفت: ما بدترین نتایج را در افرادی دیدیم که کمترین میزان مصرف امگا 3 را داشتند. بنابراین، این چیز جالبی است. اگرچه هرچه امگا 3 بیشتر باشد، فواید بیشتری برای مغز دارد، اما فقط باید مقداری مشخصی از آن بخورید تا فواید آن را ببینید.
دانشمندان نمی دانند چگونه DHA و EPA از مغز محافظت می کنند. یک نظریه این است که چون آن اسیدهای چرب در غشای نورون ها مورد نیاز هستند، وقتی با انواع دیگر اسیدهای چرب جایگزین می شوند، در آن زمان است که نورون ها (سلول های عصبی) ناپایدار می شوند. توضیح دیگر ممکن است مربوط به خواص ضد التهابی DHA و EPA باشد. این پیچیده است. ما هنوز همه چیز را درک نکرده‌ایم، اما نشان می‌دهیم که به نوعی، اگر مصرف امگا 3 خود را حتی اندکی افزایش دهید، از مغز خود محافظت می‌کنید.

DHA و EPA همچنین از سلامت مغز حاملان APOE4 محافظت می کنند. ملو ون لنت با اشاره به آسیب پذیری این گروه خطر گفت: این ژنتیک است، بنابراین شما نمی توانید آن را تغییر دهید. اما اگر یک عامل خطر قابل اصلاح وجود داشته باشد که می تواند بر استعداد ژنتیکی برتری داشته باشد، این یک سود بزرگ است.
امگا 3 در برخی مواد غذایی مانند دانه کتان و ماهی و همچنین مکمل های غذایی مانند روغن ماهی وجود دارد. چندین امگا 3 مختلف وجود دارد، اما اکثر تحقیقات علمی بر روی سه مورد تمرکز دارند: آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA). ALA حاوی 18 اتم کربن است، در حالی که EPA و DHA امگا 3 با زنجیره بلند (LC) در نظر گرفته می شوند زیرا EPA حاوی 20 کربن و DHA حاوی 22 کربن است.

روغن های بذر کتان (بزرک)، سویا و کانولا نمونه هایی از روغن های گیاهی هستند که حاوی ALA هستند. گردو و دانه چیا نیز حاوی ALA هستند. مقدار امگا 3 در ماهی بسیار متفاوت است. ماهی های چرب آب سرد مانند سالمون، ماهی خال خالی، تن، شاه ماهی و ساردین حاوی مقادیر بالایی از امگا 3 LC هستند، در حالی که ماهی هایی با محتوای چربی کمتر مانند ماهی باس ، ماهی تیلاپیا و ماهی کاد و همچنین صدف ها حاوی سطوح پایین تری هستند. گوشت گاو دارای امگا 3 بسیار کم است. با این حال، گوشت گاوهایی که با علف تغذیه می‌شوند، نسبت به گاوهایی که با غلات تغذیه می‌شوند، حاوی سطوح بالاتری از امگا 3، عمدتاً به صورت ALA است. برخی از غذاها، مانند برندهای خاص تخم مرغ، شیر، ماست، آب میوه ها و نوشیدنی های سویا، با DHA و سایر امگا 3 ها غنی شده اند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.