تاثیر بسیار منفی ماریجوانا بر سلامت قلب

یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام شده است، نشان می‌دهد که خطرات قلبی مرتبط با کشیدن ماریجوانا با سیگار کشیدن برابری می‌کند. با افزایش قانونی و استفاده از ماریجوانا در بسیاری از کشورها، نگرانی‌های روزافزونی در مورد افزایش احتمالی مشکلات سلامت قلب به دلیل مصرف این ماده مخدر وجود دارد. مصرف روزانه ماریجوانا با افزایش قابل‌توجه خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است

محققان در جدیدترین بررسی های خود کشف کرده‌اند که کشیدن ماریجوانا خطرات قلبی مشابهی با سیگار عادی دارد و افزایش قانونی استفاده از این ماده مخدر، منجر به مشکلات جدی برای سلامت قلب می‌شود.

به گزارش تکناک، افرادی که روزانه ماریجوانا می‌کشند، با خطر بیشتری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته روبرو هستند.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، خطرات قلبی ماریجوانا با خطرات سیگار کشیدن قابل مقایسه است و هشدار می‌دهند که افزایش مصرف ماریجوانا می‌تواند منجر به مشکلات فزاینده‌ای برای سلامت قلب شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که روزانه ماریجوانا مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که آن را مصرف نمی‌کنند، 25 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و 42 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

در بسیاری از کشورهای جهان، ماریجوانا با قانونی شدن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. استفاده تفریحی حشیش اکنون در 24 ایالت آمریکا مجاز است و تا سال 2019، نزدیک به 4 درصد از جمعیت این کشور گفتند که این ماده را روزانه و 18 درصد گفتند که سالانه از آن استفاده می‌کنند. این یک افزایش قابل توجه از سال 2002 یعنی زمانی که 1.3٪ از جمعیت ایالات متحده گفتند که از ماریجوانا به‌صورت روزانه و 10.4٪ سالانه از آن استفاده می‌کنند، می‌باشد.

دکتر سالومه کیهانی، نویسنده ارشد این مقاله گفت: مصرف ماریجوانا هم از نظر شیوع و هم از نظر فراوانی در حال افزایش است، در حالی که استعمال دخانیات معمولی در حال کاهش است. استفاده از ماریجوانا به خودی خود ممکن است در طول زمان به عامل خطرناک مهمتری تبدیل شود.

خطرات قلبی ماریجوانا برای کسانی که هرگز تنباکو مصرف نکرده‌اند

محققان در این تحقیق از داده‌های سیستم نظارت بر عوامل خطرناک رفتاری استفاده کردند که یک نظرسنجی مقطعی ملی است که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای بررسی ارتباط بین مصرف ماریجوانا و پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته مغزی انجام می‌شود.

محققان بررسی کردند که آیا مصرف ماریجوانا با بیماری عروق کرونر قلب، انفارکتوس حاد میوکارد و سکته مغزی در میان جمعیت عمومی بزرگسالان و در میان افرادی که هرگز تنباکو نکشیده‌اند، مرتبط است یا خیر.

از میان 434104 پاسخگو، حدود 4 درصد مصرف کننده روزانه، 7.1 درصد غیر روزانه (حدود 5 روز در ماه) و 88.9 درصد در 30 روز گذشته هیچ گونه ماریجوانا مصرف نکرده بودند. در میان مصرف‌کنندگان، حدود سه چهارم گفتند که بیشتر آن را مانند سیگار می‌کشند.

این مطالعه نشان داد که مصرف ماریجوانا به‌طور مستقل با پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی مرتبط است و با تعداد روزهایی که فرد در ماه از آن استفاده می‌کند، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی افزایش می‌یابد.

همچنین این مطالعه اثرات آن را برای کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند نیز مورد بررسی قرار داد و کشف کرد که مصرف ماریجوانا هم با سکته مغزی و هم با بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

دکتر دیوید سی‌گاف که یکی از محققان بود، گفت: این یک یافته مهم بهداشت عمومی است، به ویژه با توجه تلاش‌های مداوم ما برای کاهش بار بیماری‌های قلبی در ایالات متحده.

تغییر نگرش

افرادی که ماریجوانا می‌کشند اغلب از گفتن آن به پزشک، خودداری می‌کنند و این مسئله تا حدی به این دلیل است که آنها این کار را به اندازه سیگار کشیدن مضر نمی‌دانند و بسیاری از ایالت‌ها مانند کالیفرنیا ابتدا آن را برای مصارف پزشکی تایید کردند. محققان خاطرنشان کردند که تغییر این نگرش‌ها یک نبرد دشوار خواهد بود.

کیهانی گفت: یک صنعت چند میلیارد دلاری برای ماریجوانا وجود دارد که مصرف آن را نه تنها بی ضرر، بلکه مفید جلوه می‌دهد. گفت‌وگو با بیماران ممکن است دشوار باشد زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماریجوانا خواص درمانی دارد. با این حال، همانطور که توسط این مطالعه ثابت شده است، مصرف ماریجوانا خطرات قلبی عروقی قابل‌توجهی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.